מבזקי חדשות בין לאומיות ליום 25-5-2019. מתעדכן

*- הוגי דעות בירדן קוראים לאינתיפאדה פלסטינית שלישית נגד ישראל כדי לסכל את "עסקת המאה", על פי דיווח שפירסם השבוע מכון המחקר למזרח התיכון (MEMRI).

מכון המחקר בחן שורה של עמודים שהודפסו בעיתונות הירדנית, כולל היומון הממסדי "אל-ראי", הקורא לעם הפלסטיני לקום באלימות.

"מה נעשה עם עסקת המאה?" היה שמו של טור של העיתונאי מוחמד עלי מרזוק אל-זיויד, אשרההופיע ב-26 באפריל ב"אל-ראי", וקרא לפלגים הפלסטינים להתארגן סביב רוח ההתנגדות.

"[הפלסטינים] חייבים להפסיק את התיאום הביטחוני עם הכיבוש, לתמוך ולעודד את כל כוחות השחרור בפלסטין, ולהפיץ את רוח ההתנגדות והעימות בין העם – שכן מהפכה רצינית או אינתיפאדה בתוך השטחים הכבושים היא הדרך הטובה ביותר לסכל כל עסקה או תכנית ", כתב.

*- ראש ממשלת יפן, שינזו אייב, שוקל לבקר את איראן כבר באמצע יוני, כך דיווחה היום הטלוויזיה הלאומית של יפן.

?הידיעה באה בתוך המתיחות בין איראן לארה"ב, ולאחר ששבוע שעבר ביקר ביפן שר החוץ של איראן, ג'וואד זריף.

?אייב צפוי לדון על התקיימות הביקור באיראן עם נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, כאשר נשיא ארה"ב יגיע ליפן ביום שבת ויחליט החלטה סופית על על התקיימות מפגש כזה, נאמר בדיווח.

?אף ראש ממשלה יפני לא ביקר באיראן מאז 1978.

*- הבית הלבן עשוי לעקוף את הקונגרס כדי לייצא מיליארדי דולרים של נשק לסעודיה ולאיחוד האמירויות.

?מזכיר המדינה, מייק פומפיאו, ופקידים אחרים דוחפים לחקיקת הוראת חירום שתיתן לנשיא טראמפ, את הסמכות לעצור את הקונגרס מלהפסיק את מכירת הנשק.

?לפי העיתון " ניו יורק טיימס" . הנשק שווה כ -7 מיליארד דולר וכולל מטוסי קרב ותחמושת מונחית מדוייקת.

*- בן עלאווי, שר החוץ של הסולטאן לענייני חוץ בעומאן מזהיר, כי המלחמה במפרץ "עלולה לפגוע בכל העולם אם תתרחש".

*- שר החוץ האיראני, זריף, אשר מבקר בפקיסטן נפגש עם מפקד צבא פקיסטן, ג'אמד באג'ווה.

*- השרה לזכויות האדם בפקיסטן, ד"ר שירין מזארי אמרה ביום שישי, כי פקיסטן תמשיך את תמיכתה בעם הפלסטיני והעם בקשמיר עד מימוש זכותם להגדרה עצמית.

?מזארי אמרה את הדברים בסמינר, אשר נערך בפקיסטן שכותרתו: "הסכסוך הפלסטיני: חיפוש אחר פתרון".

?היא נשבעה כי "לפקיסטן יש מחויבות ארוכת שנים עם פלסטין והיא לעולם לא תכיר בישראל".

*- איראן: יו"ר  נושאי האינתיפאדה וקודס במועצת התיאום של האיסלאם אמר, כי הידיים של הכוחות האמריקנים במפרץ הפרסי רועדותם מפחד.

?רמזאן שריף הוא יו"ר האינתיפאדה ו"קודס "במועצת התיאום של ההנהגה באיראן, הוא גם דובר משמרות המהפכה האסלאמית.

?שריף אמר לפני תפילת יום השישי באיראן, כי הכוחות של איראן מוכנים יותר מתמיד להתעמת עם אויבים.

?הטקטיקות של הפחדה מצד ארה"ב לא יניבו תוצאות, אמר, ותיאר את הכוחות האמריקנים במפרץ הפרסי כ"נראים חיוורים".

