השבוע שבין ה-1.8.19 ל- 8.8.19 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

עיקרי הסקירה-

*- החמא"ס מעודדת ומכווינה פיגועים ואלימות באיו"ש, כשבמוקד, רצח הנער דביר שורק מעפרה, בדרכו לישיבה בגוש עציון. מאמצים אלו של החמא"ס מגיעים, נוכח המצב המביך אליו נקלעו אנשי החמא"ס שהתחייבו לפעול למיתון האלימות לאורך גדר המערכת. מנגד, נהנים אנשי החמא"ס מהכנסות כספיות משמעותיות בזכות התחייבות זו, ומנצלים זאת לביסוס השליטה ברצועה.

*- מבוכה גם ברש"פ, לנוכח חוסר היכולת לממש את ההצהרה בדבר הפסקת הפעילות לפי ההסכמים עם ישראל, כשבפועל נמשך התיאום הביטחוני באופן כמעט מלא,ומתנהלים מגעים להסדרת נושא הקפאת כספי המסלקה מישראל.

*- הרש"פ במהלך דיפלומטי להארכת מנדט אונר"א, כשברקע, מדינות נוספות מקפיאות את התמיכה הכלכלית בארגון בשל השחיתות. בד בבד, נמשכת פעילות לתמיכה במאבק הפליטים הפלסטינים בלבנון, נגד האיסור על העסקתם בתחומי המדינה.

*- נשלמות ההכנות ל"חג הקרבן" שיצוין ביום ראשון הקרוב. תנועת קונים ערה באיו"ש. ברצועה היערכות לחלוקת סיוע בהיקף נרחב.

*- עימותים אלימים וחילופי ירי בין המנגנונים לחמושים במחנה הפליטים בלאטה,ובדרום העיר חברון.

ובהרחבה:

שורק מעפרה, שנרצח ע"י בני עוולה בדרכו לישיבה בה למד בגוש עציון. הפיגוע לא מגיע מחלל ריק. בתחילת השבוע קראו הכוחות הלאומיים והאסלאמיים באיו"ש להסלמה במאבק העממי., ובמהלך השבוע דווח על סיכול ניסיון פיגוע תופת בירושלים בהכוונת החמא"ס מהרצועה. לא בכדי מיהרו רוב ארגוני הסירוב: חמא"ס, ג'האד אסלאמי, חזית עממית ועוד לברך על הרצח המתועב, ולהעיד בכך
מול מי אנו מתמודדים.

ניכר אכן שהחמא"ס מתאמצת ל"יצא" את המהפכה שלה לאיו"ש, לאחר שברצועה התחייבו אנשיה למתן את האלימות, בתמורה להקלות כלכליות מישראל, מקטר וממצרים. כך בין היתר, הודיעו מארגני הפגנות יום השישי, המכונים בלשון המכובסת של החמא"ס: "מצעד השיבה", כי ביום שישי הקרוב לא תתאפשר בהפגנות אלו כל פעילות מלבד תפילה, במטרה לאפשר לאוכלוסיה ברצועה לחגוג את "חג הקרבן".

גם ביום שישי האחרון, מיתנו אנשי החמא"ס את ההפגנות לאורך הגדר, ותמונות של פעילי התנועה, המרחיקים מפגינים באלות, גרמו לתנועה מבוכה רבה, לאחר שפורסמו ברשתות החברתיות. מבוכה נוספת נגרמה לחמא"ס לאחר שבכיר התנועה פתחי חמאד צולם מחלק שטרות של 50 דולר לקטועי רגליים מההפגנות, באופן שנתפס כ"ניצול ציני" של מצוקת הצעירים וחוסר רגישות לקרבנם. גם טרור
הבלונים מהרצועה פחת השבוע במידה ניכרת, גם אם לא פסק לחלוטין.

ואחרי כל זה, ראוי לציין שבתמורה להרגעת האלימות, מקבלת החמא"ס תמורה נדיבה, בדמות הזרמת סחורות נרחבת לרצועה, כשבזכות זאת, יכולה החמא"ס לגבות סכומי כסף ניכרים לטובת המנגנון הממשלתי אותו היא ממשיכה לבסס ברצועה. השבוע נמסר, כי יוסף כיאלי,סגן שר האוצר לשעבר מטעם החמא"ס, מונה לאחראי המנגנון הציבורי ברצועה, וכי החמא"ס תשלם השבוע משכורות לאנשי המנגנון.

