נמל איראני המוגדר "נמל סורי רב- תכליתי" חדש בים התיכון

לפני כ-4 חודשים פרסם האתר נציב.נט כי איראן תקבל לרשותה חלק מנמל לטקיה שבצפון מערב סוריה.

השאיפה האיראנית להשיג דריסת רגל על חופי הים התיכון ועוד בקרבה יתרה לנמל הצי הרוסי בטרטוס שהוחכר על ידי הממשלה הסורית ל-50 שנה עורר את זעמה של מוסקבה שלא מחמיצה הזדמנות לתקוע מקלות בגלגלי ההתבססות האיראנית בסוריה הן מבחינה צבאית והן בהשתלטות על פרוייקטים כלכליים בעלי חשיבות אסטרטגית למדינה כמו סוריה.

לכן לא היתה הפתעה למשמע חשיפת העיתונות הרוסית על כוונת איראן להקים נמל נוסף, מהתחלה, שיהיה באחריותם המלאה והבלעדית למרות שכלפי חוץ הם קוראים לנמל החדש "רב תכליתי" לאמור ישמש הן את החברות האיראניות והן את המשטר הסורי ובעוד כמה עשרות שנים יוחזר לשליטתה המלאה של הממשלה הסורית.

סוכנות הידיעות הרוסית "ספוטניק" פרסמה בימים האחרונים אך הידיעה הבאה:

פרוטוקולים של ישיבות רשמיות חשפו קיום עבודת מחקר להקמת  נמל רב-תכליתי בים התיכון על ידי חברה איראנית באזור אלחמידיה- الحميدية, בקצה הדרומי של נפת טרטוס סמוך לגבול לבנון.

על פי אחד מפרוטוקולי הישיבות שהגיע לידי כתב סוכנות הידיעות הרוסית –  "ספוטניק" מתברר כי  נערכו מספר פגישות עם הנציגים של החברה האיראנית –  חאתם אל-אנביה – (خاتم الأنبياء)  במהלכן סוכם להקצות באזור אלחחמידיה, דרומית לטרטוס, שטח להקמת נמל "רב-תכליתי" על ידי החברה. וזאת לאחר השגת אישור מהרשויות הרשמיות בסוריה.

בכירים סורים שהשתתפו בפגישות הדגישו את חשיבות הקמת הנמל בשותפות עם החברה האיראנית הידועה כאחת המסוגלת לגייס את אמצעי המימון  המתאימים לפרויקטים תשתיתיים  ולא קשורה  לתקציב המדינה האיראנית אלא נסמכת על משאבי המשקיעים הפרטיים המפעילים ומנהלים את הפרויקט לתקופה של בין 30 ל- 40 שנה ואחר מחזירים את האתר לממשלה המקומית. "

על פי פרוטוקול הישיבה האחרונה שהתקיימה בשמיני לאוגוסט השנה, הוועדה הממונה על פרוייקט הקמת הנמל, המורכבת מנציגי כמה גופים רשמיים סוריים, סברה כי מיקום הנמל החדש הראוי הוא בעין אלזרקא – عين الزرقا,צפונית לאלחמידייה. להקמת הנמל הוקצה שטח של 2.5 ק"מ לאורך החוף ורוחבו של הנמל יהי בין 80 ל-150 מטר.

יש לציין כי בחינת הקמת הנמל החל ב- 7 ביולי האחרון, בו התקיימה הישיבה הראשונה בנושא זה בבניין משרד התחבורה הסורי, שבראשו עמד עוזר שר התחבורה לענייני תחבורה ימית מוחמד עמאר כמאל א-דין, שהוא גם יו"ר הוועדה הממונה לבחינת הקמת הנמל.

אזור החוף בסוריה שהוקצה להקמת נמל עין אלזרקא:

בחודש ספטמבר 2019 נחשף בתצלום אוויר עדכני במיקום:  (34.67059, 35.96362) באזור אלחמידיה שבמערב סוריה מתחם בו צצו 51 מבנים . מקורות בסוריה טוענים כי את האתר מנהלת חברת איראנית האחראית על בניית הנמל החדש בעין אלזרקא והמבנים שנבנים על ידי חברות סוריות מקומיות מיעדים למהנדסים האיראנים שיובאו בקרוב על מנת לפקח על הקמת הנמל החדש.

תצ"א מחודש ספטמבר 2019 בו נראה אתר הבניה החדש:

תמונה

51 המבנים החדשים שאותרו:

תמונה

מצגת: הנמל האיראני החדש המתוכנן בדרום סוריה לא הרחק מגבול לבנון:

מעניין לראות את מיקומו האסטרטגי של הנמל החדש. בקרבת הגבול הלבנוני ובמרחק קטן מנמלי לבנון הראשיים . כבר כיום טוענים אמצעי תקשורת בעולם כי איראן מעבירה נשק בדרך הים לנמלים סורים ומשם הם מובלים באמצעות מעבורות לבנוניות שבבעלות החיזבאללה למחסני הנשק של הארגון בצפון המדינה. גם קרבת הנמל החדש למעבר הגבול  עם לבנון יאפשר להעביר נשק וטילים מהנמל האיראני לחיזבאללה לנד הנמצא במרחק קצר מאוד משם.

One thought on “נמל איראני המוגדר "נמל סורי רב- תכליתי" חדש בים התיכון

  • 08/09/2019 at 16:33
    Permalink

    נתניהו ואייזנקוט יכלו והתנגדו לסייע למורדים הסונים להפיל את אסד. קוצר הראייה הזה הוא מהכישלונות האיסטרטגים החמורים היותר בתולדות המדינה וצהל.

כתיבת תגובה