מבזקי חדשות ליום 11-7-2019.

*- נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, האשים את איראן בהעשרת אורניום למשך זמן רב, והזהיר כי הסנקציות האמריקאיות "יגדלו בקרוב", במקביל לפגישת חירום של האו"ם בנושא הפרת הסכם הגרעין של טהראן.

"איראן מעשירה זמן רב את האורניום בחשאי, תוך הפרה מוחלטת של העסקה בסך 150 מיליארד דולר שסוכמה על ידי מזכיר המדינה לשעבר ג'ון קרי והנשיא לשעבר ברק אובמה", אמר טראמפ. "צריכים לזכור כי ההסכם הזה היה מתבטל בעוד כמה שנים לפי ההסכם "אמר.

*- טלוויזיה גרמנית: כוחו של ארדואן נשחק.
הטלוויזיה הגרמנית אמרה כי המשטר הנשיאותי שאומץ על ידי טורקיה במאבקי כוח אגרסיביים מדי של ארדואן , עומד עתה בפני משבר גדול, והכוח שלו הולך ונשחק, והפך חלש . ואת הסדק ראינו כבר, כאשר נציגיו הפסידו באנקרה בבחירות לראשות העיר ובאיסטנבול.

*- עיתון הטיימס הבריטי דיווח ביום רביעי: כי הצי המלכותי הבריטי שלח ספינת מלחמה ללוות מכליות נפט במפרץ, לאחר שבכירים איראנים איימו לעצור ספינות בריטיות; כנקמה על מעצר של מיכלית נפט איראנית במיצרי גיברלטר לאחרונה.
*- על פי דיווחים בתקשורת, איראן דחתה את הדרישות האירופיות, לציית להסכם הגרעין, וטהראן אמרה, כי "מועד היישום החד-צדדי חלף".
דיפלומטים אמרו, כי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, הודיעה למדינות החברות בפגישה סגורה ביום רביעי, כי איראן העשירה אורניום, עד 4.5% אחוזים, מעל רמת 3.67% המותר, על פי עסקת הגרעין עם המעצמות.
סוכנות האו"ם הודיעה כי בידי איראן היום,
מצבור אורניום מועשר, העומד על 213.5 קילו, כלומר זה חורג מהמגבלה של ההסכם,המתיר לה 202.8 ק"ג
איראן אומרת: שאמריקה עשתה טעות "רצינית" בנסיגתה מהסכם הגרעין.

*- טורקיה מזהירה את ארה"ב, מפני פגיעה בקשרים, בגלל טילי S-400 רוסיים.
טורקיה קראה לארצות הברית ביום רביעי, למנוע נקיטת צעדים שיפגעו ביחסים הדו-צדדיים.
טורקיה מזהירה את ארה"ב, מפני פגיעה בקשרים בגלל טילי S-400 רוסיים.

*- ראש המטה הכללי של ארה"ב גילה, כי ארצות הברית מבקשת להקים ברית צבאית בינלאומית , להגנה על נתיבי מים אסטרטגיים מול חופי איראן ותימן.

הגנרל ג'וזף דנפורד אמר ביום שלישי, כי ארצות הברית מקווה למצוא מדינות ידידותיות, עם הרצון הפוליטי להקים קבוצת עבודה, בתוך השבועיים הקרובים. לכוח המוצע יהיה תפקיד יעיל, כדי להבטיח את חופש השיט במסלולי סחר חיוניים.

בחודש שעבר ראו את הפגיעה של מיכליות באזור המפרץ, וארצות הברית האשימה את איראן. אבל טהרן הכחישה את האחריות לפיגועים.

משמר המהפכה האיראני, איים על ארצות הברית ביום שלישי ואמר, כי בסיסים אמריקניים באזור, ונושאי מטוסים במפרץ, נמצאים בטווח של טילים איראניים.

על פי התוכנית האמריקאית החדשה של ארה"ב, וושינגטון תספק את כלי השליטה והפיקוד לברית הצבאית. בעלות הברית ירכזו ליוויים ליד ספינות פיקוד אמריקאיות, וילוו את ספינות הסוחרים הנושאות את דגליהן, על פי סוכנות הידיעות רויטרס.

*- תושבי קמישלי, סוריה, אומרים כי ההתערבות האיראנית הייתה ברורה, מאז תחילת המשבר, באמצעות חיזבאללה, והמיליציות העיראקיות.

הבעיה, לדברי חלק מתושבי האזור הכורדי הזה, היא שאיראן משחקת בסכסוכים עדתיים, כולל אלה שאומרים כי איראן מבקשת שליטה פרסית על האזור כולו באמצעות הסכסוך השיעי-סוני.

קרדיט:עמרם אל מקבוצת נציב

כתיבת תגובה