מבזקי חדשות בין לאומיות ליום 4-6-2019

*- המנהיג של צפון קוריאה, קים ג'ונג, הורה על "תוכנית מודרניזציה גבוהה" למפעל הטילים הבליסטי העיקרי של המדינה, במהלך ביקור בכמה מתקנים ומפעלים.

?קים ביקר כמה מפעלים ששימשו לבניית משגרי טילים בליסטיים וכלי נשק אחרים, כך דיווחה סוכנות הידיעות הרשמית של צפון קוריאה, KCNA.

?בין האתרים שבהם ביקר קים היה האתר שנקרא "פבנג-יאנג 8", שבו השתמשה צפון קוריאה לייצור משגרים לטילים בליסטיים.

*- שגריר איראן ברומא, חמיד ביאת, הדגיש את הצורך בכל המוסלמים ברחבי העולם להתאחד כדי לשחרר את האדמות הפלסטיניות מכיבוש ישראל.

*- שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, אמר כי לאיראן יש זכות להגן על עצמה מפני התוקפנות האמריקאית, והצהיר במפורש כי איראן תשתמש בכל "טילים שהיא רוצה" כהרתעה מפני הגברת הנוכחות הצבאית של ארה"ב באזור.

*- קטאר אמרה כי היא מסתייגת מההצהרות הקשות על איראן, שנאמרו בכינוס חירום של מדינות המפרץ והמדינות הערביות הקרובות בסעודיה.

?שר החוץ של קטאר, השיח 'מוחמד בן עבד אל-רחמן אל-ת'אני, אמר כי הצהרות הפסגה לא אומצו בהליכים מסורתיים. ההצהרות גינו את איראן, אך לא התייחסו למדיניות שהיא מתונה – לדבר עם טהראן, כך הוא אמר בראיון לערוץ אל-ג'זירה.

*- לאחר הצהרתו של פומפייאו על נכונות לשיחות עם איראן ללא תנאים מוקדמים, איראן שללה את האפשרות לשיחות עם ארה"ב, אלא אם כן ארה"ב תשנה את "התנהגותה הכללית והפעולות שלה".

?במסיבת עיתונאים הוסיף גם דובר משרד החוץ של איראן, כי "איראן מתעלמת ממשחקי מילים ומשימוש בשפות חדשות כדי להביע מטרות סודיות".

*- נשיא מצרים, עבד אל-פתאח אל-סיסי, דיבר על תוכנית השלום של של ארה"ב במזרח התיכון, ואמר כי ארצו לא תקבל שום דבר בלתי רצוי על ידי הפלסטינים.

?לאחר ששבר את צום הרמדאן בבית מלון בקהיר, נראה כי סיסי אף דחה הצעות לפיהן מצרים עשויה לעשות ויתורים במסגרת התוכנית של ארה"ב.

*- איראן וטורקיה חתמו על הסכם לחידוש שירותי הרכבת הישירה בין בירותיהן, טהראן ואנקרה, בסוף יוני.

?סגן שר הפיתוח והתנועה העירונית, סעיד רסולי, פרסם את הידיעה, כי על פי ההסכם, שני הצדדים יפעילו מחדש את שירותי הרכבת הישירים שלהם, בהתאם לתוכניות להגברת שיתוף הפעולה הכלכלי בין שתי המדינות.

*- בשעת לילה מאוחרת, פרצו עימותים כבדים בין מיליציות מגובות אירן מצד אחד לבין המיליציה הביטחונית הלאומית של משטר אסד וכוחות הביטחון הצבאיים מאידך גיסא, בעיר אל-בוקמאל שבמזרח מחוז דיר א-זור.

*- איראן ותורכיה יוצרות בנק משותף

?שגריר איראן בטורקיה אמר אתמול, כי שתי המדינות פועלות על מנת להקים בנק משותף ולפתח כלי פיננסי להגנה על הסחר הבילטראלי עקב הסנקציות של ארה"ב, כך דיווח אל-שרק אל-אוסט.

?שגריר איראן בטורקיה אמר כי איראן מייצאת כמות גדולה של גז לטורקיה וזקוקה למנגנון חדש, אשר יאפשר עסקאות פיננסיות באמצעות המטבעות הלאומיים של המדינות.

?"אנחנו נמצאים בתהליך לקראת הקמת בנק משותף", הוא אמר.

*- כוחות צבא תימן ולוחמי החות'ים הנאמנים לאיראן, פתחו בהתקפה צבאית על מצעד צבאי של הכוחות מובילים הסעודיה בעדן.

?מטוס קאסף 2 פגע במצעד במחנה הצבאי, ראס עבאס, בעיר הנמל הים תיכוני שם מתבסס נשיא תימן לשעבר, עבד רבו מנצור האדי.