?הוא התייחס לעובדה שהעם הפלסטיני התעורר בעקבות המהפכה האסלאמית באיראן ב -1979, ואמר כי המהלכים האמריקאיים נגד הפלסטינים, כולל מעבר השגרירות לירושלים, הכרה בירושלים כבירת המשטר הציוני, הכרה בריבונות הישראלית על רמת הגולן, וכן עסקת המאה המתוכננת שלהם, מכוונות להשמדת העניין הפלסטיני.

?הוא הדגיש כי האומה האסלאמית לא יאפשר לחלומם של המשטר הציוני ותומכיהם האמריקנים להתגשם.

*- צפון קוריאה הודיעה ביום שישי כי המשא ומתן הגרעיני עם ארצות הברית לעולם לא יחודש, אלא אם כן ממשל טראמפ יחדול לדרוש מצפון קוריאה, תביעות חד צדדיות לפירוק הנשק.

*- נוכחותה של ספינות מלחמה אמריקאיות מחוץ לוונצואלה אינה מעצימה את האמון, כך אמרה היום דוברת משרד החוץ של רוסיה, מריה זכרובה.

?לדבריה, ספינת מלחמה השייכת למשמר החופים של ארה"ב, זוהתה במרחק של 20 ק"מ מנמל לה- גואיירה בוונצואלה.

?היא הדגישה כי "פעילות זו רק מחמירה את המצב ואינה תורמת לחיזוק האמון".

?"במקביל, האופוזיציה בונצואלה יזמה משא ומתן עם פיקוד דרום של צבא ארה"ב, על מנת להפיל את הממשלה הלגיטימית", היא הוסיפה.

*- הודו מתכוונת להחליף את הספק הצבאי הראשי שלה מרוסיה לארה"ב, כך אמר שגריר הודו בארה"ב. הוא מצטט את הביטחון הלאומי והמודרניזציה הצבאית בקרב סדרי העדיפויות של ראש הממשלה, נארנדרה מודי, בעקבות בחירתו מחדש.

*- פצצה הרגה איש דת מוסלמי בכיר בפקיסטן ופצעה לפחות 16 איש בפיגוע במסגד, במהלך תפילות יום השישי.

?איש הדת אשר נהרג, מולאוי ריהאן, היה תומך בממשלה האפגנית הנתמכת על ידי המערב, שאותה מנסים לוחמי הטליבאן להפיל.

*- שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, אמר כי איראן תראה את סופו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, אך הוא לעולם לא יראה את סופה של איראן.

?זריף אמר את הדברים ביום שישי במהלך ביקורו בפקיסטן, בתגובה לטענה הקודמת של טראמפ כי "אם איראן רוצה מלחמה עם ארה"ב, זה יהיה הסוף הרשמי של איראן".

?זריף הוסיף וציין כי דבריו של טראמפ מצביעים על כך שהוא אינו מכיר את ההיסטוריה, את העם האיראני וכי טענותיו כלפי איראן והעם האיראני הן שקרים.

*- יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, מתחייב להמשיך לתמוך במועצת המעבר הצבאית של סודאן אם, סודאן תסכים לשמור על כוחותיה בתימן.

*- תנועת "אנסארלה" של תימן פתחה במתקפה על סוללת טילי פטריוט בשדה התעופה של העיר נג'ראן הסמוכה לגבול התימני, כך דיווחה ערוץ הטלוויזיה "אל-מסירה" בערבית.

הפיגוע בוצע על-ידי מטוסי "קאסף -2", והוכתר בהצלחה כאשר פגע במערכת טילי "פטריוט" של המשטר הסעודי בנמל התעופה נג'ראן שבדרום ערב הסעודית.

*- נשיא איראן, חסן רוחאני, טען כי האומה האיראנית תגבר על ארה"ב, ישראל ובעלות בריתן האזוריות במלחמה הכלכלית והפסיכולוגית, אשר הן מנהלות נגד איראן באמצעות התנגדות ואחדות.

?בנאום שנשא בפני קבוצה של ותיקי מלחמה באיראן, הדגיש הנשיא רוחאני: "אני מצהיר במפורש כי העם האיראני יביס את ארה"ב, את המשטר הישראלי ואת הריאקציות האזוריים באמצעות התנגדות ואחדות".

?"איראן לא תוותר על המטרה של שמירה על עצמאותה וכבודה, גם אם היא מופגזת ואנשיו מתים, פצועים ונלכדים", אמר רוחאני.

?איראן לא תיכנע לנוכח הסנקציות של ארה"ב, אמר נשיא איראן, והוסיף כי "נביס את האויב באמצעות הקרבה ואיחוד".

