מבזקי חדשות בין לאומיות ליום 7-6-2019

*- צבא תימן והוועדות העממיות השתלטו על יותר מ -20 אתרים צבאיים בנג'ראן [עיר סעודית הסמוכה לגבול עם תימן], במתקפה גדולה-אשר נמשכה 72 שעות, אמר תא"ל יחיא סרה דובר הכוחות המזוינים של תימן.

?הדובר הסביר כי הצבא והוועדות תקפו את האתרים של שכירי החרב הסעודים, בנג'ראן משלושה צדדים והרגו ופצעו יותר מ -200 מהם, בעוד שאחרים נתפסו, וכי הצבא והוועדות תפסו את עמדותיהם ונשקם.

?דובר הכוחות המזויינים של תימן אישר כי התוקפנות האווירית של האויב ניסתה לתמוך בשכירי החרב שלה על ידי שיגור של יותר מ 75 תקיפות אוויריות, בניסיונות כושלים.

?הדובר הצבאי של תימן, יחיא סרה, הוסיף כי "סצנות המתקפה מתועדות על ידי התקשורת הצבאית וישודרו מאוחר יותר".

?הוא שיבח את הגיבורים האמיצים והמאמצים של הצבא והוועדות על ביצוע ניצחונות כאלה.

*- רוסיה גינתה את ארצות הברית ואת מדינות המפרץ הפרסי על עיסוק בפעילויות הרסניות, כולל תנועות צבאיות, נגד איראן, באומרה כי גישה זו רק מחמירה את הבעיות.

?סגן שר החוץ הרוסי, סרגיי ריבקוב, אמר לסוכנות הידיעות "ספוטניק", כי מסע הלחץ, אשר רואים את ארה"ב בונה את נוכחותה הצבאית במזרח התיכון, עלול לעורר עימותים.

?בעלות הברית הערביות של ארה"ב באזור המפרץ הפרסי ,תומכות פומבית במדיניות איראן של הנשיא דונלד טראמפ, ובמיוחד בהחלטתה לנטוש ולהוציא את ארה"ב מעסקת גרעין בינלאומית בשנה שעברה.

?שנה לאחר היציאה מעסקת 2015, הודיעה ארצות הברית על תוכנית פרובוקטיבית להפצת תגבורות צבאיות למזרח התיכון, כולל קבוצת התקפה של נושאות מטוסים וכוחות משימה של מפציצים, בהסתמך על איום איראני כביכול.

*- חמאס מבקש להחזיר את היחסים עם המשטר של נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, לאחר הפסקה של שנים שהחלה באביב הערבי.

?"בינינו לבין סוריה אין עוינות", אמר איסמעיל רדוואן, איש חמאס.

?"אנחנו צריכים להחזיר את היחסים הנכונים כדי להתמודד עם עסקת המאה, אשר גורמת נזק הן לסוריה והן לעניין הפלסטיני", אמר רדוואן.

?לפי העיתונות המקומית, אסד רוצה לשמור על עמדה נוקשה כלפי חמאס, שכן לפני שנים, בהנהגה של ח'אלד משעל, העבירה חמאס את מרכזיה מדמשק לקטאר.

?אך בינתיים עברה הנהגת החמאס לאיסמעיל הנייה.

?מדיווחים בתקשורת נמסר כי אל-עורי נפגש לאחרונה עם גנרל סורי, אשר מקיים קשרים הדוקים עם אסד.

?על פי התקשורת, גם איראן וחיזבאללה מנסות לתווך בין שני הצדדים.

*- סין חוששת מהתוכנית של ארה"ב למכור נשק בשווי של 2 מיליארד דולר לטייוואן

?סין הביעה חששות כבדים בנוגע לתוכנית, אשר דווחה על ידי ארצות הברית למכור לטייוואן טנקים וכלי נשק בתוך המתחים המתגברים בין ארה"ב לסין.

?דובר משרד החוץ בסין, גנג שואנג, אמר בתדרוך החדשות היומי, כי סין רוצה שארצות הברית תפסיק למכור נשק לטייוואן, כדי להימנע מפגיעה ביחסים הדו-צדדיים.

?הוא הוסיף כי סין טוענת לריבונות על האי וכמעט כל מדינות העולם, כולל ארה"ב בעצמה, מכירות בריבונות זו של סין תחת מדיניות המכונה "סין אחת".

?הוא המשיך ואמר כי לארה"ב – שאין לה יחסים דיפלומטיים רשמיים עם טייוואן על פי חוק – יש קשרים צבאיים נרחבים עם טייוואן, ומוכרת חומרה צבאית מתקדמת לאי.

