הרשות הפלסטינית פועלת להשיג עצמאות בתשתית האנרגיה

הפלסטנים מעוניינים להשתמש במזבלות למטרת פיתוח מקורות אנרגיה ברי-קיימא, על מנת להיות יותר עצמאיים ובכך להקטין את תלותם בישראל.

הממשל הפלסטיני נוקט בצעדים ראשונים לקראת הקמת פרויקט, אשר מטרתו; הפקת חשמל מגז, המופק מזרם "ביומסה" במתקן "זהרת אל-פינג'אן" שבנפת ג'נין, הנחשב למזבלה המרכזית בצפון מערב הגדה.

באוקטובר 2018, רשות האנרגיה הפלסטינית, קרן השקעות פלסטין ומועצת המזבלות בג'נין (ZF), חתמו על מזכר הבנות לבדיקת היתכנות של הפרויקט הנוכחי.

ביומסה, היא תהליך המסת כל היצורים החיים באזור מסוים, או של מערכת אקולוגית מסויימת בזמן נתון והפיכתם לגז הנקרא "ביוגז". התהליך יכול לכלול מיקרו-אורגניזמים, צמחים, פטריות או בעלי חיים.

הממשלה הפלסטינית החליטה בישיבתה השבועית ב -25 ביוני להעניק תקציב לשיקום ותחזוקה של המזבלה, במטרה ליצור סביבת עבודה הולמת בשיתוף עם המגזר הפרטי, כדי להפיק ביוגז וממנו לייצר חשמל.

המזבלה הפלסטינית הסניטארית הראשונה, ZF, תוכננה בהתאם לסטנדרטים בינלאומיים. היא החלה לפעול בשנת 2007 וצפויה לשרת את שתי הנפות של ג'נין וטובאס עד 2042, עם קיבולת יומית של 300 טון.

מזבלת ZF נבנתה על שטח של 220 דונמים ומומנה בעלות של 9 מיליון דולר, על ידי הבנק העולמי ותרומת האיחוד האירופי, עבור הציוד הנדרש. היא החליפה 86 מזבלות אקראיות בצפון הגדה המערבית.

על פי הודעה משותפת של הלשכה הפלסטינית המרכזית לסטטיסטיקה ומשרד איכות הסביבה לרגל יום איכות הסביבה העולמי ב -5 ביוני 2018, יותר מ -50% מהפסולת הפלסטינית, היא פסולת אורגנית.

מטרת הרשות הפלסטינית היא למצוא אלטרנטיבות לישראל, אשר היא הספק העיקרי של החשמל לגדה המערבית (90%). ב-10% הנותרים, הפלסטינים מסתמכים על קו כוח ירדני ואנרגיה סולארית.

מנכ"ל משרד השלטון המקומי בג'נין, רגב אבו דיאק, אמר ל"אל-מוניטור":" זו ההשקעה הראשונה של פלסטין בתחום האנרגיה וחיזוק מקורות האנרגיה".

האני שוואהנה, מנהל המזבלה, ZF, אמר כי הפקת חשמל מביוגז תפחית את ההשפעה השלילית של פסולת אורגנית על הסביבה. גז זה, המיוצר מ"ביומסה" מפורקת בצורה לא מבוקרת, נחשב הגז השני המסוכן ביותר המחמיר את התחממות כדור הארץ.

"הפרויקט יבוצע באמצעות מימון פלסטיני בעלות של 9 מיליון דולר ויניב כחמישה מגה-ואט של חשמל – מספיק כדי לענות על הצרכים של כ-30 כפרים פלסטינים הממוקמים בנפת ג'נין", כך אמר שואהנה ל"אל מוניטור".

לדבריו, הפרויקט כולל הקמת מספר מתקנים הכוללים מתקנים להאיץ את פירוק הביומסה במזבלה לייצור הגז, וכן קידוח בארות באזור המזבלה שבהן יאוחסן הביוגז.

"הגז יועבר מאוחר יותר מהבארות דרך צינורות תת-קרקעיים לגנרטורים המצוידים במערכת קיטור לייצור חשמל", כך אמר מנהל אתר המזבלה.

רצפת המזבלה מורכבת משלוש שכבות: ניילון, חצץ ומלט כדי למנוע דליפה למי תהום.

"הפקת חשמל נקי מביומסה או מאנרגיה סולארית נחוצה, כדי לעמוד בצמיחת הביקוש לחשמל בגדה המערבית, שעולה ב-3.5% מדי שנה.

"זה גם נחוץ כדי לסייע בהגבלת ההסתמכות על ישראל", אמר ל"אל-מוניטור", אמג'ד אל-קאני, חוקר ומרצה במחלקה להנדסה, אנרגיה וסביבה באוניברסיטת "אל-נג'אח" הלאומית.

בפרויקט הפיכת הפסולת לאנרגיה, עומד החזון לפרויקט עתידי גדול יותר – לייצור אנרגיה מהפסולת של כל צפון הגדה המערבית, המהווה 1.5 מיליון טון של פסולת אורגנית מדי שנה.

הפרוייקט יוכל לייצר כ-30 מגה וואט של אנרגיה, מספיק כדי לענות על 3.3% של צריכת החשמל של האוכלוסייה, אשר מסתכמת  במעל-900 MW.

קרדיט:אברהם תמקר – פרד"ס מקבוצת נציב

כתיבת תגובה