רוסיה מבצעת רה-ארגון בצבא סוריה ברקע העימותים עם נאמני אירן

זה כמה שבועות תשומת לבם של ההנהגות הצבאיות של רוסיה,אירן וסוריה נתונים למהלומות שהם מחליפים ביניהם בו יחידות ומיליציות ביטחוניות הנאמנות לאירן מתנגשות עם מיליציות סוריות הנאמנות לרוסיה.

הסכסוך,כך נראה הולך ומתפשט לכל רחבי סוריה ולא נראה כי משהו רוצה או מסוגל לעצור זאת .

כתב העת האמריקאי – נשיונל אינטרסט מדווח על רה ארגון נרחב שעושה רוסיה בצבא סוריה ובמיליציות הביטחוניות הלוחמות לצדו והן כוללות את גייס-2 ואת דיוויזיית משמר הרפובליקה.

על פי אותו דיווח משטר אסד ,ומאחוריהם הרוסים, עומדים בפני בעיה חדשה  הנובעת מהמספר ההולך וגדל של יחידות "חוץ צבאיות" ובמיוחד לאור שאיפת אירן לשכפל את מודל החיזבאללה הלבנונים בסוריה.
לאור הנאמר לעיל סוברים מומחים צבאיים רבים כי רוסיה פועלת להחיות את גייס-3 בצבא סוריה ,שהיתה קיימת ופעילה לפני תחילת מלחמת האזרחים בסוריה,ולהפוך אותה למפקדות מרחביות ,בדומה לאלו הקיימים ברוסיה,כדי שיכילו את כל הגופים החמושים ,אם בשרות סדיר בצבא סוריה ואם מיליציות חמושות ,הפועלים במרחבים אלו.

מצפים כי רוסיה תתחיל בפעולות הרה-ארגון בצבא סוריה עם גייס-2 שבפיקודו של האלוף טלאל מחלוף ,כ-"אב דגם" ליישום המבנה החדש של צבא סוריה.

דיוויזיית משמר הרפובליקה תהפוך ל-"הכוחות הרוסיים המוטסים" וישמשו ככוח אסטרטגי עצמאי שיהיו כפופים ישירות לפיקוד העליון של צבא סוריה.

השינוי האחרון במבנה הפיקודים הצבאיים משקף את הרצון הרוסי לבנות מחדש את הצבא בסוריה.

כמו כן בוצע חילופי מפקדים בדיוויזיית משמר הרפובליקה בו הוחלף מפקדה,מאז שנת 2016 , האלוף טלאל מחלוף-(طلال مخلوف)  באלוף מאלכ עליא-(مالك عليا).

האלוף טלאל מחלוף קודם בתפקידו והפך למפקדו של גייס-2.

משימותיו של גייס-2

שלישית המפקדים הבכירים בדיווייזית משמר הרפובליקה, האלוף מחלוף והאלוף זיאד צאלח ותת אלוף מאלכ עליא הם עמודי התווך של הדיוויזיה וממלאים תפקיד חשוב בייצוב שלטונו של אסד. בני משפחתו של מחלוף  מאכלסים את הקצונה הבכירה בצבא סוריה והם מהווים מרכיב חשוב ביחסי הכוחות הפנימיים במעגלי השלטון בדמשק.

עדנאן מחלוף,עלאווי במוצאו ,בן דודו הראשון של אניסה-אשתו של חאפז אלאסד שנפטרה בשנת 2000 , היה מפקד דיוויזית משמר הרפובליקה בתקופתו של הנשיא הקודם-חאפז אלאסד .בעבר ,באופן יוצא מהכלל היה בדיוויזיה מפקד בכיר ממוצא סוני – מינאף טלאס שהיה גם ידידו האישי של בשאר אלאסד אך נמלט מהמדינה בתחילת המרד הסוני בסוריה.