?ארה"ב תחת הנשיא דונלד טראמפ, כבר שיפרה את היחסים עם טייוואן.

?מאז כניסתו של טראמפ לתפקיד בינואר 2017, פתחה ארה"ב שגרירות דה פקטו חדשה בטייוואן והעבירה חוק לעידוד בכירים מארה"ב לנסוע לטייוואן כדי לפגוש את עמיתיהם ולהיפך.

?הנשיא שי ג'ין-שינג הזהיר בינואר כי השימוש בכוח יישאר אופציה עבור סין כדי להחזיר את טייוואן לשליטה סינית.

*- סין תלחם עד הסוף במידה וארה"ב אכן תחליט להסלים את המתחים המסחריים, כך אמר משרד המסחר של סין ביום חמישי.

?השימוש של ארצות הברית ב"לחץ סופי" גרם לנסיגות קשות במשא ומתן, והכוונה העתידית של השיחות תהיה תלויה רק בארה"ב, אמר גאו פנג, דובר המשרד.

?סין תיאלץ לאמץ את האמצעים הנחוצים אם ארצות הברית תחליט להסלים באופן חד-צדדי את המתחים המסחריים, אמר גאו.

*- פקידים בכירים בצפון קוריאה אמרו היום, כי הקמפיין הדיפלומטי של הנשיא טראמפ אינו אלא חזית, וכי ארה"ב מסתמנת בחשאי כ"מלחמה תוקפנית".

?המלים הקשות באו כתגובה ישירה לאסטרטגיית הודו-פסיפיק של הפנטגון, אשר פורסמה בסוף השבוע שעבר.

?האסטרטגיה – המסמך הארוך אשר שוחרר עם נאום מרכזי באסיה על ידי שר ההגנה בפועל, פטריק מ.שנהאן, מתייחס לצפון קוריאה כאל "מדינה סוררת".

?פקידים בקוריאה הצפונית התייחסו לשפה זו ואמרו, כי שפה זאת מוכיחה שלמרות הניסיונות של טראמפ לדיפלומטיה, ארה"ב רוצה במלחמה.

?"כי ארצות הברית כינתה [ את צפון קוריאה ], שותפה לדיאלוג כמדינה סוררת, זאת הפרה ברורה בריבונות ובכבוד של של צפון קוריאה, וזה לא פחות מאשר הכרזת עימות דה פקטו", אמר קים יונג-גוק, נשיא המכון למניעת פירוקה של צפון קוריאה.

?"ארה"ב מתלהטת יותר ויותר בניסיונות שלה, כדי להשיג את השאיפות שלה לפירוק נשק ולהשליך את הכל לאחר מכן", הוא הדגיש בהצהרה.

?הוא המשיך והדגיש, כי "זו מציאות שקשה למצוא בהיסטוריה של ארה"ב, כאשר בעוד ארה"ב נאחזת נואשות בסנקציות ובלחצים נגדנו – היא מדברת על דיאלוג בחזית אחת, אבל מאחורי הפרגוד היא התמקמה בהכנות למלחמה אגרסיבית נגד השותפה שלה לדיאלוג. אנו עוקבים בדריכות אחר התמרונים האחרונים של ארה"ב, כדי להגביר את הלחץ הצבאי עלינו בכמה הזדמנויות".

?ההערות מגיעות יום אחד אחרי שפקיד מצפון קוריאה, ללא שם, התריע כי "יש גבול לסבלנותנו" וכי צפון קוריאה לא תסכים למשא ומתן אינסופי עם ארה"ב על עסקה גרעינית.

*- דיפלומט רוסי אמר כי רוסיה נמצאת במגעים עם אירופה, כדי להיות כלולה במנגנון הסחר, אשר נוצר על ידי שלושה חברי האיחוד האירופי, על מנת להקל על הלחצים מהסנקציות על איראן.

?הנציג הרוסי הקבוע לאיחוד האירופי, ולדימיר צ'יזוב, אמר לסוכנות הידיעות אינטרפקס, כי רוסיה מנהלת מגעים עם מדינות אירופה על כך שהיא תהיה כלולה במנגנון הסחר INSTEX עם איראן.

?ערוץ הסחר והבורסה הוקם על ידי בריטניה, צרפת וגרמניה בינואר כדי לאפשר סחר עם איראן, שכן הסנקציות מצד ארה"ב מנעו באופן כללי מהחברות האירופיות לעשות עסקים עם איראן.

*- מנהיג איראן, עלי ח'אמנאי, אמר כי "ההתנגדות בכל הצורות הצבאיות, הפוליטיות והתרבותיות שלה תימשך, עד אשר ישראל תיכנע לעם הפלסטיני".

