מבזקי חדשות בין לאומיות ליום 25-6-2019

*- הנשיא דונלד טראמפ פרסם אזהרה לאיראן ביום ראשון, באומרו כי אם תנקוט פעולה צבאית נוספת נגד ארה"ב, היא יכולה לצפות לתגמול אמריקאי חריף.

*- מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפייאו, יבקר בסעודיה ואיחוד האמירויות לשיחות על איראן.

👈בהתייחסות לכתבים לפני שיצא לביקורים ביום ראשון, פומפיאו אמר כי הוא ידבר עם שתי בעלות הברית של ארצות הברית, "על איך לוודא שכולנו מיושרים אסטרטגית" וכיצד לבנות קואליציה גלובלית "לבלום את המדינה הגדולה בעולם הנותנת חסות לטרור".

*- סגן שר החוץ של איראן, עבאס ערקי, אמר כי החלטת איראן להקטין את המחויבות שלה בתוכנית הפעולה המשותפת המשותפת (JCPOA), הידועה גם בשם "הסכם הגרעין האיראני", היתה החלטה לאומית והיא תהיה בלתי הפיכה מאחר שתביעותיה של איראן לא נענו.

👈"החותמים האירופיים על העסקה חסרים את הרצון להציל את העסקה, ההחלטה שלנו להקטין את המחויבות שלנו לעסקה, היא החלטה לאומית והיא בלתי הפיכה כל עוד הדרישות שלנו לא יתקיימו", אמר אראקצ'י לאחר שפגש את השר הבריטי למזרח התיכון בטהרן, כך על פי סוכנות הידיעות רויטרס.

*- התוכנית של דונלד טראמפ להציע לפלסטינים השקעה של מיליארדי דולרים, במידה והם יסכימו לפתרון פוליטי עם ישראל, תשכנע את הפלסטינים כי ההתנגדות היא הדרך היחידה, כך אמר יו"ר הפרלמנט של איראן.

👈"כאשר משחקים עם כבוד של אומה זה שערורייתי, זה יחזק את תנועות ההתנגדות, משום שהפלסטינים מבינים שהם יכולים להצליח רק באמצעות התנגדות", כך אמר היום עלי לאריג'אני לסוכנות הידיעות של איראן.

👈"טראמפ רוצה לעשות עסקה על גורלו של העם הפלסטיני", כאשר זה צריך להעשות במאמץ בינלאומי משותף, הוסיף הדובר.

👈"אי-סדר בינלאומי [סביב פלסטין] הוא באחריות של ארה"ב", אמר יושב ראש הפרלמנט האיראני.

*- אדם אחד נהרג ושבעה אחרים נפצעו בהתקפה של מורדים תימנים איראנים על שדה תעופה בערב הסעודית, אמר הצבא הסעודי, זה מתרחש כאשר מזכיר המדינה של ארה"ב, מייק פומפייאו, נמצא בדרכו לסעודיה לשיחות על איראן.

*- איראן תיארה היום(יום ב ') את הפלת המל"ט האמריקני במפרץ כ"תגובה תקיפה" לארצות הברית והזהירה שאפשר לבצע זאת שוב.

👈"כולם ראו את היירוט של המטוס הבלתי מאויש", צוטט מפקד חיל הים, האדמירל אחמד חוסיין קנזאדי, על ידי סוכנות הידיעות "תנסנים".

👈"אני יכול להבטיח לך שתגובה תקיפה כזו יכולה לחזור על עצמה, והאויב יודע זאת".

*- שר איראני אמר היום כי ארה"ב נכשלה השבוע בהתקפות הסייבר כנגד איראן, לאחר שאיראן הפילה מל"ט אמריקאי.

👈"הם מנסים קשה, אבל לא ביצעו פיגוע מוצלח", אמר מוחמד ג'וואד עזארי ג'הרומי, השר האיראני לטכנולוגיות מידע ותקשורת, על פי סוכנות הידיעות רויטרס.

👈כאשר הוא נשאל "אם ההתקפות הסייבר נגד אירן נכונות", הוא ענה כי "בשנה שעברה ניטרלנו 33 מיליון ניסיונות חדירה למערכות הלאומיות שלנו".

*- דובר משרד החוץ של איראן אמר היום, כי תוכנית השלום במזרח התיכון, שתוצג בוועידה הבינלאומית בבחריין השבוע, היא "מבישה" ו"גורלה לכישלון".

👈"הוועידה הזאת ומכירת פלסטין לא יובילו לשום מקום", צוטט אבו מוסוי.

👈בנוסף, מוסוי מתח ביקורת על אנדרו מוריסון, שר החוץ של בריטניה, על דבריו ביום ראשון לאחר ביקור באיראן. מוריסון אמר כי איראן כמעט בודאות נושאת באחריות להתקפות האחרונות על מיכליות במפרץ עומאן.

👈"מה שאמר [מוריסון] לאחר הפגישות לא היה בונה, נראה בריטניה היא צדדית עם ארה"ב בשל הבעיות הפנימיות שלה במשבר ה-Brexit", אמר מוסוי.