לצד זאת, דווח, כי המשטר האיראני חידש לאחרונה את התמיכה הכספית בזרוע הצבאית של החמא"ס בסכום של כ- 30 מליון דולר בחודש. זאת, מתוך ראיית התנועה כ-"כוח צבאי קדמי" של איראן לכל דבר.

עם זאת נדגיש, כי למרות מאמצי החמא"ס להלהיט את האווירה באיו"ש, הרחוב הפלסטיני באיזור, די מתעלם מקריאות אלו ומעדיף ליהנות מחיי השקט והרווחה,עתירי המסיבות והחפלות, שאותן ניתן לשמוע היטב בכל רחבי איו"ש מדי ערב.
הנה לדוגמא פתיחת פסטיבל "לילות ביר זית", שהתקיים השבוע:

יחד עם זאת, ניתן לזהות גם מוקדי אלימות מקומיים, דוגמת הכפרים עיסאויה וואדי חמוס בגזרת ירושלים, וקדום בקלקיליה, ותקרית אלימה נוספת בהר הבית במהלכה נפצע ונעצר אחד מאנשי משמר הוקף שביקש למנוע החרמת ציוד.

יצוין, כי ברמה הביטחונית נמשך התיאום הישראלי – פלסטיני, כמו גם העשייה של המנגנונים נגד החמא"ס על רקע זה הפגינו פעילי ה"כותלה" בביר זית,במחאה נגד מעצר פעילי הגוש, ובראשם, ראש הכותלה במוסד. עם זאת, לקראת החג הורה יו"ר ה"רשות" לשחרר מהכלא כעשרים עצירים.

בתוך כך, הרש"פ ממשיכה למצוא עצמה במלכוד, לאחר ההחלטה להתנתק מההסכמים עם ישראל, החלטה שהפלסטינים מבינים שיא אינה ברת-מימוש מבחינתם. לפיכך הרש"פ נוקטת במספר מהלכים הצהרתיים, ובראשם הכרזה של מחמד אשתיה, ראש הממשלה הפלסטיני, כי מעתה תנהג הרש"פ בכל איו"ש כאילו מדובר בשטח A.
מובן, לפלסטינים שמדובר במהלך הצהרתי, שכן אין לרש"פ כוח לממשו בפועל,ומנגד, הרש"פ כרסמה בהתמדה בנוכחות הישראלית בשטחי C, גם קודם לכן.

בד בבד, מבינים ברש"פ שהמציאות בה הם נמנעים מלקיחת כספי המסלקה מישראל פוגעת בהם, ובהם בלבד. השבוע, נאלץ משרד האוצר הפלסטיני לשלם לעובדי המנגנון הציבורי רק 60% משכרם (מינימום 2000 ₪), ותשלום קצבאות הרווחה נדחה לסוף אוגוסט, למרות החג הקרב. קצבאות משפחות "שהידים" והאסירים שולמו באופן מלא באיו"ש, אך לא ברצועת עזה, מה שהביא חלק ממשפחות פעילי הפת"ח ברצועה להודיע על שביתת רעב.

על רקע זה, דווח על מפגש בין שרי האוצר של הרש"פ – שוכרי בשארה והישראלי,במהלכו סוכם על קיזוז 300 מליון ₪ מכספי המסים בגין חוב הפלסטיני לחברת החשמל, כן נמשכים מגעים בנושא גיבוש מכניזם לביטול גביי ה"בלו" עבור הדלקים, כך שהרש"פ תגבה את הכסף באופן עצמאי. כפי שציינתי מדובר במהלך עתיר סיכונים מבחינת ישראל, משום שהוא יאפשר העלמות מס, והברחה מסיבית
של דלקים לישראל.

במישור הפוליטי: אש"ף פתח במהלך דיפלומטי נרחב במטרה להביא להארכת מנדט אונר"א ב-3 שנים נוספות, החל מ- 2020, מול הממשל האמריקאי הקורא לבטל את הגוף המיותר הזה. במקביל, מצטרפות מדינות נוספות באירופה להחלטה להפסיק את המימון לסוכנות עד לחקירת השחיתות בארגון, והדחת הנציב קרינבול. יצויין, כי למרות השחיתות והלחץ האמריקאי והאירופי, לפלסטינים רוב כמעט אוטומטי למהלך של חידוש מנדט אונר"א.

ברקע לדברים ממשיכים הפלגים הפלסטיניים לקדם מהלכים לתמיכה במאבק הפליטים במדינה. מהלכים כאלה מגיעים בעיקר מצד החמא"ס וחזיתות השמאל, ובין היתר הודיעה החמא"ס על גיוס תרומות בסך מאה אלף דולר מתושבי הרצועה למען הפליטים בלבנון. מנגד, עולות טענות קשות על יריבויות בפת"ח המדרדרות את המאבק ומכשילות אותו.