?ח'אמנאי אמר כי "ההתנגדות על כל צורותיה תימשך עד שישראל תיכנע לעם הפלסטיני ואז יתקיים משאל עם בין העם הפלסטיני, באופן שיכלול מוסלמים, נוצרים ויהודים בפלסטין, וגם הפלסטינים, ואז התוצאות יוכרו".

?המנהיג העליון של איראן קרא לשליטים הערבים שלא "יטעו" בתכתיבי סעודיה, וירתיעו את ישראל מתוקפנות שלה בארץ ישראל".

?הוא הדגיש כי איראן "ניהלה את עלות ההגנה על פלסטין, ולכן נתקלנו ביהירות בינלאומית. אבל נשארנו ואנחנו נשארים איתנים".

*- דונלד טראמפ הגיע למשרד הסגלגל והבטיח להחזיר את כוחה של ארה"ב.

?השיטה שלו התבררה בצורת הנשק הסיטונאי של כלים כלכליים.

?העולם יכול כעת לראות את הכוח המדהים שמעצמת-על יכולה להקרין, כאשר היא איננה נשמעת לכללים בינלאומיים או בנות ברית.

?אף אחד כבר לא לוקח את ארה"ב כמובנת מאליו, טראמפ הבטיח מדיניות "בלתי צפויה" ומקיים.

?גם האויבים וגם החברים עכשיו מבינים כי ארה"ב מוכנה לשחרר נשק כלכלי כדי להגן על האינטרסים הלאומיים שלה.

?ארה"ב פורסת עכשיו טקטיקות צבאיות חדשות – משחק בסגנון פוקר – בעזרת כלי נשק חדשים ארה"ב מבקשת להפעיל פסיכולוגיה על השחקנים האחרים, ולנצל את תפקידה כמרכז העצבים של הכלכלה העולמית.

?ארה"ב עושה זאת על ידי חסימת זרימת סחורות חופשית, חסימת נתונים, חסימת רעיונות וחסימת כסף מעבר לגבולות.

?חזון זה של מעצמת המאה ה -21 המנסה לשאוב את כל הכספים של שחקני הפוקר האחרים, עשוי להיות מפתה עבור שחקני פוקר גדולים המחפשים לשמור על מעמדם על שולחן המשחק.

?אך זה עלול להצית משבר, והמשבר הזה הוא הנכס היקר ביותר של ארה"ב – הלגיטימיות שלה על שולחן המשחק.

*- ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נפגש היום עם סגן נשיא הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, אלי היינון, במשרד ראש הממשלה בירושלים.

?בפתח הפגישה, התייחס נתניהו לעמדת ישראל בנוגע להסכם הגרעין ולמדיניות של איראן בפיתוח נשק גרעיני.

?"ברור לגמרי שאיראן משקרת, איראן ממשיכה לעבוד כדי להשיג ארסנל של פצצות גרעיניות ואנחנו מחויבים לעצור אותה", אמר נתניהו.

?"תודה על הניתוח הישר שלך והמסקנות הברורות שלך, אני מודה לך על הפנייה על מה שאיראן עושה", הוסיף ראש הממשלה.

?אני מודה לך על מאמציך האמיצים לחשוף אותם (מסמכי הארכיון הגרעיני), כי זה מספק חומר לקהילה הבינלאומית לדון בנושא, כמו גם באמצעים לשוחח עם איראן על איך לעצור את זה.

*-איראן נכשלה כאומה אחרי שארה"ב הטילה סנקציות כבדות בשנה שעברה, כך אמר נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, והוסיף כי הוא יכול להפוך את זה מהר מאוד לשיחות עם ההנהגה באיראן.

?כשהפכתי לנשיא, איראן הייתה מדינת טרור אמתית – הם עדיין אלופי הטרור הבלתי מעורערים," אמר טראמפ לכתבים לפני שניהל שיחות דו-צדדיות עם הנשיא הצרפתי, עמנואל מקרון, בצרפת.

?"הם נכשלים כאומה, אבל אני לא רוצה שהם ייכשלו כאומה. אנחנו יכולים לשנות את זה מהר מאוד, אבל הסנקציות היו יוצאות דופן – כמה חזקים הם היו לפני", הוסיף טראמפ.

?טראמפ המשיך ואמר כי "אני מבין שהם רוצים לדבר וזה בסדר, נדבר – דבר אחד הם לא יכולים להיות, עם נשק גרעיני", הדגיש טראמפ.

קרדיט:אברהם תמקר – פרד"ס מקבוצת נציב

כתיבת תגובה