מבזקי חדשות בין לאומיות ליום 14-6-2019

*- בהצבעה נדירה, הודו הצביעה יחד עם ישראל במועצה הכלכלית והחברתית של האו"ם (ECOSOC), כדי לשלול את הארגון הלא-ממשלתי הפלסטיני "שהד", לאחר שישראל הודיעה כי הארגון לא גילה את קשריו עם חמאס.

"תודה לך לנרנדרה מודי, תודה לך הודו, על תמיכתך ועל עמידה עם ישראל באו"ם", אמר נתניהו בטוויט ביום רביעי, כמעט שבוע לאחר ההצבעה ב -6 ביוני.

*- ראש ממשלת יפן: למנהיג העליון של איראן "אין שום כוונה" לפתח נשק גרעיני או להשתמש בו.

"המנהיג העליון ח'אמנאי אמר כי איראן לא תפתח ולא תחזיק נשק גרעיני, או תשתמש בו וכי אין לה כוונות כאלה", אמר אייב לעיתונאים בטהראן ביום חמישי לאחר פגישתו עם ח'אמנאי.

*- ההתקפה על שתי מכליות נפט במפרץ עומאן, התרחשה רק ארבעים קילומטרים מול חופי בסיס חשאי של חיל הים האיראני.

?הבסיס הימי הוא אותו בסיס בו הציגה ובדקה איראן את צוללת הטילים כנגד ספינות בחודש פברואר.

?בסיס Jask הוקם בשנת 2008. על פי הדיווחים הוא נתון לשליטת הצי האיראני, ואילו חיל משמרות המהפיכה האסלאמית מפעיל בסיסים אחרים במפרץ הפרסי.

*- מנהיג המהפכה האסלאמית, אייתוללה סייד עלי ח'אמנאי, דחה את נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, כאדם שלא ראוי להחליף איתו מסרים.

?האייתוללה חמינאי אמר את הדברים בפגישת יום חמישי עם ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, כאשר ראש ממשלת יפן אמר למנהיג האיראני כי הוא נושא מסרים מנשיא ארה"ב.

?"אין לנו ספקות בנוגע לרצון הטוב והרציני שלכם [יפן], אבל לגבי מה שציטטת מנשיא ארה"ב, אני אישית לא רואה בטראמפ ראוי להחליף כל מסרים, ואין לי ולא תהיה לי שום תשובה בשבילו," אמר המנהיג האיראני לראש ממשלת יפן.

?"הסנקציות של ארה"ב על תעשיית הנפט של איראן מראות את חוסר היציבות שלה, איראן יכולה להתקדם למרות הסנקציות".

?ח'אמנאי אמר כי לאיראן אין "אמון" בארצות הברית ולא "תחזור על החוויה המרה" שהיא חוותה מהמו"מ שהביא לסיום עסקת הגרעין מ -2015.

*- זריף תקף היום (ה ') את ההתקפות על מיכליות הקשורות ליפן, וכינה את האירוע בחשדנות.

דווח על התקפות על מיכליות הקשורות ליפן, כאשר ראש ממשלת יפן נפגש עם האיראינים לשיחות נרחבות וידידותיות, כתב זריף על חשבון הטוויטר שלו.

*- מחוקקים רוסים אמרו ביום חמישי, כי פריסה צבאית חדשה של ארה"ב בפולין, שעליה הוכרז על ידי הנשיא דונלד טראמפ, תאלץ את רוסיה לנקוט בצעדי תגמול, ואחד מהם אף אמר כי הדבר יהפוך את פולין ליעד במקרה של סכסוך.

*- דיפלומט רוסי בכיר קרא לארה"ב להפסיק את השימוש ב"שיטות של סחיטה והפחדה בוטה", שמטרתן לכפות על איראן את העסקה הגרעינית הרב-צדדית משנת 2015, ולומר שארה"ב תהיה אחראית אם ההסכם יתמוטט.

?בהודעה אשר פורסמה באתר האינטרנט של משרד החוץ הרוסי ביום רביעי, מיכאיל אוליאנוב, נציג קבוע של רוסיה בארגונים בינלאומיים בווינה, התלונן על מה שלטענתו "הקו חסר האחריות" של ארה"ב כלפי תוכנית הפעולה המשותפת (JCPOA).

?הוא אמר כי ארה"ב לא רק נסוגה מן JCPOA, אלא גם מנסה לערער את ההסכם על ידי חסימת יישום החלק הכלכלי שלה.

?"באמצעות שיטות סחיטה והפחדה בוטה, ארה"ב מבקשת לכפות על מדינות אחרות לצמצם את הקשרים המסחריים והכלכליים עם איראן, בעיקר בתחומי הנפט והבנקאות".

?אוליאנוב קרא לארה"ב לבחון את המדיניות שלה, אשר תביא את איראן לצאת מההסכם.