השבוע התחדשה המתיחות גם בסוגיית האסירים, על רקע חשיפת רשת הברחה של מכשירי סלולר לכלא, ופריצת יחידות החוד של השב"ס לכלא עופר, תוך ביצוע חיפושים בתאים והעברת מנהיגי האסירים למתקני כליאה אחרים.

בד בבד, מדווח בהבלטה על שביתת רעב של עשרות עצירים מנהליים מארגון החזית העממית, הדורשים שמעצרם לא יוארך, כשבשטח מנהלים עמיתיהם הפגנות תמיכה מול משרדי הצלב האדום.

לצד זאת, מרוכז הציבור הפלסטיני בעיקר בהכנות ל"חג הקרבן". שווקי הבהמות באיו"ש מלאים בקונים, וכך גם שווקי המזון, חנויות הבגדים והמתנות, עם זאת, סוחרים רבים טוענים שחל מיתון בשווקים על רקע משבר כספי המסלקה ותשלום המשכורות החלקי לעובדי המדינה.

הנה כתבה בנושא:

ברצועה מדווח על שפל של ממש בהיקף קניית הבהמות, אם כי ארגוני סיוע במימון מדינות אסלאמיות ובראשם: קטר, תורכיה ואלג'יריה, נערכים למבצע נרחב של חלוקת בשר לנזקקים במהלך החג.

ברקע לדברים, בלטו פרסומים על צירוף בנו של בכיר בחמא"ס לקבוצת עולי רגל ממשפחות ה"שהידים", שעוררו ביקורת רבה. בסופו של דבר, יצא גילוי דעת ממשרד משפחות השהידים והאסירים ברש"ף בראשות אנתיצאר אלוזיר- אום ג'האד, הטוען שהנ"ל צורף כפיצוי על מניעת יציאתו לחג' בשנה שעברה ברגע האחרון.

ובחזרה לרצועה: השבוע התפגר השיח אחמד נמר חמדאן ממייסדי החמא"ס, ואמאם מסגד אלרחמה בשכונת אלאמל בח'אן יונס. את ארונו נשאו אסמאעיל הניה ויחיא סנואר וכל בכירי החמא"ס נטלו חלק בהלווייתו של מי שתואר כ"מורה הרוחני" של הנהגת החמא"ס.

הנה תמונות:

בתחום בטחון הפנים באיו"ש, בלטו השבוע הפגנות מחאה אלימות במחנה בלאטה,ובמרכז העיר שכם לאחר ש"צעיר" בשם האשם טיראוי שנורה לפני שבועיים בידי המנגנונים, מת מפצעיו בבית החולים רמב"ם לשם הועבר. כנראה שבמצבים כאלה החלטת הרש"פ לחדול מהעברת חולים לבתי חולים בישראל לא תופסת.

עימותים קשים נרשמו השבוע גם בגזרת חברון בעקבות מבצע אכיפת חוק שערכו המנגנונים בדרום העיר. המבצע נתקל בהתנגדות אלימה וירי, ואחד השוטרים אף נפצע מכדור ברגלו.

ועוד בגזרת חברון .בעיירה בני נעים נערך טקס "עטוה" (סולחה זמנית) רב משתתפים בעקבות רצח תושב העיירה ע"י בן לחמולה אחרת שלה שלוחות בירדן ובאיו"ש, למטרת שוד כספים, תוך ביתור גופת הנרצח באופן אכזרי במיוחד.
מלבד פיצוי בסך מאות אלפי דינרים, התחייבו הצדדים להתיר את דם הרוצח,ולקרוא למלך הירדני להוציאו להורג.

הנה תמונות מהאירוע:

ובקלקיליה נעצר רופא מקומי באשמה של הטרדה מינית של מטופלת. איגוד הרופאים המקומי דחה את ההאשמות, וטען שמדובר בעלילה, תוך איום להשבתת מערכת הבריאות בכל איו"ש אם הרופא לא ישוחרר. מנגד, פרסמה משפחת הצעירה (משפחת אשתיוי) גילוי דעת, המבסס את הטענה שאכן מדובר בתלונה אמתית.

וברצועה, הושבת בית החולים שיפאא' לשעתיים, לאחר שבני משפחה של חולה היכו באלימות קשה את אחד הרופאים.

קרדיט:יעקב סבג. לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש

כתיבת תגובה