איראן מסכימה לתוכנית ה"ביטחון הקולקטיבי" של רוסיה למפרץ

איראן מברכת על יוזמת רוסיה בנושא ביטחון המפרץ הפרסי ומוכנה לחתום על הסכם "אי תוקפנות" עם שכנותיה, כך אמר שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, ביום שני.

"באשר לביטחון המפרץ הפרסי, עמדתנו קרובה מאוד לעמדה הרוסית. אני מאמין שניתן להבטיח ביטחון באמצעות שיתוף פעולה וסינרגיה, ולא באמצעות כוח. שמענו על יוזמתה של רוסיה לביטחון אזורי ואנו מברכים על היוזמה – אנו מוכנים גם לחתום על הסכם רלוונטי, הסכם אי תוקפנות עם שכנינו במפרץ הפרסי. אנו מברכים על התפיסה של רוסיה ומעודדים את חברינו הרוסים להמשיך הלאה בעניין", כך אמר זריף לאחר שיחות עם שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, במוסקבה.

בתגובה הדגיש שר החוץ הרוסי, כי גם רוסיה וגם איראן מעוניינות לראות את מדינות המפרץ הפרסי מסכימות על דרכים מקובלות הדדית, כדי לייצב את המצב באזור.

"גם אנחנו וגם האיראנים מעוניינים לראות את כל הצדדים, כל המדינות, כל מדינות החוף במפרץ הפרסי והשותפים הבינלאומיים שלהן, מסכימים על דרכים מקובלות הדדית להבטיח ביטחון באזור הזה, שהוא נמצא באזור חשוב בעולם", אמר לברוב ותיאר יוזמות של איראן ורוסיה בנושא.

משרד החוץ הרוסי חשף בסוף חודש יולי, בתוך המתיחות של ארה"ב ואיראן באזור, את המושג "ביטחון קולקטיבי" לאזור המפרץ הפרסי, והציע "ויתור על פריסה של חיילים ממדינות חוץ-אזוריות" במפרץ.

הרעיון למעשה מקדם את הרב-צדדיות על חשבון ההגמוניה האמריקאית, כגרעין מערכת האבטחה החדשה באזור.

קרדיט: אברהם תמקר – פרדס+ מקבוצת נציב

 

כתיבת תגובה