נשיא מצרים בונה מרכז נופש ואירוח נשיאותי באיסמעיליה

במסגרת המעקב אחרי המתרחש במצרים, אני "שם עין" גם על תופעות סוציולוגיות שונות, כגון בניית בתי כלא לאסירים פוליטיים ותופעת ריבוי המסגדים בצבא. הפעם: "תגלית" בתחום ה"חיים הטובים" של שועי מצרים והעומדים בראשה – נשיא מצרים עבד אל פתח א־סיסי בונה לעצמו ארמון נופש ואירוח באיסמעיליה שעל גדת תעלת סואץ.

רקע היסטורי

לפני מלחמת ששת הימים השתלט צבא מצרים על האי שבלייה (ג'זירת אל־פורסן) שמדרום לאיסמעיליה. הצבא בנה בחלקו המזרחי את המרכז לצליחת התעלה שכלל את בית הספר לצליחה של צבא מצרים ומחסנים לציוד צליחה. לאחר ששת הימים, כשצה"ל נערך על הגדה המזרחית של תעלת סואץ, פונה בית הספר לצליחה והועבר למעדי שמדרום לקהיר.

לאחר מלחמת יום הכיפורים והסכם השלום שלאחריה, חזר צבא מצרים למחנה הגישור והוא נמצא שם עד היום. נוסף על מחנה הגישור, בנה הנשיא אנואר סאדאת במרכז האי מתחם נופש קטן הצופה על תעלת סואץ, שכזכור נכבשה בידי צבא מצרים – כיבוש שהיה פסגת הצלחותיו של הנשיא המצרי. בווילת נופש זו קיים נשיא מצרים את אחת מפגישותיו עם ראש ממשלת ישראל מנחם בגין (וילה זו נוספה לארבעת מעונות הנופש ששימשו את סאדאת לפני מלחמת יום הכיפורים). אחר הירצחו של הנשיא, עלה לשלטון הנשיא מוברק וזה בנה לעצמו ארמון ומתחם אירוח בשארם א־שיח. איני יודע אם מוברק עשה שימוש גם בווילה שבאי שבליה.

בניית הארמון ומרכז האירוח של עבד אל פתח א־סיסי באי שבלייה

לאחר יוני 2015 החלו המצרים לבנות במרכז האי שבליה מתחם נופש גדול הכולל מבנים, בריכות שחייה, מסגד ומרכז קשר אלחוטי. הוכשר גם שטח גדול לנחיתת 13 מסוקים. המבנה המרכזי במתחם משתרע על שטח של 38X200 מטר. זהו מבנה מפואר בן שלוש קומות לפחות, שבפינותיו ארבע כיפות. להערכתי, בסבירות של לפחות 90%, המתחם נועד לשמש מעון נופש ומרכז אירוח של נשיא מצרים עבד אל פתח א־סיסי. הערכה זו נשענת הן על ההיסטוריה של האתר והן על העובדה המדהימה של בניית 13 מנחתים למסוקים באתר. מאז שתפס נשיא זה את השלטון במצרים, הוא נוהג להסתובב ברחבי המדינה כשמאחוריו משתרך שובל ארוך במיוחד של קצינים ואנשים שהנשיא חפץ לכבדם להסתופף במחיצתו. נכון לאוגוסט 2018, נראה שעבודות הבנייה והגינון הסתיימו והארמון מוכן לארח את הנשיא ופמלייתו.

הנשיא עבד אל פאתח א־סיסי הוא אדם שכנראה אוהב להלך בגדולות, במיוחד בכל הקשור בו ובמשרתו כנשיא מצרים. מאז עלותו לשלטון, הוא בנה במחנות הקסטפ שבמזרח קהיר, מתחם משרדים חדש לנשיאות, שהבניין המרכזי בו הוא באורך 500 מטר. במקביל הוא בונה מתחם גדול נוסף למשרדי הנשיאות בעיר הבירה "קהיר החדשה" שבה הוא מתכנן לרכז את כל משרדי הממשלה. לא אתפלא אם יבנה לעצמו ארמונות נופש נוספים. אני תוהה אם "המדינות התורמות" לכלכלת מצרים כמו ארה"ב, סעודיה ובחריין, לא יביעו בפניו תרעומת על חיי הפאר המוחצנים שהוא מנהל. הפניתי שאלה זו לאדם הבקיא בפוליטיקה ובתרבות המצרית. לדבריו, "הם לא יעזו לפגוע בכבודו של הנשיא וישלימו עם העובדה שהוא מבזבז את כספם".

קרדיט: סא"ל (בדימוס) אלי דקל – חוקר מערכות תשתית בארצות ערב

 

כתיבת תגובה