?מקור צבאי מתימן תיאר את המבצע כמוצלח. ערוץ "אל-חדד" שבבעלות סעודיה, ציטט מאוחר יותר מקורות הטוענים כי ההגנות האוויריות הפילו את הכטב"מ העויין ממערב לעדן.

?"אין מקום בטוח לכוחות התוקפנים בתוך תימן ומחוצה לה", כתב דובר צבא תימן, יחיא סרה, בדף הפייסבוק שלו, לאחר התקיפה.

*- בתקשורת הממלכתית של צפון קוריאה נכתב כי עוזרו הבכיר של קים ג'ונג-און הופיע בפומבי, על אף הדיווח הדרום קוריאני החוזר ונשנה כי נשלח למחנה עבודה לאחר פסגה כושלת עם נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ.

?קים ג'ונג צ'ול היה מנהל מו"מ העליון של קים ג'ונג-און בשיחות עם ארה"ב לקראת פסגת פברואר בווייטנאם, אשר הסתיימה בטרם עת וללא הסכם.

?בשבוע שעבר דיווח עיתון דרום קוריאני כי הוא טוהר בעוד פקיד בכיר אחר, השליח המיוחד של קים, היוק צ'ול, הוצא להורג על הכישלון.

*- איראן: האויבים עדים לכיבוש הדרגתי של חזיתות מפתח על ידי האיסלאם

?חיל המשמרות האיסלאמי פרסם הצהרה לרגל 4 ביוני:

?"למרות המאמצים של האויבים למנוע את השפעת המהפכה [האסלאמית] על שיח ההתנגדות ברחבי העולם, הם [האויבים] רואים כעת בבירור השתלטות הדרגתית בחזיתות המפתח על ידי האסלאם, ואת היווצרותו של חבל הכוח האסלאמי בגיאומטריה של כוח גלובלי".

?"4 ביוני הוא יום שבו האומה האיראנית תביע נכונות להמשיך את ההתנגדות שלה מול לחצים של האויבים, במיוחד המשטר הפרעוני והדיקטטור של ארה"ב", נטען בהצהרה.

?"העם מוכיח שהוא לא ייכנע לסנקציות מדכאות ולמדיניות לחץ מקסימלית של האויב; במקום זאת, איראן תצא מהנקודה הרגישה הזו בהיסטוריה מנצחת," הוסיפה ההצהרה.

*- שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, אמר כי חובה לתמוך באנשי תימן, שכן הם יהיו המנצחים האולטימטיוויים במלחמה שהטילה עליהם הקואליציה בראשות סעודיה.

?"הניצחון של האומה התימנית הוא מוחלט", אמר זריף בפגישת המטה לתמיכה העממית של תימן שנערך בטהרן ביום שני.

?"היום כולנו מחויבים לתמוך בתימן כי העם התימני מגן על המצפון האנושי ועל הערכים האנושיים", ציין.

*- סין תפרסם אזהרה על הסיכון ללימודים בארצות הברית, כך נכתב היום העיתון הראשי של סין הנקרא "גלובל טיימס".

?"בהתבסס על מידע שקיבלתי, סין תנפיק אזהרה על הסיכון של לימוד בארה"ב", כתב בעתון צייץ בחשבון הטוויטר שלו באנגלית.

?"אזהרה זו היא תגובה לסדרת הצעדים המפלים שארה"ב נוקטת נגד סטודנטים סינים, וניתן לראות בזה גם תגובה למלחמת הסחר שיזמה ארה"ב".

*- נשיא איראן, חסן רוחאני, אמר כי הרפובליקה האיסלאמית יכולה לשבת על שולחן המשא ומתן, כדי לפתור כל בעיה, אם האויב יחזור ל"מצבים נורמליים" ויבין שגישתו לא נכונה.

?"הצד שעזב את המשא ומתן חייב לחזור לתנאים נורמלים", אמר רוחאני

?הוא הדגיש כי אחרת, לאיראן אין ברירה אלא להראות התנגדות.

?"אני מצהיר כנציג האומה האיראנית, כי בתקופה זו וכל עוד האויב אינו מתחרט על צעדיו מהעבר, אין לנו דרך אלא להראות התנגדות", הדגיש רוחאני

?עם זאת, "אם האויב יזהה באמת שהגישה שלו לא נכונה ושגויה, נוכל לשבת ליד שולחן המשא ומתן ולפתור כל בעיה".

?"האויבים אומרים לפעמים שיש להם תנאים למו"מ עם איראן, אבל בשבועות האחרונים הם אמרו שאין להם תנאים. הם איימו עלינו כאילו הם מעצמה צבאית, אבל עכשיו הם אומרים שהם לא מחפשים מלחמה", אמר רוחאני ותיאר את הצעת השיחות ללא תנאים מוקדמים מצד ארה"ב כסימן לחוזקה של איראן.

קרדיט:אברהם תמקר – פרד"ס מקבוצת נציב

כתיבת תגובה