מבזקי חדשות בין לאומיות ליום 12-5-2019. מתעדכן

*- רוסיה מאשימה את צבא ארה"ב בהפעלת "איום על ארצנו", כך שר החוץ הרוסי לקראת השיחות עם פומפייאו.

?"הנכסים הצבאיים של ארה"ב מאיימים על רוסיה"- שר החוץ הרוסי טען ימים ספורים לפני ביקור של שר החוץ, מייק פומפייאו.

?שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, הצביע על המכירה של מערכות הגנה מפני טילים ליפן כראיה.

?"אנו רואים בצעדים אלה איום על ארצנו", אמר, לפי התקשורת הממלכתית ברוסיה.

*- ארגון המדינה האיסלמית (ISIS), המוכר גם בשם הקודם שלו דאע"ש, טען לראשונה כי הוא הקים "מחוז" באזור המחלוקת עם הודו – קשמיר.

?סוכנות הידיעות "אעמאק" הודיעה בסוף השבוע על המחוז החדש, אשר היא מכנה אותו "וילאייה הינד"

?בהצהרה נטען כי ארגון ISIS גרם לנפגעים על חיילי הצבא ההודי בעיר אמשיפורה שבמחוז שופיאן שבקשמיר.

?נראה כי הפרסום של ארגון ה-ISIS נועד, כדי לחזק את מעמד הארגון, לאחר שגורש מעיראק ומסוריה באפריל.

?דאעש הגביר את הפיגועים וההתקפות התאבדות, כולל אחריות לפיגוע המתואם ביום ראשון של חג הפסחא בסרי לנקה, שבו נהרגו לפחות 253 בני אדם.

?במשך עשרות שנים ניהלו בדלנים סכסוך מזוין נגד השלטון ההודי בחבל קשמיר המוסלמי.

?רוב הקבוצות הללו מבקשות עצמאות לקשמיר או לחלופין להצטרף לפקיסטן שהיא היריבה של הודו.

?בניגוד אליהם ארגון ה-ISIS, מבקש להקים אימפריה ברחבי העולם המוסלמי.

*- ראש ממשלת רוסיה דמיטרי מדבדב חתם על צו המאשר תכנית להפוך את רוסיה לאחד מחמש הכלכלות הגדולות בעולם עד שנת 2024:על פי התכנית, שפורסמה באתר הרשמי של הממשלה ביום רביעי, רוסיה צפויה להדיח את גרמניה, אשר ממוקמת כרגע במקום 5 עד 2023.כרגע, רוסיה מחזיקה במקום מספר 6.

*-איראן מרחיבה שיתוף פעולה ביטחוני עם רוסיה, בשל הלחץ של ארה"ב:

?על רקע הלחץ הגובר של ארה"ב, נראה כי איראן ורוסיה מתכוונות לחזק את הקשרים הצבאיים והביטחוניים ולהפוך אותם הדוקים יותר.

?בשבוע שעבר הכריז מפקד חיל הים האיראני על תכניות לתרגיל צבאי איראני-רוסי במפרץ הפרסי.

?ההצהרה של מפקד חיל הים האיראני, משמשת איתות שהקשרים הבילטרליים בין רוסיה ואיראן חיוניים ואינם ניתנים לשבירה.

?זו לא הפעם הראשונה, שרוסיה ואיראן מבצעות יחד תרגילים כאלה.

?בנוסף רוסיה כבר מקיימת גם תמרונים כאלה גם עם סין ופקיסטן.

?אבל מה שמייחד את התרגיל החדש של איראן ורוסיה הוא העיתוי וההתפתחויות האחרונות שקדמו לו:

? תרגיל "ארטמיס טריידנט 19" שנערך במשותף על ידי ארצות הברית , בריטניה וצרפת במפרץ הפרסי.

?החלטה של ארה"ב להגדיר את משמרות המהפכה האסלאמיים של איראן כארגון טרור זר.

?ארה"ב מחריפה את הסנקציות כנגד איראן ודוחפת לעצור לחלוטין את יצוא הנפט האיראני.

?איומים של איראן שהיא עלולה לסגור את מיצרי הורמוז האסטרטגיים.

?מאמצים מתגברים של ארה"ב להגביר את נוכחותה הצבאית באזור המפרץ הפרסי, כולל עומאן, קטאר ואיחוד האמירויות.

?התפתחויות אלה מתרחשים, כאשר מגיעים לשלב מיצוי של כל צורות האמצעים הפוליטיים והכלכליים.

?ארצות הברית דוחפת כעת לעימות צבאי עם איראן, היא עושה זאת על ידי איום צבאי עליה, כדי לנסות לעורר תגובות קשות ומוטעות מצד האיראנים.

?המדיניות החדשה של רוחאני, לפי דבריו זה לשים קץ למדיניות של "סבלנות אסטרטגית".

