סנטור אמריקאי מבקש לחסום מכירת מסק"רים לצבא מצרים מסיבות הומניות

לפני כמה חדשים פרסמנו כי חיל האוויר המצרי מבקש לבטל את הזמנת מסוקי הקרב החדישים מרוסיה מדגם קאמוב-52 לאחר שבמסוקים שכבר נמסרו לו ועברו ניסויי טיסה בתנאי שטח קשים ביותר נתגלו תקלות קשות ורבות.

המצרים דאגו לפרסם כי המסוקים הרוסים מתקשים לתפקד בתנאי חום קיצוניים השורר המדבריות ביבשת אפריקה וכי חלק מהזיווד האלקטרוני שהרוסים התקינו בתוך המסוקים מזייפים על כדי הכשלת המשימה.

בסוף הכתבה הוספנו את ההערה הבאה:

אלא שהמצרים עשו כאן תרגיל קטן לאמריקאים והגדילו את סד"כ מסוקי הקרב שלה בעוד 10 מסק"רים אמריקאים חדישים שכבר אושרה אספקתם לאחר שהמצרים הבטיחו להם לבטל את ההזמנה מהרוסים ולהעבירה כולה לתעשייה האמריקאית.

אלא שמהר מאוד התברר שהרוסים ישלימו עוד השנה לספק את כל ההזמנה למרות התלונות על התקלות הקשות ומצרים תקבל גם את המסוקים האמריקאים החדישים והם אף הביעו את רצונם להגדיל את ההזמנה.

השבוע הפתיע סנטור דמוקרט בכיר , פטריק ליהי, שפנה לממשל טראמפ בבקשה לעכב את הספקת 10 המסוקים החדשים למצרים עד שלא יפתרו בעיה הומנית אחרת.

חיל האוויר המצרי תקף ב-2015 ,בטעות, שיירת מכוניות של תיירים שסיירו במדבר המערבי , לאחר שחשדו שמדובר בשיירת מבריחי נשק מלוב. מהתקיפה נהרגו 12 תיירים ופצעו רבים אחרים וביניהם תיירת אמריקאית-אפריל קורלי.

הסנטור הדמוקרטי מבקש שמצרים קודם תשלם את חשבונות הריפוי של האזרחית האמריקאית-אפריל קורלי ,לא לפני שהקפיא ,מתוקף סמכותו,300 מיליון דולר מהסיוע הצבאי האמריקאי למצרים בשל הפרות לכאורה של זכויות אדם.

"אנחנו לא יודעים אם המכירה עומדת לקרות, אבל הבהרנו שהממשלה המצרית צריכה קודם כל לפתור את המקרה של אפריל קורלי", אמר עוזרו של הסנטור פטריק ליהי.

בנובמבר הודיעה מחלקת המדינה על החלטתה לאשר מכירת 10 מסוקי אפאצ'י חדשים למצרים "כדי לטפל באינטרסים של ארה"ב-מצרים בפעולות טרור הנובעות מחצי האי סיני, המערערות את היציבות האזורית".

"המכירה המוצעת תתרום למדיניות החוץ והביטחון הלאומי של ארצות הברית על ידי סיוע בשיפור הביטחון של שותף אסטרטגי באזור המזרח התיכון", כתב הפנטגון בהודעה לעיתונות על ההצעה המוצעת. "מכירה זו תתרום ליכולת הצבאית של מצרים וישפר יכולת הפעולה ההדדית בין מצרים, ארה"ב ובעלי ברית אחרים".

עוזרו של לאהי אמר ל"אל-מוניטור "כי ממשלת מצרים הציעה לקורלי 150 אלף דולר עבור החשבונות הרפואיים שלה, וכינה אותה" חסרת אונים ", שכן הסכום לא יכסה אפילו את עלות הפינוי הרפואי שלה. לאהי מבקשת תמיכה של מנהיגים דמוקרטיים אחרים בקונגרס למען המהלך. יו"ר בית הנבחרים, ניטה לואי,  שנרתעה זמן רב לסיוע למצרים ,בשל שיתוף הפעולה הביטחוני שלה עם ישראל, חתמה על מכתב בנובמבר בקריאה לקהיר לשלם את החשבונות הרפואיים של קורלי.

שגרירות מצרים בוושינגטון לא נענתה לבקשת אל-מוניטור להגיב בזמן לפרסום.

על אף החלטתו של ליהי לפרסם את פציעתה של קורלי בהתקפה, בחר פומפיאו באוגוסט לשחרר 195 מיליון דולר כ-"מימון צבאי זר" למצרים, תוך ביטול דרישת הסנטור של וורמונט. לאהי עדיין מחזיק עד כה 105 מיליון דולר מכספי סיוע זה.

המהלך בא לידי ביטוי בתקשורת הערבית, כי נשיא מצרים עבד אל-סיסי יגיע לוושינגטון וייפגש עם הנשיא דונלד טראמפ בתחילת אפריל. שר החוץ, סאמח שוקרי, נפגש השבוע עם פומפיאו , ככל הנראה כדי להתכונן לביקור הנשיא.

פקידים אמריקאים לשעבר מצפים מסיסי להשתמש בביקור כדי לשפר את תדמיתו ,שבועות לפני משאל העם במצרים בנושא האם להאריך את שלטונו עד 2034.

 

כתיבת תגובה