*- ביקורו של מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפיאו, בגרמניה, אשר בוטל בהתרעה קצרה, יתקיים ב -31 במאי, כך מסרה דוברת ממשלת גרמניה.

*- דוברת משרד החוץ הרוסי, מריה זכרובה, אמרה כי עמדתה של רוסיה לגבי איראן לא השתנתה למרות ביקורו האחרון של מייק פומפיאו ברוסיה.

?היא אמרה כי מזכיר המדינה מארה"ב, פומפייאו, לאחרונה התייעץ עם עמיתו הרוסי, כמו גם שוחח עם הנשיא ולדימיר פוטין על ההתפתחויות האזוריות.

?היא הדגישה כי היחסים שלנו [רוסיה] עם איראן אין להם שום קשר לאחרים והביקור האחרון של מזכיר המדינה מארה"ב לא שינה את עמדתה של רוסיה בנוגע לאיראן.

*- ארה"ב מעוררת את איראן להגיב בחומרה, בניסיון לחפש סיבה לעימות ישיר, כך אמרה היום דוברת משרד החוץ הרוסי, מריה זכארובה.

?"ארצות הברית מסלימה את המצב על ידי שליחת נושאות מטוסים ומפציצים לאזור המפרץ הפרסי", ציינה זכרובה, לדברי TASS.

?"פעולות אלה מלוות בהצהרות מלחמה וטענות חסרות שחר ובלתי מוכחות המופנות כלפי איראן, הטענות אומרות כי המדינה מעורבת בפעולות חבלה מסוימות בשטחים הסמוכים, ומהווה איום על הדיפלומטים של ארה"ב בעיראק השכנה", ציינה זכרובה.

?"נראה כי על ידי אימוץ סנקציות, הפעלת לחץ צבאי והפעלת רטוריקה חדה ואגרסיבית, ארה"ב מעוררת בכוונה את איראן בצעדי תגמול מחמירים ומחפשת סיבה לעסוק בעימות ישיר", הוסיפה דוברת משרד החוץ הרוסי.

?זכרובה הדגישה כי "זו מדיניות מסוכנת מאוד, לא זו בלבד שהיא הורסת את תכנית הפעולה המשותפת על תוכנית הגרעין עם איראן, אלא גם עלולה לגרום לחוסר יציבות רחבה יותר בכל אזור המזרח התיכון".

*- עיראק: מספר גדול של כוחות וציוד צבאי של צבא ארה"ב נשלחו לאל-אסד ללא רשות ממשלת עיראק, צויין גם שמספר הכוחות של ארה"ב בעיראק עלה על-50,000 איש.

?חבר בוועדת הביטחון וההגנה של הפרלמנט העיראקי, כרים אל-מוחמד דאווי, סיפר את הדברים לאתר החדשות "אל-מעלומה" בשפה הערבית.

?המחוקק העיראקי חזר ואמר כי ארה"ב מתכננת להפוך את בסיס אל-אסד במחוז אל-אנבאר, למרכז מפתח עבור חיל האוויר שלה בעיראק.

?אל-מוחאווי אמר כי לארה"ב לא אכפת מהתנגדות של עיראק לשימוש בקרקעות המדינה כדי לאיים על המדינות השכנות.

*- רוסיה וסודן העריכו בחיוב את שיתוף הפעולה הצבאי שלהן והתחייבו לחזק אותו, על פי הסכמים בילטראליים, אשר פורסמו ביום שישי באתר האינטרנט המשפטי של רוסיה.

?אחד המסמכים הראה, כי רוסיה וסודן יחליפו דעות ומידע על נושאים צבאיים-פוליטיים ונושאים של ביטחון בינלאומי.

?רוסיה וסודן הסכימו לחלוק את החוויות שלהם בפעולות השלום תחת חסות האו"ם, לשתף פעולה בפעולות חיפוש והצלה בים,הצבת חיילים, גם חילופי ביקורים של ספינות מלחמה ומטוסים צבאיים.

?מסמך אחר הראה כי רוסיה תקים נציגות של משרד ההגנה הרוסי בסודן, עם צוות של ארבעה אנשים.

?מטרת המשרד היא לסייע בפיתוח של הכוחות המזוינים בסודן ולהכשיר את תושבי סודן להשתמש ולתקן כלי נשק וציוד צבאי המסופק על ידי רוסיה.

 

(קרדיט על כל הידיעות בכתבה זאת: אברהם תמקר – פרד"ס מקבוצת נציב)

כתיבת תגובה