הדחתו של מפקד מודיעין חה"א הסורי והקשר הישראלי

האינטרסים של נשיא סוריה בשרשרת חילופי האישים בתוך אגפי המודיעין שלו – האינטרס הפנימי, הקשר הגרמני, הקשר הישראלי והמשך פגיעה במעמדה של ארה"ב בשירות איראן, כמובן גם הקשר הרוסי (חלק א').

👈המשטר הסורי החליף ביום ראשון את ראשי האגפים במנהלות המודיעין האווירי, הביטחוני מדיני, ביטחוני פלילי וביטחון המדינה.

👈לפי הדיווחים, עיקר ההתנערות כללה את סילוקו של ג'מיל חסן, שעמד בראש אגף המודיעין של חיל האוויר הסורי, מאז 2009 וכונה "הסנדק של החביות", בשל השיטה האכזרית של זריקת חביות נפץ על אזרחים בסוריה.

👈במקומו של חסן, המשטר הסורי, מונה האלוף ע'סאן איסמעיל, אשר שימש כסגנו.

👈משטר אסד רק לעתים רחוקות מפרסם דיווחים רשמיים על החלטות הנוגעות לשינויים של מפקדים צבאיים ומנגנוני מודיעין, משטר אסד נוהג לשלוח תזכירים פנימיים בנוגע למינויים אלה, תזכירים אשר מפורסמים מאוחר יותר בדפי חדשות האוהדים את משטרו של אסד.

👈חסן היה אחד הקצינים החשובים ביותר בסוריה, שהואשם בביצוע מגוון פשעים, כולל שימוש בחביות תופת.

👈בחודש מארס האחרון, ביקשה ארצות הברית מלבנון להסגיר את ראש אגף המודיעין של חיל האוויר הסורי לגרמניה.

👈בהודעת משרד החוץ הגרמני נאמר, כי חסן "ידוע לשמצה בשל מעורבותו, בשימוש נרחב בעינויים במרכזי המעצר הסורים. התובע הפדרלי הגרמני הוציא צו מעצר נגד הגנרל, ביוני 2018, על ביצוע פשעים נגד האנושות, ועל סמך תלונה של פליטים סורים המתגוררים בגרמניה".

👈בינתיים, הנציג המיוחד של ארה"ב לנושא סוריה, ג'יימס ג'פרי, דחף את גרמניה ביום ראשון להגדלת מעורבותה הצבאית במאבק נגד דאע"ש בעיראק ובסוריה (כפי שתואר בכתבה שהועלתה אתמול).

👈מקורות אופוזיציה אמרו ל"אשארק אל-אווסט", כי בסיס תנף, במפגש הגבולות הסורית-עיראקית-ירדנית, פתח כעת את דלתותיו, כדי לקבל את התושבים כשותפים לפעילות הבסיס.

👈המקורות אמרו כי השותפים החדשים יוכשרו במחנות הירדנים.

👈בתוך כך, לאחר המהלך של אסד בחילופי המשמרות באגפי המודיעין שלו, גרמניה כבר עונה במתינות, שבאופן סמוי גם משחקת לידי איראן, בכך שזה עוזר לשותפתה הקרובה של אסד מהמפרץ, איראן, להחליש ולשחוק בעוד מהלך – את הדומינטיות של משמעות כוחה של ארה"ב בעולם.

👈להלן המתנה הגרמנית: גרמניה דוחה את הדרישה של ארה"ב לשלוח כוחות קרקע לסוריה

👈גרמניה דחתה ביום שני את הקריאה של ארצות הברית, לפרוס כוחות קרקע בסוריה, על מנת להילחם בחברי דאע"ש, אשר נותרו בסוריה.

👈מהלך אשר פוגע בתדמיתה של ארה"ב ובנוסף, המהלך גם יוצר סוג של פיוס פנימי בסוריה בן תושבי האזור למשטרו של אסד.

👈עד לכאן, אסד השיג שלושה ציפורים במהלך אחד; משחק לידה של איראן בהחלשת הדומינטיות של ארה"ב בעולם,סוג של פיוס פנימי בסוריה ואי הצבת חיילים גרמנים במדינתו.

חלק א'

📃האינטרסים של נשיא סוריה בשרשרת חילופי התפקידים, בתוך אגפי המודיעין שלו – האינטרס הפנימי, הקשר הגרמני, הקשר הישראלי והמשך פגיעה במעמדה של ארה"ב בשירות איראן, כמובן גם הקשר הרוסי (חלק ב').

👈ועכשיו הנה גם הקשר הישראלי: לאחר פגישה עם גורמים ישראלים, ג'מיל אל-חסן מפוטר מתפקידו כראש אגף המודיעין של חיל האוויר הסורי, כך נכתב ב"אל-מודון".

👈ערוצי תקשורת כתובה, פרו-סוריים, גילו כי הנשיא בשאר אל-אסד שיחרר את ראש המודיעין של חיל האוויר, ג'מיל אל-חסן, ימים ספורים לאחר שהאריך את כהונתו במשך שנה.

👈פיטוריו של חסן הגיעו ימים ספורים לאחר פגישה בינו לבין קצינים ישראלים, בסמוך לגבול הגולן.

