אירן מבססת נוכחותה במזרח סוריה כחלק מהגשר היבשתי מטהרן לים התיכון

ה"וול סטריט ג'ורנל " מדווח כי איראן פועלת לביסוס דריסת רגל קבועה במזרח סוריה באזורים שהיו עד כה בשליטת דאעש וזאת על ידי הרחבת השפעתה הצבאית והכלכלית באזור.

על פי העיתון איראן איראן פועלת בקרב התושבים הסורים באזור הזקוקים נואשות לכסף ומזון לאחר שהמלחמה ההרסנית שנמשכה יותר מ-8 שנים הביאה את כל מערכות החיים באזור לקריסה.

איראן גם מספקת לכל תושב המשתף איתה פעולה תעודות אישיות איראניות, וכן חינוך חינם ושרותים ציבורים אחרים כאשר באותו זמן מתכוון הנשיא טראמפ להוציא את כל חייליו,יותר מ-2000,שנלחמו עד כה באזור נגד דאעש.

מצד שני ארה"ב עוד פועלת במזרח סוריה ומתמקדת בעיקר באיסוף מודיעין מול הפרוייקט האסטרטגי האיראני של יצירת מסדרון יבשתי מאיראן דרך עירק עבור בסוריה עד לבנון כדי להעביר נשק ולוחמים לבני בריתה באזור.

הפעילות האמריקאית באזור מסתמכת על התושבים ממוצא סוני הגרים באזור המשתרע ממחוז דיר א-זור הגובל עם עירק ועד לגבול המערבי עם לבנון.

בערים הגדולות במזרח סוריה כמו אלבוכמאל שולטת איראן באמצעות כוחות משמרות המהפכה שהשתלטו על תחנות המשטרה המקומיות ומסייעים משם לתושבי האזור באספקת מוצרי מזון ביתיים לנזקקים – כך אמר צעיר בן 24 לכתב העיתון. לדבריו איראן משכנעת את התושבים להצטרף לשורות המיליציות האיראניות המקומיות ולהמר דתם לשיעים . מי שנענה לקריאות האיראנים מקבל תעודת זהות של משמרות המהפכה האיראנים שמאפשר לו לעבור בקלות במחסומים הצבאיים והוא אף מקבל משכורת בסיסית של 200 דולר.

"יש לנו בכל משפחה אחד או שניים שהמרו דתם  לשיעים, העושים את זה כדי למצוא עבודה ולהיות מסוגלים לעבור בלי בעיות במחסומים", אמר.

כדי לעודד את אנשי שבטים ערבים בשטחים ,שהיו בעבר בשליטת דאעש ולהמר דתם לשיעה, משלמת איראן במזומן ומעניקה שרותים ציבוריים וחינוך חינם לבני משפחותיהם , דבר שאושר אף על ידי מקורות מודיעין אמריקאים.

האיראנים משתלטים על מסגדים והופכים אותם מקדש לשיעים,קונים נדל"ן באזור ופותחים בתי ספר בו מלמדים בשפה הפרסית.

"אם אתה סטודנט, הם נותנים לך מלגות, לא משנה מה הצורך שלך, איראן מוכנה לממן זאת אם תמר דתך לשיעי", אמר אחד העובדים בתחום הסיוע ההומניטרי הגר בקאמישלי.

איראן משתמשת בטקטיקת גיוס צעירים בדיוק כפי שדאעש פעל כאשר  נתן שיעורי דת לילדים אחרי התפילה, איראן עושה את אותו הדבר", אמר אחד ההורים, שיש לו שני ילדים בבית הספר.

בעוד המשטר סובל מחוסר יכולת לספק שירותים בסיסיים באזורים שבהם ניתן להם כבר לפעול, האיראנים והמיליציות השיעיות מיהרו להקים ארגוני צדקה ולמלא את החלל.

לדברי אנליסט ביטחוני שעבד עם ממשלת ארה"ב במזרח סוריה, איראן הקימה את קרן הצדקה של חוסיין, שהביאה גנרטורים, משאבות מים, חלוקת מזון וציוד לבית הספר בעיירות ובכפרים שבמחוז דיר א-זור.

אדם העובד עם המודיעין האמריקאי אמר כי איראן עושה כל זאת כדי לבסס את הגשר היבשתי שנועד להעביר ציוד צבאי ללבנון.

איראן עודדה לוחמים זרים התומכים באיראן להתיישב בשטחים שננטשו על ידי האוכלוסייה הסונית במהלך המלחמה. " בשביל אסד זו ,הסכמה לפעילות איראנית שכזאת,היא דרך להחזיר את חובו לאיראנים", אמר האיש שעובד עם המודיעין האמריקאי.

 

 

כתיבת תגובה