?בנסיבות הנוכחיות, מה שאיראן חסרה בו, הוא שותף זר לעסקאות נשק קונבנציונליות, כמו גם שיתוף פעולה צבאי גלובלי וביטחוני בעולם מתוח מאוד ולא יציב.

?איראן ורוסיה מתחברות יחד בשל גישתן האנטי-אמריקאית המשותפת.

?המפרץ הפרסי הוא זירה שבו רוסיה יכולה לחזק את עמדתה באזור שבו ארה"ב כבר מזמן המעצמה הבודדת.

?ברוח זו, התרגילים המשותפים בין איראן לרוסיה עשויים לשמש בסופו של דבר קלף נוסף במיקוח המדיני של רוסיה עם ארה"ב.

*- ספינות מסחריות אמריקאיות, כולל מכליות נפט ,המפליגות דרך נתיבי מים מרכזיים במזרח התיכון, יכולות להיות מותקפות על ידי איראן, וזה רק אחד האיומים של טהרן  על האינטרסים האמריקאיים , כך מסרה מנהלת הימייה האמריקנית.

*- הסי-איי-אי והמוסד הישראלי מבלבלים ומעוותים את המודיעין כדי לדחוף את ארה"ב לסכסוך צבאי עם איראן, על פי סקוט בנט, לשעבר קצין לוחמה פסיכולוגית צבאית אמריקאית ופרשן פוליטי.

*- סין מבקשת "להדגיש כי הסכם הגרעין האיראני, הוא הסכם רב-צדדי שאושר על-ידי מועצת הביטחון של האו"ם, וצריך להיות מיושם באופן מלא וביעילות, תוך חשיבה מהותית על משטר אי-הפצה בינלאומי לשלום ויציבות במזרח התיכון".

*- שיחות הסחר בין ארה"ב לסין פסקו ביום שישי ללא הסכמה נראית לעין, והנשיא דונלד טראמפ טען כי "אין צורך למהר" כדי לקבל עסקה בין שתי הכלכלות הגדולות בעולם.

לאחר פגישה קצרה ביום שישי, הממונה על המשא ומתן הסיני, סגן ראש הממשלה ליו ח, עזב את משרד נציג הסחר האמריקני בצהריים.נציג הסחר האמריקני, רוברט ליטייזר, ושר האוצר, סטיבן מנוצ'ין, לחצו את ידיים כשנפרדו זה מזה.

*- איש הדת השיעי העיראקי, אשר דעתו בעלת השפעה בעיראק ומנהיג תנועת החכמה הלאומית, עמאר אל-חכים, הזהיר כי מדיניותה התוקפנית והנצית של ארה"ב נגד איראן עלול לסכן את עיראק.

?"אנחנו צריכים להגן על עיראק מפני כל סכסוך פוטנציאלי של הסכסוך הזה, כי כאשר קוראים את הקריאה למלחמה, נשכח ההיגיון", אמר אל-חכים.

?"הלחץ של ארה"ב להפסיק את יצוא הנפט של איראן לאפס מעיד על מעבר ממדיניות של לחץ למדיניות של חנק על איראן, ממשלתה ואנשיה".

?"לצעד זה יהיו השלכות מסוכנות וטרגיות מאוד על האזור, ובעיקר על עיראק".

?אל-חכים עוד קרא לממשלת עיראק לאמץ את מה שתיאר כגורם אחראי למניעת "טרגדיה" ולפעול כמגשר בין שתי המדינות.

*- נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, נתן לסין אולטימטום של חודש אחד כדי לחתום על עסקת הסחר או להתמודד עם תעריפים על כל היצוא שלה לארה"ב.

*- טורקיה דחתה את הדיווח בעיתון הגרמני שטען כי גורמים רשמיים בטורקיה ביטלו עסקה לרכישת מערכת טילים נגד מטוסים רוסיים בשל לחץ אמריקני.

?"המסירה של ה- S-400 היא עסקה גמורה", כתב פאהריטין אלטון, הדובר של נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן.

?גם ממשלת רוסיה הכחישה את הידיעה, כאשר סוכנות הידיעות הרוסית, אינטרפקס, ציטטה מקור צבאי ללא שם, כי העסקה עם טורקיה לא "נשרפה".

*- הסנקציות האמריקאיות על יצוא הנפט האיראני אינן משרתות שלום באזור, אמר דובר מטעם ממשלת טורקיה, ב -10 במאי.

"אנו קובעים כי סנקציות כאלה רק מענישות אנשים, וכי לא ניתן להגיע למטרות שנכתבו בשום אופן".

"שוב אנו קובעים בבירור כי אנו מתנגדים לסנקציות אלה, וכי סנקציות אלו לא יניבו את התוצאות הנכונות", הוא הוסיף.

*- מפקד צבא פקיסטן, מוצאם אנסארי, הודיע ​​ביום שבת כי כוחותיו הצליחו להרוג 15 מחבלים חמושים, שהיו בדרכם לאיראן, במהלך מבצע במחוז בלוצ'יסטן.

