ישראל תאפשר ליהודים לרכוש קרקעות בגדה המערבית באופן עצמאי

נמסר לגורמים משפטיים במשרד הביטחון ובצה"ל כי ישראל צפוייה לאפשר לראשונה ליהודים לרכוש נכסים בגדה המערבית – כאנשים פרטיים.

חוות הדעת המשפטית הוגשה למשרדו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, שצפוי לאשר אותה, כך דווח ביום ראשון בעיתון "הארץ".

היועץ המשפטי של צה"ל הזהיר מפני השלכות דיפלומטיות אפשריות בעקבות מהלך כזה, אך היועץ של משרד הביטחון קרא ליישם את ההמלצה ואמר כי היא לא תסמן שינוי קיצוני מהמצב המשפטי הנוכחי, כך נכתב בעיתון "הארץ".

החוקים הצבאיים הקיימים כיום בגדה המערבית מבוססים על החוק הירדני הישן, מימי הממלכה ההאשמית ששלטו באזור משנת 1949 עד 1967 – החוק מאפשר רק לירדנים, פלסטינים או "זרים ממוצא ערבי" לרכוש אדמות באזור.

יהודים יכולים לבצע עסקאות נדל"ן בגדה המערבית רק באמצעות חברה צד שלישי, וכן הם נדרשים לאישור מראש המנהל האזרחי, הגוף השייך למשרד הביטחון ואחראי על עניינים אזרחיים בגדה המערבית.

חברות צד שלישי משמשות מתיישבים יהודים מאז שנות השבעים כדי להשיג שליטה על אדמות, אך מסלול זה מציב מכשולים בירוקרטיים, שצפויים להימנע אם הממשלה תאמץ את חוות הדעת המשפטית בנושא.

"אנו משוכנעים שאפשר למעשה לבטל למעשה את ההבחנה הקיימת בחוק הירדני בין אדם ממוצא ערבי לאחד שאינו", כך כתב בחוות הדעת המשפטית ראש מחלקת הייעוץ המשפטי של צה"ל ליהודה ושומרון, צבי מינץ.

"האיסור על עסקאות נדל"ן על בסיס אתני מעלה אי נוחות מסוימת", הוא הוסיף.

עם זאת, מינץ הזהיר כי הקהילה הבינלאומית עלולה לתפוס את שינוי החוק כהפרה של החוק הבינלאומי.

"זה יכול להוביל לביקורת בינלאומית משמעותית, ונכון שההנהגה תשקול גם את ההיבט הזה", הוא כתב.

קרדיט: אברהם תמקר- פרדס+ מקבוצת נציב

כתיבת תגובה