מבזקי חדשות בין לאומיות ליום 1-7-2019

*- סגן נשיא איראן: ארה"ב מפעילה סנקציות על זריף ובכך נועלת את הדלת של הדיפלומטיה.

*- סגן מפקד משמרות המהפכה האסלאמית אמר כי הסכסוך בין איראן לארצות הברית הוא סכסוך בין טוב לרע שנמשך ארבעים שנה.

👈עלי פדוי, אמר כי הסכסוך בין איראן לארה"ב ממשיך לגדול עם השנים.

👈אף אחד בעולם מלבד איראן לא מעז לפעול נגד ארצות הברית, אמר פאדווי, והוסיף כי איראן התמודדה בגלוי בהצלחה עם ארצות הברית במשך ארבעים שנה.

👈הוא הוסיף כי ממשל טראמפ מתעקש שהוא מוכן לשיחות עם איראן, אך טהראן אומרת כי היא עומדת בפני כל הלחצים וכי לא יהיו שיחות עם צד שכבר הפר הסכמים בינלאומיים רבים.

*- שר בממשלת לבנון אמר כי חמושים ירו לעבר השיירה שלו, שהייתה בכפר הררי ליד ביירות, הרגו אחד משומריו ופצעו חייל נוסף.

👈סאלח אל-ע'ריב, שר בממשלת לבנון המטפל בסוגיות הפליטים, סיפר לטלוויזיה המקומית כי הוא פונה להרים באזור Qabr Chamoun, כאשר שיירתו נפגעה.

👈אל-ע'ריב הוא חבר במפלגת ארגון חיזבאללה המיליטנטי ותומך בממשלה הסורית.

👈לא היה ברור מי פתח באש, אך האזור היה מתוח ביום ראשון, כאשר תומכי מפלגה המתנגדת לממשלה הסורית סגרו דרכים למנוע את נסיעתו של שר החוץ, ג'בראן בסיל.

*- שליחים אמריקנים השתתפו היום (א ') בחנוכת אתר מורשת יהודית במזרח ירושלים, וסימנו את תמיכת ארה"ב בשליטת ישראל על חלקי העיר שהפלסטינים רוצים למדינה עתידית.

👈שניים מהיועצים הבכירים ביותר של טראמפ במזרח התיכון – שליח השלום ג'ייסון גרינבלט והשגריר הישראלי, דוד פרידמן – הגיעו לפתיחת כביש שנחפר שארכיאולוגים ישראלים השתמשו בו לפני כאלפיים שנה.

👈הפלסטינים רואים את פרויקט המורשת וההתיישבות באזור סילוואן כצעדים של ישראל להמשך השליטה על שטחים שנתפסו במלחמת יום הכיפורים בשנת 1967, וקראו לנוכחות האמריקאית מעשה עוין.

👈דרך "עולי הרגל" היא חלק מעיר דוד, אטרקציה ארכיאולוגית יהודית הפתוחה לקהל הרחב ונבנתה בתוך אזור סילוואן שבמזרח ירושלים, באמצעות רכישות של רכוש בבעלות פלסטינית.

👈"יש אנשים, לא בהכרח חברים שלנו, שהם אובססיביים על היותי כאן", אמר פרידמן בטקס, והוסיף כי פרויקט החפירה חשף "את האמת, בין אם אתה מאמין או לא, האמת היא הבסיס היחיד שבו השלום יבואו לאזור הזה", הוסיף פרידמן.

*- טורקיה הודיעה כי שישה מאזרחיה מוחזקים בידי כוחות הנאמנים לח'ליפה הפטר במערב לוב, וכי המיליציה תהפוך ל"יעד לגיטימי "אם לא ישוחררו מיד.

*- דיפלומט איראני, קאזם סג'דפור, אמר כי הסנקציות נגד איראן הן סנקציות נגד רוסיה וסין.

👈ראש המרכז ללימודים פוליטיים ובינלאומיים במשרד החוץ האיראני אמר את הדברים בראיון לסוכנות הידיעות הרוסית "ספוטניק" בשולי הדיאלוג הרוסי-איראני ביום רביעי.

👈כמובן, יש מתח, אבל המצב לא כל כך קריטי שהוא יהפוך למלחמה. ארה"ב מודעת ל"קווים האדומים "של איראן, ורוחאני הבהיר מה הם.

👈באופן כללי, במהלך שני העשורים האחרונים, ארה"ב עושה הכל כדי להשתלט על המערכת הפיננסית הבינלאומית. הם הפכו את הדולר לנשקם והשתמשו בו ככלי צבאי. יש הבנה ברחבי העולם כי חייב להתנגד לסדר הזה, הוא הוסיף.

👈תהליך יצירת המנגנונים השונים הושק, למשל – רוסיה ואיראן הסכימו לנהל את המסחר במטבעות הלאומיים. מנגנונים אלה יכולים לעזור. הפעולות שיצרה ארצות הברית יעמדו בפני ההתנגדות של הקהילה העולמית, אמר הדיפלומט האיראני.