?"למעשה, ארה"ב דוחפת את איראן מהסכם הגרעין ומעוררת באיראן נקיטת צעדים תגובתיים קיצוניים", נכתב באתר האינטרנט של משרד החוץ הרוסי.

?"אנו קוראים לארה"ב לשקול מחדש את הקו שלה, אשר מביא לטירפוד ההישג של האי-הפצת נשק גרעיני – הסכם המאפשר לקהילה הבינלאומית להיות בטוחה באופי הבלעדי של תוכנית הגרעין האיראנית השלווה".

?רוסיה מבינה את החלטתה של איראן לסגת מחלק מהחובות שלה תחת הסכם הגרעין, כתב הדיפלומט הרוסי, וקרא לאיראן "לא להיכנע לפרובוקציות ולהימנע מהסלמה נוספת".

?"אנחנו קוראים גם לשותפות כלכליות אחרות של איראן לא להיכנע ללחצים חיצוניים, תוך התחשבות כי בנסיבות הנוכחיות גם לקשרים מסחריים עם איראן יש מימד פוליטי חשוב", כתב הדיפלומט הרוסי הבכיר.

*- המנהיג האיראני, אייתאללה עלי ח'אמנאי, אמר כי "גם אם איראן תרצה לפתח פצצת אטום, ארה"ב לא תוכל לעשות שום דבר" כדי לעצור אותה, והוסיף כי אין זה רצונה של איראן לעשות זאת.

?ח'אמנאי אמר את הדברים ביום חמישי בפגישה בטהראן עם ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, אשר שימש כמתווך של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, כדי להקל על המתחים בין ארה"ב לאיראן.

*- נציג הג'יהאד האסלאמי באיראן: המשטר הישראלי ייהרס בסופו של דבר על ידי ההתנגדות של העם הפלסטיני

?הדברים נאמרו בכנס ברמה גבוהה, המכונה "חאג' -העולם האסלאמי ועסקת המאה," אשר התקיים בבניין המרכזי של מכללת "רזאוי למדעי האיסלאם" במשהד, איראן.

?נציג הג'יהאד האסלאמי, נאצר אבו שריף, אמר כי "רבים מהאימפריות הגיעו ונעלמו באזור זה, והמשטר הציוני אינו יוצא דופן מהם".

?בהתייחסות לעסקת המאה המוצעת על ידי ארה"ב אמר אבו שריף, כי העסקה נידונה לכישלון משום ש"פלסטינים דחו אותה פה אחד.

?"למרות כל תמיכתה של ארה"ב ובעלות בריתה האזוריות בעסקת המאה, הפלסטינים והחזית ההתנגדות ימנעו את מימושה", הוא אמר.

?אבו שריף הצביע על ההשתתפות ההמונית של העם האיראני בעצרות "יום ירושלים", והביע תקווה כי עסקת המאה, "כפי שאירגנו בעצרות", יום ירושלים, תוחלף בעסקה של ההתנגדות האיסלאמית.

?הוא ציין כי העם הפלסטיני "עמד זמן רב" נגד הקנוניות של אויבי האיסלאם, שהראשונה בהם נוהלה על ידי בריטניה, ולאחר מכן על ידי צרפת וארצות הברית . כיום, הציונים רודפים את המדיניות בכל כוחם. אבל הפלסטינים ממשיכים התנגדות, והם עולים במספרם בתוך פלסטין."

*- מפקד חיל האוויר של צבא איראן מזהיר את אויבי איראן מלהתקרב לגבולות איראן.

?"אנו מזהירים את האויב: אין אזור בטוח עבור מטוסים צבאיים בטריטוריה של שמי איראן ובאדמותיה. אפילו התקרבות לגבולותיה של איראן תגרור תגובה חזקה. לכן, אני ממליץ לאויבים לנוע רחוק ככל האפשר [מהגבולות של איראן] ", אמר תא"ל סבחי-פארד.

*- מזכיר המדינה, מייק פומפייאו, אמר לחברי הקונגרס כי לממשל טראמפ יש סמכות משפטית וחוקתית לתקוף את איראן אם היא מאיימת על האינטרסים או על בעלי בריתה של ארה"ב.

*- נשיא ארה"ב דונלד טראמפ צייץ כי "מוקדם מדי" לעשות עסקה עם איראן, ואמר כי שני הצדדים עדיין לא מוכנים

?"אני מאוד מעריך את ראש הממשלה, אייב, אשר ביקר באיראן כדי להיפגש עם אייתאללה עלי חמינאי, אני אישית מרגיש שזה מוקדם מדי אפילו לחשוב על ביצוע עסקה. הם לא מוכנים, וגם אנחנו לא!" צייץ טראמפ בחשבון הטוויטר שלו.

קרדיט:אברהם תמקר – פרד"ס מקבוצת נציב

כתיבת תגובה