מכה גדולה לטורקיה – ארה"ב משעה אותה מפרויקט האפ-35

ארה"ב הודיעה היום באופן רשמי שהיא משעה את טורקיה מפרויקט מטוס החמקן ה- אפ 35, וזאת בשל רכישת מערכת הנ"מ הרוסית ה 400-S. מערכת זו עלולה לאפשר לרוסים לאסוף מודיעין נרחב על יכולות מטוס החמקן ולסכן את עליונותו המבצעית ואת יתרונותיו על פני מערכות הנ"מ הרוסיות. לכן, בהמשך לביטול אספקת מטוסי החמקן לטורקיה, הודיעה היום ארה"ב על השעייתה מהפרויקט, ועד להסרתה הסופית ממנו בשנה הבאה.

משמעות הדבר היא שלא רק שטורקיה לא תקבל את מטוסי הקרב החמקנים, אלא שהיא גם מושעית באופן מלא ומיידי משותפותה הנרחבת בפיתוח ובייצור המטוס. מטוס זה (המכונה בישראל "אדיר"), פותח ויוצר ע"י ארה"ב באופן כזה שעל מנת לעמוד בעלויות הגבוהות, היא שיתפה מדינות נוספות בפיתוח ובייצור שלו. אחת השותפות הייתה טורקיה. כל שותפה נדרשה לממן חלק מסוים מהוצאות הפיתוח, ובתמורה זכתה לחוזים שמנים על ייצור עתידי של חלקי המטוס, עבור כל המדינות שירכשו אותו בעתיד (כולל ארה"ב), וגם קיבלה גישה לטכנולוגיות חדישות רבות. בהודעה האמריקנית היום נמסר כי כתוצאה מהסרתה של טורקיה מהתכנית, ארה"ב תחפש תחליף לייצורם של כ- 900 חלקים במטוס (אותם טורקיה הייתה אמורה לייצר), וטורקיה תפסיד מכך כ- 9 מיליארד דולר. ארה"ב גם היא תפסיד מהמהלך כ- 500-600 מיליון דולר.

הסרתה של טורקיה מהשותפות בפרויקט מטוס החמקן מהווה מכה עצומה לתעשיות הביטחוניות שלה, ולמעמדה הבינ"ל, וכמובן לחיל האוויר הטורקי, שייאלץ להמשיך ולהתבסס על מטוסים נחותים יותר, וכניסתו לעולם החמקנות תעוכב לשנים רבות.

כאשר אנו מתבוננים במהלכים הללו, אין לנו אלא להודות לה' יתברך על גודל חסדיו ונסיו עמנו, ועל כך שאחת מאויבותינו הגדולות בשנים האחרונות (תחת משטרו של ארדואן האנטישמי בעליל), מנותקת כלל מאחת ממערכות הנשק המתקדמות והחשובות ביותר בעולם כיום – מטוסי החמקן. יש לציין כי לאחר אירועי "המרמרה" איים ארדואן במפורש במלחמה נגד ישראל, בשותפות עם סוריה ואיראן, ובשנים האחרונות אף אירעו מספר היתקלויות עוינות בתחומי האוויר והים בין כלי שיט ואוויר של טורקיה לאלו של ישראל.

ישראל כידוע, מתפעלת מזה כשנתיים את מטוסי החמקן, וצפויה לקבל בסה"כ בין 50 ל- 75 מהם. בישראל גם מיוצרת קסדת המטוס החכמה (ע"י חברת אלביט), כנפי המטוס (ע"י תע"א), וחלקים ומערכות נוספות – וזאת עבור כלל הלקוחות של המטוס ברחבי העולם.

מאת: אבישי אפרגון, ראש ישיבה, פרשן לענייני צבא ובטחון

Image result for ‫טורקיה אפ-35‬‎

 

כתיבת תגובה