ישראל חשפה בפני לבנון 7 מרכזי טילים של החיזבאללה בתוך ריכוזי אוכלוסין

בנאומו האחרון השאיר מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה מרחב פעולה קטן למדינת לבנון, מוגבלת רק לצד הדיפלומטי. בשטח, המדינה הלבנונית ומנגנוניה המודאגים לא קיבלו אפשרות לגשת לשרידי הרחפנים הישראלים שנתפסו בשכונת א-דאחייה כדי להיות מסוגלים לערוך את החקירות הנדרשות לקראת הגשת תלונה שנציג לבנון לאו"ם, השגריר אמל מדאלי, מתכונן להגיש נגד ישראל במועצת הביטחון בגין הפרת החלטת האו"ם 1701.

המדינה הלבנונית נקטה באמצעים דיפלומטיים  אך נראה כי ההחלטה להגיב או לא אינה בידיה, אלא בידי נסראללה, שהחל להתכונן לתגובה צבאית, כפי שאיים בנאומו  כי התגובה לא תהיה בחוות שבעא אלא בלבנון. מה הטעם בדיבורים אלו ומדוע "בלבנון ולא מלבנון"?

אומר בכוונה

לדברי תא"ל בדימוס חליל חילו, "נסראללה התכוון לומר שהתגובה לא תהיה בחוות שבעא, מכיוון שהחוות אינן מכוסות בהחלטה 1701 ונחשבות על ידי מועצת הביטחון של האו"ם לשטח סורי. חיזבאללה ביצע בעבר פעולה נגד ישראל בחוות שבעא בתגובה להתנקשות בג'יהאד מורנייה בדרום סוריה, וישראל לא הגיבה. נסראללה טשטש את איומיו במכוון כי קביעת התזמון ומקום התגובה קשורים לאיראן ולא ללבנון. "

"לדברי נסראללה שאמר שהתגובה תהיה בלבנון", אמר, "יש לכך שני הסברים: או שהתגובה לישראל אם היא תיכנס לשטח לבנון ,תהיה מבחינת הגנה עצמית ללא קשר להחלטה 1701, או שהתגובה בלבנון תהיה עם נשק לבנוני אל תוך שטח ישראל." זאת תהיה תגובה להפרה של ישראל את החלטת -1701 באמצעות הפרה דומה. בשני המקרים מדובר בהפרה של החלטת ממשלת לבנון, אשר רק בידה ההחלטה של ​​מלחמה ושלום. "

"העיקרון של מדינת לבנון שקבלת החלטה על מלחמה ושלום מבוסס על חוקים והחלטות בינלאומיות ומבוסס על כל הנורמות הבינלאומיות, אך באופן אירוני, מדינת לבנון נשלטת כעת על ידי חיזבאללה", אמר חילו.

הפרת החלטה 1701

מצד שני, תת-אלוף חילו אינו מציע לעבור בשתיקה על התוקפנות הישראלית האחרונה, "מה גם שזו הייתה לראשונה הפרה בוטה של ​​החלטה 1701 שקבעה את הפסקת הקרבות."

לדבריו, התגובה צריכה להיות באמצעים דיפלומטיים ובגיוס דעת הקהל הבינלאומית כדי למנוע הסלמה דומה שהביאה למלחמת יולי 2006. "יחסי הכוחות עם ישראל אינם שווים. צבא לבנון אינו מסוגל להלחם עם ישראל ואף לא חיזבאללה. "

"זה הכרחי, וצריך לפעול בהגיון ובקור רוח כדי לצאת עם הנזק המינימלי האפשרי מהסערה הזאת. יתר על כן, היחסים הדיפלומטיים שלנו הידרדרו מאז 2006, ומצבנו הדיפלומטי עם המדינות הגדולות אינו טוב."

גישור אמריקאי

מקורות דיפלומטיים חשפו בפני העיתון "האינדפנדנט בשפה הערבית" כי המתווך האמריקני דייוויד סטרפילד הביא ללבנון במהלך ביקורו האחרון בביירות, לפני שהחל בתפקידו בשגרירות ארצו בתורכיה ,מסמכים ומפות מתל אביב, לבכירים בלבנון ,המראים מיקום של שבעה מרכזים בהם פרש החיזבאללה טילים (בסמוך למרכזי אוכלוסין), בדרישה לסילוקם,דבר שיקל על מלאכת המתווך אמריקני העוסק בתיחום הגבול הימי עם לבנון.

שר החוץ הלבנוני ג'בראן באסיל, על פי הידיעות, הגיש בקשה לסילוק מרכז אחד מהשבעה,ולאחר שהבקשה הוגשה לנסראללה הוא סירב לקבלה.

מה שקרה בשכונת א-דאחייה עשוי לנעול את הדרך למשא ומתן ולקידוחי נפט כעת או שזה ישפר את תנאי המשא ומתן. בשני המקרים, מלחמה מוחלטת לא באה בחשבון, והפלת הרחפנים בשכונת א-דאחייה בביירות והקרבה אל מרכז המידע של החיזבאללה אינם במקרה,מה שיכול להתפתח לתקיפות מוגבלות שרבים חוששים  שיהפכו למלחמה כוללת שאיש לא רוצה בה.

 

כתיבת תגובה