איראן ממצמצת ראשונה- מוכנה לנהל משא ומתן עם ארה"ב

רוחאני מוכן לנהל משא ומתן.

איראן מוכנה להידבר עם ארצות הברית, אם וושינגטון תסיר את הסנקציות, ותחזור לעסקה גרעינית של -2015, לאחר שיצאה ממנה בשנה שעברה, אמר נשיא איראן, חסן רוחאני, בראיון טלפוני ביום ראשון.
מאידך גיסא, צרפת, בריטניה וגרמניה אמרו כי הן חוששות מהסלמת המתח במפרץ ומהסכנות של קריסת הסכם הגרעין עם איראן, וקוראות לחידוש הדיאלוג בין כל הצדדים.
שלוש המדינות האירופיות אמרו בהצהרה משותפת, כי לאחר הטלת הסנקציות האמריקאיות על איראן, והחלטת טהראן שלא למלא חלק מחובותיה על פי ההסכם, ההסכם צפוי לקרוס.
בהודעה משותפת שפרסמה לשכת נשיא צרפת נמסר, כי עקב הסיכונים שמתגברים מיום ליום, קוראים לכל הצדדים להסכם, להפסיק את ההתנגחויות בניהם, ולהתחיל בשיחות כדי להפיג את המתח ביניהם . אנחנו מאמינים שהגיע הזמן לפעול באחריות, ולמצוא דרכים לעצור את הסלמת המתח, ולחדש את הדיאלוג", אמר.

הממשל של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, אומר כי הוא מוכן לשאת ולתת עם איראן, כדי להגיע להסכם רחב יותר, בנושא הגרעין והביטחון.

עם זאת,איראן דורשת שלפני כל השיחות, ארה"ב צריכה לאפשר לאיראן לייצא את אותה כמות נפט גולמי, שהיא ייצאה לפני נסיגת ארצות הברית מהעסקה במאי 2018.

"אנחנו תמיד מאמינים בשיחות", אמר רוחאני, "אם יסירו את הסנקציות, וישימו קץ ללחץ הכלכלי ויחזרו להסכם, אנחנו מוכנים לדבר עם אמריקה היום, עכשיו ובכל מקום".

המתיחות בין ארצות הברית לאיראן גברה, והגיעה לשיאה, עם כוונתה של ארצות הברית לפתוח במתקפות אוויריות על איראן בחודש שעבר. טראמפ נסוג ברגע האחרון.

על אף קריאתו לשיחות עם מנהיגי איראן, אמר טראמפ כי הסנקציות האמריקאיות על איראן "יגדלו בקרוב באופן משמעותי".

בתגובה לסנקציות האמריקניות, שכוונו במידה ניכרת על הדרגים הגבוהים העיקריים של איראן, היא הודיעה בחודש מאי על כוונתה לצמצם את התחייבויותיה על פי ההסכם.

על רקע הבקשה מצד גורמים אירופיים להסכם, כי על איראן להמשיך ולפעול באופן מלא , ולקיים את הסכם הגרעין,דווקא העלתה טהראן את שיעור העשרת האורניום שלה , לרמה של מעל 3.67% המותר בעסקה.

מנהיגי איראן אמרו, כי טהראן תמשיך לצמצם את התחייבויותיה להסכם, אם האירופים לא יעמדו בהבטחותיהם, כדי להבטיח את האינטרסים האיראנים במסגרת העסקה. איראן מכחישה שהיא מעולם לא חשבה לפתח נשק גרעיני.

בשבוע החולף עלו שני סימנים לכך, שארצות הברית עשויה להצביע דווקא על נכונות גדולה יותר לדיפלומטיה.

גורמים רשמיים בארה"ב אמרו לרויטרס, כי וושינגטון החליטה לא להעניש את שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, למרות ששר האוצר האמריקני, סטיבן מנוחין, אמר כי הסנקציות האמריקניות יופעלו נגד זריף בתוך ימים.

גורמים רשמיים בארה"ב אמרו כי הם נתנו לזריף אשרה כדי להשתתף בפגישה במטה האו"ם בניו יורק השבוע. משלחת של האו"ם אמרה כי זריף הגיע לניו יורק.

מחלקת המדינה לא הגיבה לבקשה , שלא להעניק לזריף אשרת כניסה לניו יורק, כדי להשתתף בכינוס של מטה האום, ואולי פקידים אמריקאים רוצים להשתמש בביקורו בניו יורק, לצורך מגע ישיר או עקיף.

קרדיט:עמרם אל מקבוצת נציב

כתיבת תגובה