החיזבאללה במשבר החמור ביותר מאז הקמתו

קולות המחאה הרועמים של עשרות עובדים במוסדות ובמועצות הנאמנות לארגון שנשמעו לאחר שנוכו חלקים נכבדים ממשכורותיהם חשף באחת ,קבל עם ועולם, את המשבר הפיננסי החמור של ההחיזבאללה.

ניכוי משכורות

מקורות יודעי דבר טוענים כי החיזבאללה עובד מהלך נרחב של רה-ארגון בקרב מוסדותיו , החברתיים,החינוכיים והבריאותיים, שכלל לא רק הפחתות שכר רציניות,ותשלומי שכר חלקיים אלא גם הפרת חוזים עם קבלני משנה,פיטורים נרחבים אפילו בכוחות הלוחמים. כך למשל כוחות החיזבאללה, ששרתו באזור הקלמון שבסוריה, הוחזרו ללבנון ושוחררו  משרות כדי לחסוך את משכורותיהם. שכירי חרב סורים שפעלו בשרות החיזבאללה פוטרו למרות ששכרם לא עלה על 200 דולר לחודש,ומשכורות חלק מהלוחמים קוצץ בחצי מ-800 דולר לחודש לכ-400 דולר. הפחת שכר ללוחמי הארגון היא תופעה שלא נראתה בארגון מאז היווסדו לפני 36 שנה.

השלכות המשבר האיראני

אותן מקורות מאשרים גם כי מוסדות אירנים בלבנון לא שלמו לעובדיהם את משכורותיהם כבר יותר מ-3 חודשים מה שהביא למחאה קולנית של העובדים והתפטרויות המוניות כדי לחפש משרות אחרות . חשבונות הבנק של המוסדות האירנים בלבנון נחסמו בהוראת הבנק המרכזי הלבנוני ,מחשש לסנקציות אמריקאיות, מה שאילץ אותם לשלם לעובדיהם במזומן ,מידי פעם בפעם ולא כתשלום חודשי,בכספים שהועברו מטהרן דרך הצינורות הפיננסים של החיזבאללה. המשבר הפיננסי באירן הביא גם להפסקת תשלומי הפנסיה לאנשי החיזבאללה בלבנון.

ייבוש מקורות המימון

הגדרת איסוף כספים לחיזבאללה כעברה פלילית הביאה הרבה מרשתות גיוס הכספים של החיזבאללה בדרום אמריקה להפסיק את פעילותן והמצב בוונצואלה ושינוי השלטון בברזיל העמיקו עוד יותר את הפגיעה בתרומות שזרמו עד כה לחיזבאללה.

מובן גם החשש בממשלת לבנון מהשתלטות החיזבאללה על משרד הבריאות במדינה, לאחר שמונה שר בריאות מטעם החיזבאללה, הנהנה מתקציב הרביעי בגודלו מבין המשרדים במדינה,מהעברת תקציבים לארגון כדי לסייע לו לחצות את המשבר הכלכלי הקשה. שר הבריאות מטעם החיזבאללה כבר הצהיר בתגובה כי הוא יהיה שר של כל תושבי לבנון.

מצפים כי הלחץ המערבי על החיזבאללה ילך ויגדל וכי החלטת ממשלת שוויץ להקפיא את שיתוף הפעולה הצבאי שלחה עם ממשלת לבנון לאחר שחלק מהציוד הצבאי שהם מכרו לצבא לבנון נעלם ללא הסבר, יהווה מסר מהדהד מהמערב ללבנון שהם ישלמו מחיר אם ימשיכו לשתף פעולה עם ארגון הטרור -החיזבאללה המהווה היום חלק רשמי ממוסדות השלטון,ארגון המוגדר בעולם כארגון טרור.

 

 

כתיבת תגובה