מדוע ארה"ב מספקת נשק ותומכת בצבא לבנון?

כאשר חיזבאללה מודיע כי הוא מתכוון לתקוף את ישראל, עלינו לקחת בחשבון את תפקידה של ארצות הברית בחימוש והכשרה של כוחות צבא לבנון (LAF), הצבא הלאומי של לבנון, שהוא טכנית משמש זרוע צבאית של הממשלה הנשלטת על ידי חיזבאללה.

לבנון אינה מדינה "פונקציונלית" ויש כאלה – למשל, משפחת אסד בסוריה – שלא חושבים שזו צריכה להיות מדינה בכלל.

סוריה לא הכירה בעצמאות לבנון עד שנת 2008, לאחר כיבוש בן 29 שנה שהסתיים בשנת 2005 .

כעת לחיזבאללה, שבתחילתו נוסד כארגון חמוש ומנוהל על ידי איראן ככוח צבאי שיעי עיקרי שלה, יש גם את הרוב בקבינט המדיני בביירות, ובנוסף עדיין מחזיק צבא פרטי נפרד ממשלת לבנון.

בין כלי הנשק הרבים שמחזיק ברשותו חיזבאללה נמצאים גם עשרות או מאות טילים מדויקים, וכן מחזיק גם הארגון סמכות שלטון בדרום לבנון.

בלבנון מצב הכלכלה חלש מאוד, אך חיזבאללה מפעיל אמצעים – לרוב נשק וסמים – בעיקר בדרום אמריקה – ורוצח אנשים באירופה , הארגון גם רוצח יהודים ומאיים עליהם ברחבי העולם.

חיזבאללה הורג גם אמריקאים. עד שנת 2001 הרג הארגון יותר אמריקאים מכל ארגון טרור אחר – כולל 241 אנשי שירות אמריקאים בשנת 1983 בצריף מגוריהם בביירות, האובדן הגדול ביותר של נחתים אמריקאים מאז קרב איוו ג'ימה בשנת 1945 בין יפן לארה"ב.

יחד עם זאת, ארצות הברית מבחינה, מהסיבות שלה, בין הזרוע הצבאית של חיזבאללה לבין צבא לבנון. בגיליון עובדות של מחלקת המדינה האמריקאית נכתב:

"באמצעות אספקת כלי הטיס שלנו, תחמושת, כלי רכב והדרכות נלוות, כוחות צבא לבנון הגדילו מאוד את יכולתם ככוח לוחם נגד קיצונים אלימים".

מה הכוונה "קיצונים אלימים"?

בלקסיקון האמריקאי אלו יהיו חברי חיזבאללה, אולם יש לשים לב לעובדה כי מדינה שנשלטת על ידי חיזבאללה "קיצוניים אלימים", לפי תפיסתם, אלו ישראלים.

למעשה ארה"ב מעוניינת שתמיכתה בצבא לבנון תוביל את הצבא הלבנוני, הנשלט על ידי ממשלת לבנון, להלחם בהגדרה האמריקאית של "קיצוניים אלימים".

הפרדוקס – ממשלת לבנון היא חיזבאללה והמשמעות היא איראן שולטת בממשלת לבנון.

ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, ביטא זאת היטב בפברואר 2019:

"לאיראן שלוחות רבות. חיזבאללה למעשה שולטים בממשלת לבנון ומשמעות הדבר היא שאיראן שולטת בממשלת לבנון".

בין השנים 2016 ל-2017 ממשל אובמה הכפיל את מכירות הנשק לצבא לבנון, וכן למעלה מ-3,000 חיילים מצבא לבנון התאמנו ותודרכו בארצות הברית.

השנה, 2019, ארה"ב העבירה ציוד צבאי בשווי של 14.3 מיליון דולר, הכולל מכשירי ראיית לילה, מכשירי רדיו ועוד. וזאת בנוסף לטילים מונחים בלייזר בשווי של 16 מיליון דולר שהעבירה ארה"ב לצבא לבנון ושש מל"טים בשווי של 11 מיליון דולר.

האם ניתן היה לשתף טכנולוגיית מזל"ט אמריקאי עם חיזבאללה או איראן?

סך הסיוע הצבאי של ארה"ב לצבא לבנון הוא 2.3 מיליארד דולר מאז שנת 2005.

בנוסף לסיוע הצבאי ארה"ב תומכת בכלכלה הלבנונית ביותר מ-1.2 מיליארד דולר מאז שנת 2006.

אם מטרתה של ארה"ב היא לייצב את המגזר הציבורי של לבנון ולהפוך אותה לדמוקרטיה מן המניין – אזי כמעט 14 שנה כבר עברו מאז החלה ארה"ב לנהל את מדיניותה הנוכחית בנושא של לבנון – לאחר 14 שנה ניתן לומר שאי אפשר לקרוא לזה השקעה מוצלחת.

מוהנאד הייג עלי, חוקר במרכז קרנגי במזרח התיכון, מציג את העמדה אמריקאית:

"חיזבאללה לא ייעלם בין הלילה ובין האפשרות הזמינות הן מלחמת אזרחים או אסטרטגיה ארוכת טווח לתמיכה במוסדות המדינה הלבנונית". 

"הרציונל של אסטרטגיה זו היא כאשר איראן תפסיק את תמיכתה או תצמצם אותה, צבא לבנון יהיה מסוגל להתנגד ל'קיצוניים האלימים', [כהגדרתה של ארה"ב], ולהשתלט על המונופול של חיזבאללה".

לטענתו של הייג עלי, ארה"ב מסתמכת על המשפט מהאגדות:

"יום אחד הנסיך שלי יבוא"

בינתיים, המניפולציה והשימוש של איראן בשטחים ובחיילים בעיראק, בסוריה ובלבנון יוצרת מצב בו ישראל נאלצת להתגונן בכל החזיתות הללו – לרוב עם תמיכה חזקה מצד הממשל בארה"ב.

ניתן להסיק שבהסלמת המתחים האחרונים בין ישראל לחיזבאללה, ארה"ב מצפה כי התמיכה שהיא מספקת לצבא לבנון ישאיר את הצבא כצופה מהצד.

בינתיים למרות כוונתה של ארה"ב על תפקודו של צבא לבנון במאבק של חיזבאללה נגד ישראל,צבא לבנון ביצע ירי לעבר מל"טים ישראלים ואף הצהיר על כך בעצמו.

קרדיט: אברהם תמקר- פרדס+ מקבוצת נציב

כתיבת תגובה