👈בנוסף, כפי שכבר שהובא בתחילה, ראש אגף המודיעין של חיל האוויר הסורי, ג'מיל אל-חסן, אשר פוטר מופיע ברשימת הסנקציות של האיחוד האירופי לצד גורמים מרכזיים אחרים מאז שנת 2011, וכן הוא מופיע ברשימת סוכנות האינטרפול למאבק בפשעים בינלאומיים, אשר הניחה דגל אדום נגד שמו לפני מספר חודשים.

👈המקורות אמרו כי האלוף, ע'סאן ג'ודאת איסמאעיל, קיבל את משרת מפקד המודיעין של חיל האוויר הסורי במקומו של חסן.

👈המקור אמר ל"אל-מודון", כי התקיימה פגישה בין קצינים בכוחות המשטר הסורי, אשר בראשם עמד ראש אגף המודיעין של חיל-האוויר, האלוף ג'מיל אל-חסן, ומפקד גיס 5, יחד קציני מודיעין ישראלים ב-30 ביוני, 2019, ליד "חברת אל-ספרא", ב- Umm al-Lokkos, בסמוך לגבול רמת הגולן.

👈נקודת המפגש היא נקודת תצפית רוסית בפיקוח המשטרה הצבאית הרוסית, אשר תיאמה את הפגישה.

👈המקור סיפר ל"אל-מודון", כי ג'מיל אל-חסן, נכח בפגישה לאחר שנסע לאזור בשיירה שכללה 10 רכבי שטח, חלקם מצוידים במקלעים.

👈המקורות של "אל-מודון" סיפרו, כי ישנם קצינים אשר שותפו בפגישה, המשוייכים לגייס-5, אשר בעבר הם גם שימשו מפקדים בקבוצות המורדים ונהנו מיחסים "טובים" עם הצבא הישראלי.

👈בפגישה נכחו גם מפקד "חטיבת חורבין", עלאא זכריה אל-חאלקי, ומפקד חטיבת השוהדא חאלד, אל-זאמל.

👈בפגישה נכח גם המפקד הצבאי של "חזית המהפכה הסורית", אחמד חמידי אל-מוסא, אשר נעצר על ידי כוחות המשטר לפני כחודשיים ושוחרר לאחר לחץ הרוסים כמה ימים לפני הפגישה.

👈המקורות גילו, כי הפגישה עם הנציגים מישראל נמשכה יותר מארבע שעות, מבלי להגיע להבנות או לתוצאות חשובות.

👈עוד מסרו המקורות כי הוטל על שטח הפגישה הסגר כבד – בכל זמן התרחשותה כל הדרכים המובילות לאתר הפגישה נסגרו, כמו כן גם עיירות וכפרים סמוכים.

👈הישראלים הציעו הצעה לגנרל חסן, ובהם הנקודות הבאות:

שילוב הגיס החמישי בכוחות המשטר הסורי ולשמש חלק מהמוסד הצבאי של המשטר, כדי להסיר את המיליציות האיראניות מהאזור ולהחזיקן במרחק של 55 ק"מ מהגבול עם הגולן, וישראל תממן את הפעילות להילחם במיליציות המסרבות לסגת מהגבול, והכל בחסות רוסית.

👈האלוף חסן, על-פי מקורות של "אל-מודון", דחה את ההצעה הישראלית ועזב את הפגישה מבלי להסכים לאף לא אחת מהנקודות שהציגו הישראלים.

👈המפגש עם ישראל נכשל, ואחריו הגיעו הפגזות ישראליות קשות, שפגעו ביחידות משטר צבאיות ברחבי סוריה, בהתקפה הגדולה מסוגה זה חודשים.

👈המקורות אמרו ל"אל-מודון", כי הסבירות היא שתקיפות ישראל הגיעו כתגובה לסירובו של חסן להצעה הישראלית.

👈למעשה, חסן סירב להסיר את המיליציות האיראניות מהאזור, למרות הבטחות קודמות של משטר אסד לישראל, כי הם יגנו על אזור ההתנתקות, אשר הוסכם עליו בשנת 1974 ולמנוע מהאיראנים ומחיזבאללה כניסה לשטח.

👈גם כאן אסד משיג שלושה אינטרסים במהלך אחד: ראשית, בהורדת הלחץ הרוסי מעליו לכבד את הסכם הפרדת הכוחות בין ישראל לסוריה.
שנית, משחק מסויים מול המערב וריצוי עמדות ישראל וככל הנראה גם הופעל לחץ מצד ארה"ב על פוטין ואסד, בכך אסד גם קיבל הפחתת טיעוניה של ישראל לתקיפות בסוריה. שלישית, מתן אישור עקיף לאיראן להמשיך ולהתבצר בטילים ונשק מעבר לאזור האסור.

👈שישה ציפורים המהלך אחד, ובנתיים כולם יוצאים בתוצאה של WIN-WIN, כולם שילמו מחיר והתפשרו וכולם גם קיבלו את מבוקשם, מלבד ארה"ב.

קרדיט:אברהם תמקר – פרד"ס מקבוצת נציב

מפקד חיל האוויר הסורי החדש (מימין) והמפקד המודח (משמאל)

כתיבת תגובה