הקונספציה כבר מבצבצת-איראן משלימה היערכותה נגד ישראל. תגובות קוראים

בהמשך לכתבה שפורסמה באתר נציב.נט אתמול תחת הכותרת " הקונספציה כבר מבצבצת-איראן השלימה אחת מזרועות התגובה נגד ישראל. הערכה "

התקבלו תגובות קוראים רבות וחלקן אף מאוד מפורטות ומאירות באור שונה את הנכתב.

להלן תגובות קוראים:

*- תגובתו של הפרשן הצבאי של אתר נציב.נט גיא א. : 

הקונספציה – ראשית אין צורך לחזור אחורה בזמן לתקופת מלחמת יום הכיפורים וטראומת המודיעין המלווה אותנו מאז. היה מודיעין לא רע כולל מידע מפורט אך תפיסת המציאות ובעיקר תרגום המודיעין וסימני הלוואי הקלאסיים למלחמה לא התקבלו. דווקא אירוע יותר מעניין וטרי צריך להיות דוגמא ומודל לצורך בצניעות מודיעינית וחתירה למידע והיא הכור הסורי. למרות שהאחיזה המודיעינית בנעשה בסוריה, בדגש על הצבא הסורי הייתה מהטובות שידענו, כל פרויקט הגרעין הסורי חמק מעיני המערכת ונתגלה כמעט בטעות ובמקרה. זו הייתה קונספציה. טענה שאין מצב שאירוע כזה יחמוק מעיננו.
ועדיין, להשוות את המצב בערב מלחמת יום כיפור למערכה אותה מנהלת ישראל מול איראן וגרורותיה הוא קצת מרחקי לכת בדגש על הפעולות הנעשות מזה כמה שנים בתחום ובטח בשימוש במונח קונספציה. אין קונספציה בכל מה שקשור באיראן ומטרותיה באזור כי אין התעלמות או מחשבה שמטרת המהלכים היא שונה או לא מובנת. לכל תנועה ופעילות ולכל בסיס או טיל שמתנהלים במרחב שבין טהראן לביירות ובין צנעא לאידליב יש חלק בפעילות האיראנית והבנה מה מטרתו וייעודו בפאזל.
ישראל עוקבת אחר הפעילות האיראנית ויצרה מצב אסטרטגי מדהים בוא היא מכה את האיראני יום ולילה פעם אחר פעם בצורה שהוא נדהם מחדש מאיפה באה לו המכה, איך נחשף שוב ציר ההברחה או נתיב הטיסה, מחבוא הטילים או הפעיל במשאית. זה משחק מוחות מאלף שעוד יסופר בו בעתיד הרחוק כפרק מזהיר בתולדות משחקי המודיעין והאסטרטגיה כשברקע התנהלות מול מעצמות, רתימה לאינטרסים, משחק מקביל בציר התעצמות גרעינית ושמירה על מאזן הרתעה מול החיזבאללה וחמאס.
הקטר האיראני ממשיך כי זו דרכו של הלוחם השיעי המונע מאידיאולוגיה דתית (בשונה מצבאות ערב ב- 73), תפיסה משיחית ותפיסת המוות או המחיר הנדרש למימוש החזון. הקטר האיראני ימשיך בפועלו כל עוד יש לו מחשבה כי הוא מסוגל להגיע ליעד ושכישלון הוא בושה ופגיעה במהפכה (גם במחיר חיילים ילדים שימותו בקרב, לא שונה בהרבה מהנאצים).
"איראן הרגילה את ישראל להכות בנקודות בהן היא מרכזת ציוד צבאי"- אם כבר אז הפוך. ישראל הרגילה את איראן שכל ציוד צבאי משמעותי שייכנס לסוריה יושמד. ישראל היא זו שבוחרת איפה ומתי תכה. חלק מהמכות היו הפתעה גמורה לאיראנים תוך חשיפת מערומיהם (בית הקלפים) והכנסתם לחרדות וחוסר ביטחון פנימי, חיסולים ומעצרים.
ישראל דוחקת את האיראנים לקו 80 ק"מ לא כי אין משם סכנה של טילים, הרי אין משמעות לאיראנים בגבול או לאיראנים עם טילים בטווח פגיעה בישראל, המטרה היא לאפשר מרחב פעולה נוח יותר לישראל רחוק מהתווך הסורי ולצמצם בעיקר יכולת מודיעין ולא אש. ולכן חלק גדול ממטרות התקיפה הם מערכי מודיעין ואיסוף בתילים של רמת הגולן.
"איראן מקימה מול מדינת ישראל כמה וכמה אתרי שיגור של טילים בליסטיים, מהגולן הסורי דרך מזרח סוריה מערב עיראק ומזרח עיראק" – אין אתרי שיגור איראנים בגולן הסורי, לא נדרשים למעשה כלל אתרי שיגור. מה שנדרש לאיראנים זה הכנסת טילים למרחבים שמהם יש טווח ירי לישראל. יש גם טילים המכוונים לישראל באיראן. אז מה נעשה נתקוף? יש גם ארסנל טילים לצבא סוריה שמכוון לישראל ובטח ארסנל טילים לחיזבאללה. האיראנים לא עושים שימוש בטילים הסורים ואפילו לא חושבים על ירי טיל של החיזבאללה והיא הנותנת. הם מחפשים דרך להגיב ממזרח סוריה, נדחקו למערב עיראק ואפילו במזרח עיראק, כבר כמעט באיראן עצמה בה יש להם את הטילים שלהם – חטפו מכה על הראש.
אין קונספציה והמונח בכלל אל מתאים למאבק בין ישראל לאיראן. יש הבנה מוחלטת מה מטרות האיראנים ומה המהלכים ויש עיסוק מתמיד בסיכול הזה. זה לא הרמטי, זה לא נותן ביטחון של מאה אחוז שלא קיים בתחומים האלה אבל הוא בהחלט מהווה ניצחון בשלב זה שבו האיראנים רחוקים מאוד מתוכניתם המקורית לשעה זו הן באחיזה בסוריה, במינוף הקשר עם החיזבאללה ובטח ובטח בציר הגרעין וההסכם שעליו בנו תילי תילים לקראת פריצה גרעינית בעתיד.
מוקדם לשבח ולהצהיר הצהרות אבל בהחלט יש במה להתגאות ולהמשיך לעמוד על המשמר. זו מלחמה של יום יום ושעה שעה, קרב מוחות מול אימפריית רשע מתוחכמת שעושה הכול להשמיד אותנו. זה לא צל הרים, אלו הרים ממש וככאלה נדרש לעקוף את חלקם, אחרים לרסק ודרך אחרים לעבור בתחכום. 

