איראן וסעודיה מציגים: המרדף אחרי פקיסטן הגרעינית

המתחים העולים עם איראן גרמו לסעודיה לנסות ולחזק בריתות אזוריות,וגם לחזק ברית עם פקיסטן תמורת הזרמת מזומנים לכלכלה הפקיסטנית שנמצאת במשבר, ולהציע הצעה נדיבה ,אך לא מוגזמת כמובן, בסיום המשבר במפרץ.
ריאד דחתה את דרישת איסלמבאד לשלם 275 מיליון דולר בחודש בשלוש השנים הקרובות, סך של 9.6 מיליארד דולר עוד לפני סיום המשבר במפרץ.
פקיסטן גם מחפשת הלוואה נוספת של 1 מיליארד דולר עד סוף יוני הבא, מה שיביא את הסכום הכולל של תמיכה של איחוד האמירויות בשנת הכספים הנוכחית ל -3 מיליארד דולר.
עוד  לפני המשבר הנוכחי, פקיסטן עמדה בפני מצוקה כלכלית עקב צמיחה חלשה, אינפלציה גבוהה וירידה ביתרות מטבע החוץ המספיקים בקושי לכסות רק חודשיים של היבוא.

סעודיה ואיחוד האמירויות פועלות לחיזוק עמדותיהן באזור בעקבות העוינות ההולכת וגוברת בין ארצות הברית לאיראן, וכן לקראת ביקור של שר החוץ האיראני, ג'וואד זריף בפקיסטן.
על אף הצהרתה של פקיסטן כי היא דבקה בניטרליות בסוגיה האיראנית-אמריקנית ולא תיכלל בכל מחנה במקרה של סכסוך, משקיפים סבורים כי אם יתפוגג המתח, ריאד תמהר לאיסלמבאד כדי למצוא בה תמיכה ביטחונית לעתיד . היא תהיה חלק מרשת הביטחון שלה, כולל הנשק הגרעיני שלה. כי לא יודעים מה צופן להם העתיד במפרץ וגם לא בטוח האם הנשיא הבא של אמריקה יהיה כמו טראמפ.

לנוכח המצב בפקיסטן ובאפגניסטן, נראה כי המהלך הסעודי הזה של דחיית הדרישה של פקיסטן בא מתוך רצון אמריקאי ללחוץ על איסלמבאד כדי להגיע להסכם קבע עם הטליבאן.

ריאד עשתה עסקה דומה עם איסלמבאד לפני 21 שנה, כאשר פקיסטן הייתה תחת סנקציות עולמיות בעקבות הפיתוח הגרעיני שלה.
אז, וגם עכשיו, יכולה סעודיה לנצל את המצב הכלכלי של פקיסטן לטובתה וגם להרתיע את איראן מפני השתלטות על האזור, כי בסופו של דבר שאיפתה של איראן היא להשליט את הדת השיעית באזור, אבל ללא כיבוש המקומות הקדושים הנמצאים בסעודיה לא תוכל למשוך אחריה את העולם הסוני, ולכן היא זקוקה לבעל ברית חזק, וזו יכולה להיות רק המדינה הפקיסטנית.

Image result for ‫סעודיה פקיסטן‬‎

קרדיט:עמרם אל מקבוצת נציב

 

 

כתיבת תגובה