*- חדר תפילה מוסלמי בבית חולים בעיר גוטנברג שבשוודיה, הותקף בהתקפה איסלאמופובית.

👈הפיגוע בוצע בבית החולים "מולנדאל", שם קרעו את הקוראן ושפכו משקאות על השטיחים, כך נאמר בהודעת ארגון מסגד גוטנברג.

*- צלפים של צבא תימן הרגו 10 חיילים סעודים בפעולת תגמול באזור הגבול הדרום-מערבי של מפרץ ג'יזאן.

👈יחידת הצלפים של צבא תימן, הנתמכת על-ידי לוחמים מהועדות העממיות, פתחה בהתקפה על עמדות סעודיה במחוזות חיראן וג'בל אל-נאר, והרגה עשרה חיילים, כך דיווחה סוכנות הידיעות סבא"א.

*- דו"ח של הפנטגון: לארה"ב אין תשובה להשפעה הגוברת של רוסיה

👈ארצות הברית עדיין לא פיתחה תשובה מקיפה להשפעתה הגוברת של רוסיה בעולם, כך עולה ממחקר של הפנטגון, המזהיר כי רוסיה כבר העלתה את רמת האסטרטגיה של ה"לוחמה היברידית".

👈הדו"ח שהופק על ידי חוקרי הצבא והאקדמיה, הוכן עבור מפקדי המטות המשולבים ועבור גורמים בכירים בפנטגון המייעצים לנשיא.

👈המחקר אשר פורסם לראשונה בכתב העת האמריקאי-פוליטיקו, טען כי רוסיה משלימה את פעולותיה באמצעות "אזור אפור" – אמצעים פוליטיים וצבאיים, המפסיקים את המלחמה הישירה, אך אמצעים המביאים למדיניות חוץ דרמטית והשפעות גיאופוליטיות.

👈"כמו התפיסה של רוסיה על התחרות שלה עם ארה"ב, תפיסת הקונפליקט שלה היא דיכוטומית: להיות במלחמה או לא במלחמה כאחד", נכתב בדו"ח.

👈מחברי הדו"ח ציינו, כי רוסיה ראתה עצמה במלחמה עם ארה"ב בכל עת, ולכן ביססה את מדיניות החוץ סביב הקרב.

👈"כדי להילחם ולנצח במלחמה הזאת, רוסיה סבורה כי שילוב מוצלח של כל הכלים של כוח המדינה, כמו גם העבודה המתוזמנת של אמצעים לא צבאיים וצבאיים להרתיע ולחייב, הם החשובים ביותר", עבור רוסיה טען הדו"ח.

👈"בסך הכל, ההשפעה של רוסיה בחו"ל הולכת וגדלה, והקרמלין שולט בשימוש ב'לוחמה היברידית 'במדיניות החוץ של רוסיה", נכתב בדו"ח.

👈חלק ממדיניות זו של לוחמה היברידית על פי הדיווחים היו ניסיונותיה של רוסיה להשפיע על בחירות זרות, פריסת כוחות צבאיים במקומות חמים ברחבי העולם, ושימוש במשאבי אנרגיה כנשק פוליטי.

👈הדו"ח פורסם יום לאחר פגישת הנשיא טראמפ עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בפסגת ה- G20 ביפן.

👈התלות הגוברת של אירופה ברוסיה בצרכי האנרגיה, הקשורה עם הפיתוח של צינור "נורד סטרים 2", היא עוד מקרה של לוחמה היברידית מצידה של רוסיה, נכתב בדו"ח.

👈הדו"ח מעריך את הקשרים של רוסיה עם ונצואלה, כדוגמה נוספת למדיניות הרוסית שמטרתה להתמודד נגד ארה"ב.

👈רוסיה מיהרה לתמוך בנשיא המכהן של ונצואלה ניקולה מאדורו בינואר, כשדמות האופוזיציה הנתמכת על ידי ארה"ב, חואן גואידו, הכריז על עצמו כ"נשיא ביניים", וביצע ניסיון הפיכה כדי להדיח את מאדורו.

👈הדו"ח אינו ביקר את ממשל טראמפ, אך הסיק כי ארה"ב זקוקה לתכנית גורפת ומקיפה שתאבק בהשפעתה הגוברת של רוסיה.

👈"למרות עוצמת ההשפעה הגוברת של רוסיה בחו"ל והמערך המגוון של טקטיקות אזור אפור, המשמשות להשגת יעדיה האסטרטגיים של רוסיה, ארה"ב עדיין יכולה להגביל את תוצאות האסטרטגיה הגדולה הזו", נכתב במחקר.

👈"יש הסכמה רחבה בקרב הכותבים כי התמודדות עם הפרובוקציות של רוסיה ידרוש שימוש בכל הכלים של הכוח הלאומי".

קרדיט-אברהם תמקר – פרד"ס מקבוצת נציב

כתיבת תגובה