למרות שדיוויזיה 4 שריון היא "מרכיב קריטי" בהגנת אגפה הדרומי של דמשק , דיוויזיית משמר הרפובליקה היא "מרכיב קריטי" בהגנת אגפה הצפוני של דמשק וממוקמת באזור הר קסיון . כמו כן ממוקמת הדיוויזיה בתוך מספר מערכים צבאיים באזור ולאחרונה אף ספחה לשורותיה את לוחמי המיליציה העירקית-שיעית – "אבו אלפדל אלעבאס" ,למרות שבמקור היא גוף צבאי שנבנה ומומן ישירות על ידי אירן.

Image result for ‫"אבו אל פאדל אל עבאס"‬‎

הדו"ח האמריקאי מעריך עוד כי תפקידו של גייס 2 בפיקודו של טלאל מחלוף יהיה למנוע הופעתם של "מצביאים אירנים" (כדוגמת האלוף קאסם סולימני) באזורים שבשליטתו.

במהלך האחרון של הרה-ארגון שמר מפקד כוח אלנימר-תת אלוף סוהיל אלחסן ,מגייס 5, על תפקידו וראש מודיעין חיל האוויר – האלוף ג'מיל אלחסן, גם הוא שמר על משרתו למרות שמונה אליה כבר בשנת 2009 .היו גם דיווחים בסוף 2018 כי האלוף ג'מיל אלחסן אושפז בעקבות אירוע מוחי אך עד כרגע לא ניתן לאשר עובדה זאת.

עתידו של מאהר אלאסד

תת אלוף סוהיל אלחסן הוא חביבם של הרוסים ואף שוחח ישירות עם הנשיא פוטין כאשר בקר בשדה התעופה חמימים בחודש דצמבר 2017. על פי מספר דו"חות סוכני מודיעין רוסים שומרים על חייו מכוונות הזדון של המקורבים לאסד.

ההערכה כי "כוח אלנימר" שבפיקודו של סוהיל אלחסן צפוי להפוך "לכוח ההתערבות המהירה" – " قوة استجابة سريعة" בצבא סוריה.
באשר לאלוף  אוס אצלאן  – (أوس أصلان), שבעבר חשבו כי הוא יתפוס את מקומו של אסד  כשליטה של סוריה, הוא שוחרר מתפקידו מבלי שקבל יחידת קרבית לפיקודו.
כדי לקדם את סוהיל אל-חסן הועלה מאהר אל-אסד לדרגת אלוף ומונה למפקד דיוויזיה 4   באפריל 2018, במקביל לקידום סוהיל אל-חסן לבקשת מוסקבה.

הדיווח האמריקאי טוען כי האלוף מאהר אלאסד ,אחד מהקצינים הבכירים ביותר בצבא סוריה, נאמן לאירן , ולא ברור מה יהיה תפקידו בעידן שלאחר סיום מלחמת האזרחים בסוריה. ואולם ידוע כי ישנם איומים על חייו וגם ידוע על חילוקי דעות עמוקים בינו לבין אחיו בשאר,נשיא סוריה,באשר לאיך צריכה להראות סוריה בעתיד הקרוב, מה שמשפיע על הביטחון בכל רחבי דמשק.

לאחרונה מדווחים מסוריה כי רוסיה,ביחד עם ירדן,מתכוונים להקים את גייס-6 בצבא סוריה אליו יסופחו כל לוחמי מיליציות המורדים שפעלו בדרום סוריה ,במחוזות קונייטרה ודרעא,ועשו סולחה עם המשטר אך מסרבים להתגייס לשורות צבא סוריה. על פי אותם דיווחים בראש גייס-6 יעמוד מפקד בולט משורות המורדים השוהה כרגע בירדן ומוכן לקבל עליו את המשימה. תפקידה העיקרי של גייס-6, על פי כוונות הרוסים היא להשתלט על כל תא השטח שמול גבול ישראל ולהרחיק משם לחלוטין את כל הכוחות האירנים ושל החיזבאללה שתפסו עמדות בגולן הסורי.

 

כתיבת תגובה