ועוד התייחסות נקודתית (מצטער, זה בוער בי)…
״איראאן השלימה אחת מזרועות התגובה נגד ישראל״ נניח שהמידע הזה שהגיע מעיתונאי סורי ומעוד כתבה אחרת הוא נכון. אז איראן השלימה את המערך ובזה תם הקרב? מה זה גרעין או לוויין תצפית בשמים? כמה פעמים איראן ״השלימה״ את מערך האיסוף שלה בגולן? או את מערך ההגנ״א שלה בדמשק או את מערך הטילים לתגובה בריף דמשק? או את הקמת בסיסי המיליציות בכיסווה? איראן רחוקה מלהשלים משהו במיזם שלה לחיסול ישראל או הצרת יכולת הפעילות של ישראל במרחב. היא לא מצליחה להקים מפעלי טילים או מערכים אחרים, ואם יש מערך כטב"מ בדימאס ויש מי שיעריך כי הוא מהווה איום אז הוא יוסר. אגב, יתכן שההדלפה אם הייתה היא סוג של התראה לפני הוצאה לפועל ועיקול… 

המערכת בסדרי גודל יותר טובה גם בטכנולוגיה וגם בבקרה. האנשים נותרו אותם אנשים טובים. הכלים ומהירות הניתוח ועומקו הם ליגה אחרת וטוב שכך.
רק דוגמא קטנה מעולמך. המקצוען בתקופתך ידע לזהות עפ״ק בהצלחה גבוהה. היום המערכות עושות עפ״ק אוטומטי לאלפי אובייקטים. ועל שאר היכולות אין בכלל מה להכביר במילים.

