"ישראל לא נתנה לרוסיה כל תמורה עבור החזרת גופת זכריה באומל". האמנם?

בסוף שבוע שעבר התרגשה ישראל מהידיעה כי הובאו לארץ שרידי גופתו של החייל הישראלי -זכריה באומל שנהרג בקרב סולטן יעקוב שבלבנון לפני 37 שנה.

עוד באותו ערב נקבר זכריה באומל בהלוויה צבאית מלאה בנוכחות כל ראשי המדינה ומאות אזרחים שבאו לחלוק כבוד אחרון לחייל ששב משדה הקרב.

הלוויה של של רס

בישראל חזרו והדגישו כי פוטין לא דרש כל תמורה עבור הסיוע הרוסי להבאת שרידי גופתו של באומל וכי ישראל לא התחייבה לכל תמורה עתידית.

מנגד,היו גם כאלו שטענו בתוקף כי אצל פוטין "אין ארוחות חינם" וכי ישראל תצטרך ,באחד הימים,לשלם עבור מחווה אנושים מרגשת זאת.

לא עברו כמה ימים ומקורות ערביים כבר יודעים לספר, על דעתם עצמם כמובן, מה משמעות ההכרזות של המנהיגים בעת טקסי מסירת חפציו של באומל לידי צה"ל. אגב אותן מקורות טוענים עוד כי רוסיה מסרה לישראל שרידי 20 גופות שהוצאו מקברן באזור מחנה הפליטים-ירמוק שבמרחב דמשק כדי לנסות ולאתר מביניהן את שרידי גופות 3 החיילים הישראלים הנעדרים מאותו קרב.

כזכור, הנשיא פוטין אמר, כבדרך אגב, אך בהחלט בכוונת מכוון, תוך ידיעה כי הדבר יביך את אסד אישית, כי הקרדיט להצלחת המבצע מגיע לחיילים הרוסים הפועלים בסוריה ולחיילי צבא סוריה שסייעו מאוד באיתור והעברת שרידי הגופות לישראל. סוכנות הידיעות הרשמית הסורית-סאנא הכחישה מכל וכל כי חיילים סורים סייעו לרוסים בהוצאת גופות חללים מאזור דמשק.

עיתונאי סורי בכיר טוען כי במילים אלו ביקש הנשיא פוטין לאותת לאירן,עירק וסוריה, שהרמטכ"לים שלהם נפגשו בדמשק ,אך שבוע לפני, וסכמו על הדרכים שיש לנקוט להעמקת הנוכחות האירנית בסוריה , כי הצבא הסורי פועל בנאמנות לרוסים ומסייע לו בכל הדרכים שהאינטרס הרוסי העליון דורש.                                  פוטין למעשה אומר,בעקיפין, כי אין כל משמעות להחלטות הדרגים הצבאיים העליונים במדינות הסהר השיעי כל עוד הם לא נפגשים עם האינטרס הרוסי העליון בסוריה.

בקשר לנושא התמורה שישראל שלמה או תשלם בעתיד תמורת המחווה הרוסית אומר קצין סורי עריק בכיר מאוד,הנמנה על שורות האופוזיציה הסורית והנהנה מעדכונים שוטפים מהנעשה בצמרת המשטר הסורי , כי ישראל אכן שלמה לרוסים ב-"מטבע מודיעיני קשה" ומראש,עוד בטרם בוצעה העסקה עצמה. לדבריו ישראל הסכימה לשתף את הרוסים במידע מודיעיני רגיש ביותר ,שהופק מהמקורות הבלעדיים של ישראל .

אותו מידע ,שהושג בעמל רב, תוך סיכון מקורות, פרש בפני הנשיא פוטין בפירוט מדהים,את כל המערך האירני שנפרש בסוריה ,כולל מיקומים של אתרים אירניים סודיים ביותר שמעט מאוד גורמים במשטר הסורי מודעים אליהם.

                                                                                                                                                                מלבד פירוט המערך האיראני בסוריה, העבירה ישראל,כך על פי הבכיר הסורי , מידע מפורט על הנעשה במעגל השלטון הבכיר ביותר בסוריה ,כולל פירוט נאמנותם של הבכירים ,האם הם פרו איראנים או שהם נוטים לתמוך בפעילות הרוסית במדינתם. לפי אותו מקור,המידע שהועבר לנשיא הרוסי השאיר אותו,ואת צמרת הצבא הרוסי, פעורי פה לא רק עקב האינטנסיביות של המערך האיראני המלא בסוריה אלא גם נטייתם של בכירים במשטר אסד שהיה לרוסיה נדמה כי הם פועלים בשיתוף פעולה הדוק איתם והערכתם כי ניתן לבנות עליהם בכל הקשור בקביעת עתידה של סוריה ומינוי הקברניטים שילוו את תהליך השיקום של סוריה שיעלה עשרות מיליארדים ויקבע מי בעתיד יחזיק את מפתחות השלטון המדינה.

 

 

 

כתיבת תגובה