"האם הקרמלין מנווט באופן מכוון לעבר משבר גרעיני עולמי?"

פיצוץ קרינה ברוסיה, שהרג לפחות חמישה מדעני גרעין, אירע במהלך ניסוי המנוע הגרעיני של טיל שיוט קטלני, שמכונה: "צ'רנוביל המעופף", כך טענה עיתונאית מובילה ברוסיה.

קיומו של הנשק הקטלני, שלכאורה יש לו טווח בלתי מוגבל, נחשף במהלך נאום הסנטורים בשנה שעברה על ידי נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין.

הפיצוץ בשבוע שעבר בסמוך לסוורודווינסק, שבצפון רוסיה, הוביל ל"ספיגה" של קרינה, כך לפי הרשויות האזרחיות ברוסיה. יחד עם זאת הקרמלין מתמודד עם ביקורת על כך שלא פרסם הסבר מלא, על מה בדיוק גרם לפיצוץ.

האנליסטית הבכירה, יוליה לטינינה, טענה כי הנשק שהתפוצץ הוא הטיל החדיש ביותר של רוסיה שנקרא: "בורווסטניק".

פוטין תיאר את הטיל כבעל "טווח בלתי מוגבל עם מנוע גרעיני", וזה מתאים למידע המועט שפורסם בעקבות האירוע. עם זאת, גורמים רשמיים ברוסיה לא אמרו את שמו המדויק של הטיל.

"סביר להניח כי הטיל הזה התפוצץ", כתבה לטינינה, סופרת, מנחת רדיו בכירה ובעלת טור בעיתון התחקירים הרוסי: "נובאיה גזטה".

היא כינתה את הטיל "צ'רנוביל מעופף קטן" והוסיפה:

"אם זה היה הבורווסטניק, אז חלקים פנימיים של הכור הגרעיני שלו – או, ככל הנראה, נוזל הזורם לשם – השתחררו לבסוף לחלל האויר".

"ממש כמו החלקים הפנימיים של הכור צ'רנוביל, שהשתחררו סביב שטח התחנה בעקבות הפיצוץ", היא הוסיפה.

מומחה לבקרת נשק אמריקאית, ג'פרי לואיס, חיזק גם הוא את הטענה, כי הפיצוץ שהתרחש בצפון הרחוק של רוסיה ככל הנראה קשור לבדיקת טיל הבורווסטניק.

תאגיד הגרעין של רוסיה חשף כי נערכה בדיקת מנוע רקטות והתאונה הייתה כרוכה ב"מקורות כוח אִיזוֹטוֹפּים".

בינתיים, התברר שלפחות שני גופות של מדעני גרעין בכירים שזהותם לוטה בסוד, הועפו לים מעוצמת הפיצוץ.

"כור גרעיני מעופף גם אם אתה מבודד את האזור הקטלני שלו על ידי בידוד "אזור הנוזל", עדיין נשאר צ'רנוביל מעופף קטן", כתבה לטינינה.

פוטין טען בשנה שעברה כי הבדיקות של טיל הבורווסטניק הצליחו, אולם דבריו נחקרו על ידי מומחים מערביים והם טענו כי רק שתי בדיקות מתוך 13 הצליחו חלקית בתחילת השנה.

בשנה שעברה צוטט המודיעין האמריקאי ב-CNBC, כי רוסיה מבקשת לשחזר טיל ניסוי עם הנעה גרעינית, וכן דווח כי טיל ניסוי כזה נחת והתרסק בים ברנץ, שבצפון נורבגיה ורוסיה.

מהדיווחים עולה כי הנשק הרוסי החדש מאיים בזיהום גרעיני:

"נכון לציין, כי אם אתה משגר טיל עם מנוע שמקורו באנרגיה גרעינית, החומר הגרעיני יגיע לבסוף לכל מקום אליו יגיע הטיל", כך אמר האנס קריסטנסן, מנהל פרויקט המידע הגרעיני בפדרציה של המדענים האמריקאים.

"אם הטיל נופל בים ונשאר ללא פגע ייתכן שתוכל לבצע זאת, באופן היפותטי, בלי זיהום. אולם, יש לי ספקות לגבי זה מכיוון שבזמן התרסקות הטיל זו השפעה מאוד עוצמתית. הייתי חושד כי תשוחרר קרינה", הוא הוסיף.

טיל הבורווסטניק נועד לעשות שימוש במנוע קונבנציונאלי עבור ההמראה, עוד לפני שהוא עובר למקור מונע גרעין עבור מעוף הטיל. באופן תיאורטי, הוא מסוגל להיות באוויר במשך ימים ארוכים.

בנאום בשנת 2018 התגאה פוטין שהטיל מסוגל לשאת ראש נפץ לכל נקודה בעולם, תוך התחמקות מכל מערכת הגנה מפני טילים.

לטינינה מתח ביקורת על מושג נשק כזה:

"ברית המועצות לא יצרה טיל עם מנוע גרעיני בהזרמה ישירה, לא מכיוון שחסר לה כוח או מוח, אלא בשל הרצון כי צ'רנוביל המעופף יראה מסוכן מדי".

הצבא הסובייטי ייצר: "פרויקטים רבים שלא צלחו ולא הופעלו, בשל האבסורד הצבאי שלהם", הוסיפה לטינינה.

כעת, הקרמלין: "מוציא את הפרויקטים המסוכנים האלה מהמגירה ומציג אותם כהישגים החדשים ביותר של האפוקליפסה הצבאית של רוסיה", כך טענה העיתונאית הבכירה מרוסיה.

בהתחשב באירועי הגרעין שהתרחשו בחודשים האחרונים, אשר בהם רוסיה הייתה מעורבת באופן ישיר, ובהתחשב בפירוק אמנת הגרעין לטווח בינוני, כמו כן גם בדיקות הטילים של צפון קוריאה, ההסלמה האחרונה בין מדינות הגרעין הודו ופקיסטן והכור הגרעיני הצף הראשון בעולם, אשר אותו מפעילה רוסיה, נשאלת השאלה האם הקרמלין אינו מנווט, באופן מכוון, לעבר משבר גרעיני עולמי?

*- קרדיט:אברהם תמקר-פרדס+ מקבוצת נציב

כתיבת תגובה