יש גם פרופורציה למה ניתן להסיק ולנתח כשרואים תמונה חלקית ביותר ורק את חלקה הגלוי והמפורסם וממנה לגזור על המצב. רב הנסתר על הגלוי במערכה הזו ואפילו האיראני יודע יותר ממך מה מצבו וכמה קשה לו להבקיע. המאמר נכתב כאילו כל התמונה פרוסה מולך ורק יש מחלוקת על ניתוח ופרשנות מול המערכת וזה רחוק מזה מאוד .

*- הסיכוי שהקונספציה שהייתה בשנת 1973 תתקיים היום הוא נמוך מאד.
יש לי הרבה כבוד למודיעין של אז, אבל היום המודיעין הישראלי עולה על המודיעין של אז עשרות מונים.
מספיק לראות כיצד צה"ל הצליח להסתנן לשלוחות ארגון החיזבאללה עד שהגיע למציאת מנהרות חודרות לישראל כדי להבין שזרוע המודיעין של ישראל ארוכה מתמיד.
מטוסים עמוסים עוברים באופן תדיר מאיראן לשטח סוריה, החכמה של המודיעין הישראלי למצוא ולתקוף רק את הנשק האמתי המסכן ולא כל משלוח, מראה על יכולותיו של צה"ל ובעיקר של זרועות המודיעין בעת הזו. מוותרים על משלוחי דמה, ומתמקדים במשלוחי איכות.
ישראל היום חזקה יותר צבאית, מתקדמת יותר טכנולוגית ובנוסף להתעצמות הצבאית ההתקפית, פיתחה יכולות הגנתיות על מנת לאפשר לצבא לבצע את המטלות המוטלות עליו כמעט ללא דאגות.
ישראל ומנהיגיה סימנו בשנים האחרונות את האחראי, הריבון.
אם בעבר נמנעו בישראל לפגוע בריבון, אם זה בלבנון או בעזה, היום צה"ל גובה מחיר מהריבון.
במלחמה הבאה בלבנון מי שישלם את מחיר ההרפתקה של החיזבאללה יהיו הלבנונים, הממשלה והצבא מעבירים את המסר הזה כדי שייקלט היטב בצד השני. (הקורא א.ל. )

*- לענ"ד הקונספציות והסימנים המעידים נשחקו וירדו מהפרק. המב"מ הוא הדבר החדש בקונספציה. לא ניתן לאחוז החבל בשני קצותיו, בעידן הסימנים המעידים והמודיעין הישן, לא היה מקום לתקיפות בסגנון המב"מ הנהוגות היום. לערב בין התפיסות המודיעיניות, הקונספציות של פעם, הסימנים המעידים והמצב היום של התקיפות הגלויות והסמויות, ייתן תוצר לא רלוונטי להערכה. (הקורא י.א.)

*- …..אירועי מלחמת יום כיפור – מי שחשב אחרת מראש אמ"ן – הערכתו "בוטלה".וכידוע הצעקות עד לב השמיים. אמצעים טכנולוגיים יקרים ומתקדמים כגון- יומינט, ויזינט, סיגינט, וובינט (סייבר) ישראל בשורה הראשונה מבחינה טכנולוגית אין ספק מודיעין לא יכול לשאוף ל100% זאת כוונתי והאויב פרימיטיבי ולשיטותיו טרם נמצאה טכנולוגיה מתקדמת יותר מתמיד והמבין יבין. (הקורא מ.ב.)

