אמברגו הנשק האמריקאי על טורקיה נותן כבר את אותותיו

נראה כי ההחלטה הטורקית לקנות סוללות טילי נ"מ מדגם אס-400 מרוסיה הכניסה אותם לצרות הרבה יותר גדולות מאשר הם שיערו מלכתחילה.

ארה"ב מפעילה זה כמה חודשים מכבש לחצים אימתני על הטורקים לבטל הזמנה זאת או להעבירה למדינה שלישית ולהעדיף מערכות הגנה אוויריות מתוצרת ארה"ב.

עיקר החשש האמריקאי,הנאמר באופן גלוי הוא שכאשר טורקיה תנסה לקשר את המערכות טילי הנ"מ הרוסיות עם מטוסי האפ-35 האמריקאים ,שכמוהם היא הזמינה יותר מ-100 מטוסים , איכשהו יצליחו פצחנים רוסים לחדור למערכות מטוסי האפ-35 ולחשוף טכנולוגיות אולטרא מודרניות וסופר-סודיות שארה"ב לא ששה לחשיפתן.

 

ארה"ב אף גייסה את כל מדינות חברות נאט"ו להפעלת לחץ על טורקיה לבטל את העסקה עם הרוסים אך טורקיה מסרבת לפניה זאת, לא בגלל שהיא לא רוצה אלא בגלל שהיא לא יכולה.

טורקיה מעריכה כי המכה שהיא תחטוף מהרוסים,אם העסקה תבוטל, תהיה הרבה יותר גרועה מאשר הסנקציות האמריקאיות שיוטלו עליה אם תממש עסקה זאת.

אלא שהנשיא טראמפ,מבין דבר או שתיים בנושא של הפעלת לחץ כלכלי על מדינות שככל הנראה הנשיא ארדואן הטורקי עדיין לא למד עליהן.

בפועל ממשל טראמפ הטיל אמברגו נשק לא מוכרז על טורקיה ומסרב למכור להם לא רק מערכות נשק חדשות אלא גם חלקי חילוף למערכות נשק שנשקנו על ידי טורקיה בימים עברו.

עניין אמברגו הנשק לא התפרסם ברבים אך נזקיו כבר מבצבצים מכל עבר.

מקורות ערביים מוסרים כי טורקיה פנתה באחרונה לגורם שלישי בניסיון להשיג חלקי חילוף למטוסי ה-            F-16C/D שברשותם שאין להם אפשרות לייצרם במדינתם הם. אמנם טורקיה נערכת במהירות לסתום פער זה וכבר עושה התאמות מתאימות במפעלי הייצור הביטחוני שלה לספק חלפים ,לא רק למטוסי ה- F-16C/D , אלא למערכות נשק רבות מתוצרת ארה"ב  שצבא טורקיה מפעיל. ההערכה בטורקיה כי עד שנת 2020 או 2022 הם יצליחו לבסס את תעשיית החלפים החסרים להם. אך עד אז החלו מערכות הרכש הטורקיות לחפש חלופות מתאימות אצל גורמים שלישיים המוכנים בעבור בצע כסף להפר את האמברגו האמריקאי ולספק לטורקיה את החלפים הקריטיים להפעלת חיל האוויר הטורקי וכן מערכות בחילות אחרים בצבאה.

טורקיה,ככל הנראה, תצטרך ללמוד רבות ממערכות הרכש האיראניות החשאיות הפועלות ברחבי העולם להשגת פריטים צבאיים שאין ביכולתם לקנות עקב הסנקציות האמריקאיות.

ארדואן צריך לקחת בחשבון כי האמריקאים ילכו ויגבירו את הלחץ הכלכלי והצבאי על טורקיה והם אפילו לא יהססו לנסות ולשבור את הלירה הטורקית אם יצטרכו על מנת לכפות את מדיניותם על טורקיה.

כמו שנאמר:"אוי לי מיוצרי ואוי לי מייצרי!".

כתיבת תגובה