*- הסנאטור הדמוקרטי לשעבר, ג'ו ליברמן, (פוליטיקאי יהודי אמריקאי) מתח ביקורת על נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, שעצר התקפה על איראן ביום שישי, בראיון שהעניק לרדיו בשולי שבוע ה-Cyber Week, אשר מתקיים בישראל.

👈ג`ו ליברמן אמר כי הוא "מוטרד" מהחלטו של טראמפ לסגת מפעולה צבאית כנגד איראן, וכי הוא מקווה כי טראמפ יחזור "לחדש להיות מה שהוא היה, חזק על איראן".

👈הוא הביע את אמונתו כי ארצות הברית צריכה "לפגוע ביעדים גלויים וציבוריים" ולא לרסן את עצמה בהתקפות סייבר כנגד איראן.

👈הוא הוסיף כי "במלחמה" עצובה ככל שתהיה, "לצערי אנשים נהרגים, זו רק דרכו של העולם".

👈ליברמן ישתתף בשבוע הסייבר של אוניברסיטת תל אביב, שנפתח ביום ראשון וייערך עד יום שישי.

*- רוסיה ובעלות בריתה ינקטו צעדים נגד הסנקציות חדשות על איראן שיוכרזו על ידי ארה"ב, כך אמר סגן שר החוץ של רוסיה, סרגיי יאבקוב.

*- לאחר הטלת סנקציות חדשות על איראן, שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, צייץ בטוויטר כי פוליטיקאים ניצים המקורבים לנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הם צמאים למלחמה ולא לדיפלומטיה.

👈"טראמפ צודק 100%, משום שלצבא ארה"ב אין שום עסק במפרץ הפרסי. הסרת כוחותיה עולה בקנה אחד עם האינטרסים של ארה"ב והעולם. אבל עכשיו ברור שצוות B לא מתעניין באינטרסים של ארה"ב – הם מתעבים דיפלומטיה וצמאים למלחמה", צייץ זריף.

*- יועץ בכיר של אבו מאזן טען כי ישראל מתכננת כנגד מסגד אל-אקצה, ואם המוסלמים לא יפעלו באופן נחרץ, "כל העולם ישלם".

👈מחמוד אל-חבש, הוא יועצו של עבאס לענייני דת ואיסלאם ושופט שריעה, הוא מתואר כאחד הדמויות הדתיות החשובות ברשות.

👈אל-חבש כתב בטוויטר: "המזימה הישראלית נגד מסגד אל-אקצא הופכת מסוכנת יותר ומתרחבת מיום ליום. אם המוסלמים לא יפעלו עכשיו, יקרה משהו שסופו רע ומריר, ואז העולם כולו ישלם ביוקר. מסגד אלאקצא הוא דת ואמונה, ושום דבר אינו יקר מדי עבורו. אז קחו אזהרה, הו אנשים של חזון"

הוא ציין שהאזהרה היא ציטוט מהקוראן הקורא להענשת היהודים.

סורה 59, 2: "זה הוא שגירש את אלה שלא האמינו בין אנשי המקרא [היהודים] מבתיהם במפגש הראשון. אתם לא חשבת שהם יעזבו, והם חשבו כי המבצרים שלהם יגנו עליהם מפני אללה; אבל [גזירת] אללה בא עליהם מן המקום שבו הם לא ציפו, והוא הטיל אימה לתוך הלב שלהם [כך] הם הרסו את בתיהם על ידי הידיים שלהם ואת הידיים של המאמינים. אז קחו אזהרה, הו, אנשים חזון".

👈לאל חבש יש היסטוריה של אנטישמיות, כולל בפרשנות שפורסמה לאחרונה בעיתון הרשות הפלסטינית, אשר כתב כי "הקרב על ירושלים המשתולל היום הוא לא רק קרב עם כיבוש זר, אלא בין אמת למיתוס, בין אמת לשקר, בין צדק לעוול, בין שלמות לעיוות, בין סובלנות לפנאטיות ובין טוב לרע".

*- איראן חייבת להימלט מהחנק האמריקאי לפני שהיא נגמרת, כתב דוד איגנציוס, "וושינגטון פוסט", המחבר, כתב זר ותיק – בעל טור, כתב: "המשתנה החשוב ביותר בעימות הנוכחי במפרץ הפרסי הוא הזמן. ממשל טראמפ רוצה לשחק משחק ארוך, לשים את הסנקציות חזקות יותר מאי פעם. איראן צריכה לשחק משחק קצר".

"הנה הסכנה שלפנינו: איראן כנראה לא יכולה לצאת מהמשחק הזה מבלי ליצור משבר גדול יותר שיכפה על התערבות בינלאומית – אולי התקפה איראנית שהורגת אמריקנים וגורמת לנקמה אמריקנית חריפה. ממשל טראמפ אינו רוצה במלחמה כזאת – לפחות, עדיין לא – כי גורמים רשמיים יודעים כי עם כל יום של סנקציות, איראן נחלשת. אבל איך זה יגמר, אם לא בסכסוך מזויין?"

קרדיט:אברהם אתמקר – פרד"ס מקבוצת נציב

כתיבת תגובה