*- למי שחושב שהמודיעין היום מושלם, אין השתקת דעות מנוגדות והכל יפה, מציע לקרוא את ספרי "זיכרונות אבו יוסף", ולקרוא איך השתיקו התרעה ברורה על כוונה לצאת בגל אלימות לפני ארועי מנהרת הכותל, שהסתיימו עם עשרים הרוגים. איך לא איפשרו להציג עמדות מנוגדות, ומי שחושב שזה הסתיים כשפרשתי מצה"ל, אני לא שותף לאשליות שלו. למרות שבהחלט יש לקהיליית המודיעין הישראלית הישגים מדהימים , 

הקורא: יעקב סבג. לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש

*- לדעתי איראן לא מגיבה להתקפות של ישראל כי הם חוששים שישראל תפסיק את התאום עם הרוסים. מצב זה בו ישראל שבויה בהסדר שבו אינה יכולה לתקוף בחופשיות בסוריה משחק לטובתם של האיראנים זה זמן רב. אמנם הם סופגים מכות כואבות אך כל עוד הם חוסים בצילה של רוסיה הזמן משחק לטובתם. האיראנים צוברים עוד עוד יכולות ומעמיקים את שורשיהם בסוריה ובגבולות ישראל.

כאשר כל תקיפה בסוריה הופכת יותר ויותר למבצע מורכב המאתגר את חיל האוויר מבחינת דרכי הגעה ליעד, התמודדות עם ל"א, מערכות נ"מ ומערכות מכ"ם. עוד ועוד אמצעים מוזרמים לזירה בחסות רוסיה, שגם מביעה את מחאתה על תקיפות ישראל ורצון להפסיקן. ישראל מעדיפה לתקוף בעיראק ולא להסתכן בשבירת הכלים עם הרוסים.
בנוסף מרחף האיום של פגיעה בכוחות רוסיים שסמוכים לכוחות איראניים וסוריים וכן חשש פוליטי לפגיעה ביחסים עם פוטין . האיראנים מודעים לכך, ויודעים כי רוסיה זקוקה להם בזירה הסורית. כך הזמן משחק לטובתם יכולת התגובה המידית של ישראל לפרובוקציה בסוריה הולכת ופוחתת, שווה להם לחכות למילכוד השח מט שישראל מכניסה את עצמה אליו בעיניים פקוחות. (הקורא ב.ב.)

*- בעניין הקונספציה. אם באמת כפי שנטען פה ישראל במאות התקיפות שלה תקפה בדיוק את כל "הדברים הרציניים", נראה לי איראן היו מתייאשים ממזמן. מזה שהם ממשיכים וממשיכים אולי ניתן ללמוד שאחרי הכל ישראל פוגעת רק באחוז מסוים מכלל ההיערכות שלהם לפגיעה בישראל, והם משוכנעים שמה שהם עושים יספיק להם לפגוע בנו למרות התקיפות פה ושם. (הקורא נ.צ.)

*-  א. תמיד יש קונספציה – כך המוח האנושי עובד – אנחנו צריכים מסגרת כדי לשבץ בו את הפרטים.
השאלה היא תמיד אם יש מישהו שמנסה להציג מסגרות אחרות וליבון הפרטים ובאיזה רצינות הם נבחנות. (באקדמית קוראים לזה פאראדיגמה והתאוריה הוגדרה במאמר שלו "המבנה של מהפכה מדעית"

ב. צבא מטבעו אף פעם לא טוב במהפכות או בהפיכת פראדיגמות.

ג. אין לי יכולת להעריך את התאוריה המוצגת במאמר של נציב (אין לנו מספיק מידע) אבל בעיני ההתנהלות האיראנית הנוכחית אינה סבירה ואין לי יכולת להסביר אותה. (הקורא ד.א.)

 

One thought on “הקונספציה כבר מבצבצת-איראן משלימה היערכותה נגד ישראל. תגובות קוראים

  • 08/08/2019 at 18:43
    Permalink

    לא ידעתי שאפשר להגיב פה. בגדול לדעתי צריך לבדוק מה מידת הנזק בדולרים שנגרם לאיראנים כתוצאה מהתקיפות . אם מדובר בכמה עשרות מליונים, אפשר להניח שזה לא כ"כ מעניין את האיראנים

כתיבת תגובה