ערוץ "אל-מנאר" של החיזבאללה בלבנון בשירות התעמולה האיראנית

חיזבאללה השתמש בערוץ הטלוויזיה "אל-מנאר" בכדי לשדר קטעי וידאו אשר מראים, לטענתו, את פעיליו יורים טילים לעבר אמבולנס צבאי ישראלי.

שיתוף הצילומים מאפשר לחיזבאללה להשפיע על דעת הקהל בקרב תומכיו, ולאותת על נחישותו לישראל החזקה ממנו בהרבה.

יחד עם זאת, בנוסף למאמצי התעמולה וההרתעה של חיזבאללה יש לשים לב גם לעובדה, כי "ארגון הטרור" מנצל את האימפריה התקשורתית הגלובלית שלו, כדי לחזק "השפעת התנגדות" בלבנון ולטפח בסיסים חדשים של תמיכה ברחבי העולם, כך עולה מסיקור חדש שפורסם במרכז המידע למודיעין ולטרור על שם מאיר עמית.

תחום התקשורת של חיזבאללה הוא רק מרכיב אחד בתשתית הטרור של חיזבאללה. בנוסף תשתית "ארגון הטרור" כוללת גם את הזרוע הצבאית, את מנגנוני הטרור העולמי וכן גם רשת עצומה של מוסדות חברתיים, הפזורים ברחבי המדינה הלבנונית.

איראן מממנת את מרבית התקציב של ערוץ "אל-מנאר", תקציב שמסתכם בעשרות מיליוני דולרים.

ערוץ "אל-מנאר" מכניס מעט הכנסות ואיראן לא מחזירה את השקעתה. למרות זאת הערוץ נחשב לאחת מ"זרועות התשתית" החשובות ביותר ב"אימפריית הטרור" של חיזבאללה, שנתמך על ידי איראן.

למרות שחיזבאללה מכוון בעיקר לאוכלוסייה הלבנונית, חיזבאללה משדר תעמולה גם ברחבי העולם בארבע שפות וכיוצא מזה גם לעולם הערבי והמוסלמי.

אזרחי המערב אינם חסינים מתעמולת חיזבאללה (איראן) – רשת הלווין "אל-מנאר" של חיזבאללה פועלות במדינות דוברות אנגלית וצרפתית, ואפילו בחלק ממדינות אמריקה הלטינית.

מאמציהם של כמה מדינות לבלום את "אל-מנאר" לא צלחו, שכן חיזבאללה מסתמך כעת על שירותי לוויין רוסיים ואינדונזיים כדי להמשיך בשידורי תעמולה ברחבי העולם.

מסיקור שפורסם ב"מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם מאיר עמית" עולה כי שידורי הערוץ מפארים את פעולות הטרור של הקבוצות הטרור, המשתייכות לאיראן, וכן מפארים את פעולות חיזבאללה. כמו כן הערוץ מקדיש זמן ניכר כדי להעצים את שמם של ה"שאהידים".

זה נראה בבירור כי ערוץ "אל-מנאר" מקדיש כיסוי ניכר לקידום התעמולה האיראנית והאידיאולוגיה הרדיקלית של המהפכה האיסלאמית. השידורים מדגישים את מסירותו של חיזבאללה לרפובליקה האסלאמית. השידורים גם מדגישים כי "ארגון הטרור" שומר על נאמנות מוחלטת כלפי איראן – ולא כלפי החברה הלבנונית.

בשנת 2006 הוסיף משרד האוצר האמריקאי את "אל מנאר" ו"רדיו נור" של חיזבאללה לרשימת החברות, מוסדות ואישים שמוטלים עלהם סנקציות.

למרות זאת, כלי התקשורת של חיזבאללה ממשיכים לפעול בחופשיות, כולל ברמאללה, באישור השתיקה של הרשות הפלסטינית.

למעשה, רשת התקשורת של חיזבאללה מסייעת למאמציה של איראן לקדם את האידיאולוגיה הרדיקלית של המהפכה האיסלאמית ולטפח רשת טרור ברחבי המזרח התיכון והעולם.

את רשת כלי התקשורת של חיזבאללה מוביל חג'ג' מוחמד אפיף, המשמש גם כיועץ התקשורת של מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה.

בתשתית התקשורת של חיזבאללה נמצאים גם כמה עיתונים, אתרי אינטרנט וחשבונות מדיה חברתית. לדוגמה: פעילים של חיזבאללה עוסקים בהסתה אלימה נגד ארצות הברית באמצעות חשבונות טוויטר.

"אימפריית תקשורת כה נרחבת ברשות ארגון טרור [זהו דבר] חסר תקדים בקרב ארגוני טרור הפועלים ברחבי העולם", כך נכתב בסיקור.

הסיקור שפורסם ב"מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם מאיר עמית" הוא חלק מפרויקט מחקר רחב יותר, המוקדש לחשיפת רשת התקשורת של חיזבאללה, שנועדה לחזק את אחיזת החנק של "ארגון הטרור" על החברה הלבנונית ועל אוכלוסיות שיעיות ברחבי העולם, בעיקר באמצעות רשתות חברתיות ומוסדות.

קרדיט: אברהם תמקר-פרדס+ מקבוצת נציב

 

כתיבת תגובה