אנסארי אמר כי הפעולה הצבאית המוצלחת, שהובילה להריגת 15 מחבלים, בוצעה בעקבות קבלת מידע סודי על מעברם של חמושים לכיוון הגבול באזור בלוצ'יסטן.

*-גורם בכיר בארה"ב, בנושא הביקור הצפוי של פומפייאו ברוסיה:

? "נושא הנמצא גבוה על סדר היום בדיונים שלהם יהיה בקרת הנשק. הנשיא טראמפ הבהיר כי הוא רוצה הסכמי בקרת נשק המשקפים את המציאות המודרנית", אמר בכיר במחלקת המדינה.

?"הסכמים אלה חייבים לכלול מגוון רחב יותר של מדינות ולטפל במגוון רחב יותר של מערכות נשק מאשר בהסכמים הדו-צדדיים הנוכחיים שלנו עם רוסיה", אמר הגורם.

*- בכיר במשמרות המהפכה האיראנית אומר, כי ארצות הברית אינה תעז לנהל מלחמה נגד איראן למרות ההיערכות האחרונה של נושאת מטוסים ומפציצים במפרץ הפרסי.

?"הפקידים האמריקנים -מחשבותיהם מתוסבכים", אמר סגן שר התמ"ת, תא"ל ידאללה ג'וואני, לסוכנות הידיעות "תסנים" בראיון שפורסם ביום שישי.

?המפקד אמר שהאמריקנים חושבים שהם יכולים להפחיד את האומה האיראנית ולהכריח אותה לשבת לשיחות על ידי שילוב של רטוריקה צבאית עם לחצים כלכליים, אבל האומה האיראנית מכירה היטב את התרחיש, ורואה את ארה"ב לא אמינה.

?הרטוריקה התוקפנית שארה"ב אימצה נגד איראן היא רק חלק ממנגנון שהפקידים האמריקנים המציאו בהתאם לסנקציות שלהם כדי להפוך אותם למעשיות יותר, הוסיף הגנרל.

*- המודיעין האמריקני: סין בונים את יכולת צבאית לפלוש לטייוואן

?סין שיפרה את היכולות שלה לפלוש לטייוואן לפי דו"ח של המודיעין בארה"ב.

?בעוד טייוואן מעצימה את היכולות הצבאיות שלה, זה לא מספיק כדי לפצות על הכוח הסיני הגדל והולך, על פי דו"ח של סוכנות הביון הביטחונית (DIA) 2019 לקונגרס, בנושא כוח צבאי סיני.

?"צבא השחרור העממי של סין ממשיך להתכונן לתסריט של חדירה לטריטוריה של טייוואן כדי להרתיע אותה, ואם יש צורך, לאלץ את טייוואן לנטוש את המהלכים שמבצעת לקראת עצמאות", הזהיר הדו"ח.

?"כמו כן, צבא סין מתכונן לאיחוד טייוואן עם סין בכוח, תוך שהוא מרתיע, מעכב או שולל כל התערבות של צד שלישי מטעמה של טייוואן".

?הצבא הסיני מתארגן מחדש עם גדודים משולבים בנשק, חזקים וגמישים יותר, כמו גם יוצר חטיבות של מטוסי תקיפות אוויריות ומרחיב את כוחות המסוקים.

?חיל הים הסיני התרחב. והצי הסיני, שהיה חיוני לפלישה אמפיבית מוצלחת, הגביר את יכולותיו לחסום או להכות את טייוואן, ולהילחם בכל התערבות צבאית אמריקנית.

*- חברת הנפט הלאומית האיראנית הודיעה על פתיחת משרד בעיראק כדי להקל על שיתוף הפעולה בתחום הנפט ועל העברת שירותי הנדסה וטכנולוגיה לעיראק.

הודעה זו באה מיד לאחר תחילת השלב השני של הסנקציות האמריקניות על איראן. ארצות הברית אמרה שהיא רוצה לצמצם את יצוא הנפט האיראני לאפס.

*- ארה"ב היא אחת המדינות היחידות בעולם שעדיין לא חתמו על תיקון לאמנה באזל באו"ם שמטרתה לצמצם פסולת פלסטיק העולמית, AP מדווחת .

למה זה חשוב: שקיות ניילון, בקבוקים ופסולת אחרת גורמות לפגיעה נרחבת במערכות האקולוגיות הימיות והחופיות. פסולת זו הורגת מספר עצום של בעלי חיים ימיים ומשפילה את סביבתם בעת כניסה לרשת המזון. הארגון לשיתוף פעולה כלכלי ופיתוח העריך כי האוקיינוס ​​"יכול להיות שיהיה יותר פלסטיק מאשר דגים לפי משקל" עד אמצע המאה הנוכחית.

(קרדיט על כל הידיעות בכתבה זאת: אברהם תמקר – פרד"ס מקבוצת נציב)

כתיבת תגובה