תיק 3000 מתפוגג או מחטף הרגע האחרון? גרמניה תספק עוד 3 צוללות לישראל

כדי לרענן לכולם את הזיכרון כך מגדירה הוויקיפדיה את תיק הצוללות או כפי שמוגדרת במערכת המשפט הישראלית- תיק 3000:

פרשת הצוללות (גם פרשת כלי השיט או פרשת הצוללות וכלי השיט), המכונה גם תיק 3000, היא חקירה פלילית שנוהלה על ידי יחידת להב 433 של משטרת ישראל מאז פברואר 2017 ובמסגרתה נחקר חשד להטיית מכרזים הקשורים לרכש צוללות מסדרת דולפין AIPוספינות סער 6 מחברת "טיסנקרופ" הגרמנית, בשנים 2009–2017. בסיום החקירה פרסמה המשטרה את עמדתה שהתגבשו ראיות כדי להעמיד לדין מספר נחקרים באשמת שוחדמרמההלבנת הון ואישומים נוספים.

 

שלטונות גרמניה העניקו לאחרונה "אור ירוק" לייצור עוד 3 צוללות עבור ישראל על ידי המספנה הגרמנית טיסן-גרופ.

צוללות במספנה הגרמנית טיסנקרופ, ב-2013

קרדיט:CARSTEN REHDER / AFP

תאריך סיום בניתן של הצוללות יהיה באותה תקופה בה 3 צוללות ,ישנות יותר מדגם דולפין , אמורות לצאת מהשירות לאחר יותר מ-30 שנות שרות .

תזמון אספקת 3 הצוללות החדשות לחיל הים הישראלי נועד להבטיח שלישראל יהיו כל הזמן,בשרות מבצעי, 6 צוללות .

עלות העסקה החדשה לממשלת ישראל נאמדת בכ-2 מיליארד יורו .

הזמנה שנייה זאת,של צוללות מדגם דולפין-2 ,כפי שהוזמנו בראשונה כבר בתחילת שנות ה-2000 , דומים מאוד לקודמיהם שכבר נרכשו.

בכל מקרה ,אתר אמריקאי המתמחה בנושאים ימיים טוען  כי בדגם החדש תהיה מערכת נוספת של  הנעת אוויר עצמאית –  (Air Independent Propulsion (AIP  שאורכה 36 רגל ותאפשר לצוללות החדשות לשהות תקופות ארוכות יותר מתחת למים .

הזרוע הצבאי בעלת השרידות הטובה ביותר במקרה של מהלומה גרעינית נגד ישראל היא הזרוע הימית , והצוללות הישראליות ככל הנראה הן גרעיניות – כך לדברי האתר.

צוללות יכולות להיעלם מתחת לפני הים למשך שבועות ואך חודשים,לסייר בנתיבים חשאיים ולחכות לפקודות שיגור של הטילים הגרעיניים המותקנים בקרבן.

מה שמכונה  "יכולת המכה השנייה" בנוי על עקרון של הרתעה גרעינית נגד אויבים פוטנציאליים (אירן נחשבת כיום האיום המרכזי לישראל)  שיחשבו פעמיים לפני שיתקפו את ישראל ,בהיותם מודעים לעובדה שהצוללות הישראליות יכולים להוציא לפועל מכת נגד .

ההרתעה הגרעינית הימית של ישראל, לאור הזמנת 3 הצוללות החדשות מגרמניה, מאותתים לאויביה כי היא פעילה ויכולה לבעוט באופן קטלני ובמיוחד לאור איומיה של אירן לחדש את פרוייקט הגרעין שלה לאור הסתלקות ארה"ב מהסכם הגרעין איתה.

Germany to provide Israel 3 Dolphin class submarines more

Dophin II submarine (Picture source : Military Edge)

סד"כ הצוללות של ישראל לשנת 2018 (כפי שפורסם במקורות זרים):

הערות ברקע הידיעה:

*- המומחה הצבאי גיא א. מסביר את המושג:"הנעת אוויר עצמאית" : 

מאז שצוללות הפכו להיות הנשק העיקרי של לוחמה ימית, מעצבים התמקדו בהפיכתן לשקטות והגדלת הסיבולת מתחת למים שלהם. צוללות דיזל-חשמליות מסורתיות צריכות לצוף מעל המים לעתים קרובות כדי לטעון את הסוללות שלהן, והן בעלות סיבולת תת-מימית של ימים ספורים בלבד. ככל שטכנולוגיית הסוללות השתפרה, הסיבולת של הצוללות האלה גדל באופן יחסי. אבל זה לא היה מספיק כדי להחזיק אותם מעבר לשבוע. הכניסה של הנעת אוויר עצמאית (AIP), בהרבה שפר את הסיבולת מתחת למים של צוללות אלה ונתן להם יתרון בולט.

זו הסיבה שאנחנו רואים מספר רב של ציים בתור כדי לקנות או לבנות צוללות עם מערכות AIP. החלק הכי טוב הוא כי טכנולוגיית AIP יכול להיות מותקן על צוללות הדור הישן הקיים על ידי הוספת קטע גוף חדש במהלך שיפוץ עמוק.

*- ממשלת גרמניה איימה לאחר התפוצצות "תיק 3000" שאם יתברר לה שאכן שולם שוחד בעסקת הצוללות לישראל אם לא לאשר בניית צוללות נוספות. האם האור הירוק האחרון לבניית 3 צוללות נוספות לישראל מאותת כי הממשלה הגרמנית משוכנעת שלא הייתה כל שחיתות בעסקאות אלו ? 

*- האם הזמנת 3 הצוללות החדשות בעלות של 2 מיליארד יורו משקפות מחיר מלא לצוללות אלו ,מה שרומז שממשלת גרמניה לא מוכנה לסבסד עסקאות המבוססות על שחיתות, ואם ישראל בכל זאת רוצה לקנות ממנה צוללות,אז אין בעיה,זה יעשה במחיר מלא ללא סבסוד ממשלת גרמניה. בכל זאת עסקה של 2 מיליארד יורו למספנה הגרמנית המעסיקה אלפי עובדים בכל מעגלי הייצור היא תרומה לכלכלה הגרמנית שממשלתה תאשר בשמחה ביצועה בתנאי שוק רגילים. 

*- אם מדובר בעסקה בתנאי שוק רגילים אז למה לא להזמין כבר ממספנות בארה"ב על חשבון הסיוע הצבאי האמריקאי ? 

*- האם צוללות קונבנציונליות הן עדיין כורח המציאות בשוק מתפתח במהירות של כלי שייט ימיים לא מאויישים הזולים בהרבה מהאופציה המאויישת? האם אין כאן מחטף טרם בחירות מחשש לאובדן שלטון ? 

פעם לא היו לנו לבטים שכאלו. האמונה היתה שלמה בצור ישראל ובלוחמיו!

סמל שייטת הצוללות

כתיבת תגובה