ברקע אשרור האמברגו האמריקאי על טורקיה האם מטוסי האפ-35 יועברו לישראל?

לפני יומיים פרסם האתר נציב.נט כתבה בכותרת: "ארה"ב תבטל עסקת האפ-35 אם טורקיה תממש עסקת האס-400 עם הרוסים"

הרוסים ,המבינים את הקריטיות של אלמנט הזמן באספקת סוללות האס-400 ,עושה כנראה מאמץ עילאי לסיים במהירות האפשרית את ייצור הסוללות והעברתן לטורקיה.

אחרת קשה להסביר את עיתוי חתימת נשיא ארה"ב-טראמפ על הארכת האמברגו ,דווקא היום.

 

היום אשרר נשיא ארה"ב את המשך האמברגו על אספקת מטוסי הקרב החמקניים החדשים-אפ 35 לחיל האוויר הטורקי עד סוף שנת 2019.                למרות ש-2 מטוסים כבר נמסרו לטורקים עדיין ארה"ב לא מאפשרת להם להוציאם משטחה ולהעביר אותם לשרות פעיל בטורקיה. הם משמשים כרגע את הטייסים הטורקיים בהכשרתם על המטוס. האמברגו יהפוך למוחלט ברגע שסוללות האס-400 ינחתו בטורקיה.

חתימת הנשיא האמריקאי על המשך האמברגו על אספקת המטוסים יוצרת 2 בעיות מרכזיות לטורקים,ועל פי דיווחים נראה כי האמריקאים יודעים לפתור לפחות חלק מהם.

*- האם להמשיך ולדרדר את היחסים עם ארה"ב ובכך יגרמו להפסקת החוזים בין מרטין-לוקהיד ,יצרנית המטוס, ובין חברות טורקיות המייצרות חלקים למטוס. טורקיה נוטה שלא לערבב בין התחומים ועושה הכל כדי שלא יגרם לה נזק כלכלי נוסף בפרשה זאת.

*- מה יהיה גורל 6 מטוסים נוספים שאמורים להיות מסופקים לחיל האוויר הטורקי בשנה הקרובה ? גם לכך יש כבר הצעות המסתובבות בחלל האוויר. מרטין-לוקהיד ,מוכנה לנצל סעיף בחוזה שלה עם הטורקים ולקנות מהם בחזרה מטוסים אלו. גורמים בארה"ב טוענים כי במקרה כזה תעביר היצרנית האמריקאית את המטוסים שהיו מיועדים לטורקים לישראל ,ובכך תקדים לספק לה חלק מהמטוסים. ישראל,ככל הנראה תשמח לקבל בהקדם כמה שיותר מטוסים מסוג זה לאור התבססות אירן בסוריה ובלבנון ולאור התלבטויותיה איך לעקור אותם מהמרחב.

 

כתיבת תגובה