איראן תפתח סניף בנק חדש בהודו

איראן תפתח סניף "בנק פאסרגאד" בהודו במהלך 2-3 החודשים הקרובים, זאת כדי לסייע בהגברת הסחר בין שתי המדינות בתקופה בה הסנקציות הכלכליות של ארה"ב חסמו את הערוצים הבנקאיים הבינלאומיים המקובלים.

עלי צ'גני, שגריר איראן בהודו, אמר כי "בנק פאסרגאד" קיבל את כל האישורים הדרושים, כולל מהבנק המרכזי של הודו (RBI) לפעילות בנקאית מסחרית.

"בנק פאסרגאד יתחיל לפעול בעוד 2-3 חודשים", אמר השגריר בשולי אירוע תעשייה בהודו.

הנפט היה המוצר הנסחר ביותר בין הודו לאיראן, כאשר הודו קנתה מאיראן נפט גולמי, בשווי ממוצע של מיליארד דולר מדי חודש.

אולם, לאחר שארה"ב הטילה סנקציות כלכליות על איראן בנובמבר אשתקד, רכישת הנפט של הודו החלה להתנהל במטבע ההודי, רופי, במקום בדולר האמריקאי.

חברות נפט הודיות החלו לשלם, עבור הנפט שקנו, לחברת הנפט האיראנית ברופיות דרך חשבון בבנק ההודי "Uco"

איראן הייתה משתמשת במטבע ההודי שקיבלה עבור מכירת הנפט שלה, כדי להסדיר תשלומים עבור ייבוא סחורות וציוד שהיא קונה מהודו.

אולם, בחודש מאי ייבוא הנפט של הודו מאיראן נפסק לחלוטין, זאת לאחר שארה"ב הפסיקה את הויתורים על ייבוא הנפט האיראני.

שגריר איראן בהודו הסביר כי מאז חודש מאי, שבו הודו חדלה לרכוש נפט איראני, היתרות בחשבון בנק "Uco" הולכות ומתרוקנות, ופתיחתו של "בנק פאסרגאד" תאפשר לקבוע הסדר תשלומים חדש על יבוא סחורות מהודו על ידי חברות איראניות.

"בנק פאסרגאד" שכר מקום במומבאי ויתחיל לפעול זמן קצר לאחר שיושלם השלב הטכני של המערכת (תוכנת מחשב) לבנקאות מסחרית.

למעשה, איראן מבקשת מהודו כבר מאז שנת 2016 לאפשר לבנקים שלה לפתוח סניפים במדינה, אך מאז חודש מרץ 2012 נותקה מערכת הבנקאות של איראן מ-SWIFT (האגודה העולמית לתקשורת פיננסית בין-בנקאית).

כעת לאחר שהיתרות בנק "Uco" הולכות ומתרוקנות, הודו נפגעת בייצוא סחורות לאיראן, ובאופן עקיף גם היא נפגעת כלכלית מהסנקציות, שמטילה על איראן ארה"ב – מה שמביא את הודו לחפש פתרונות, כדי למצוא ערוצים שיעקפו את הסנקציות של ארה"ב, וזאת כדי להמשיך למכור סחורות ולקיים מסחר עם איראן.

קרדיט: אברהם תמקר-פרדס+ מקבוצת נציב

 

כתיבת תגובה