הנמל הסיני בחיפה:סכנה אסטרטגית וביטחונית. ד״ר עופר ישראלי

בשנת 2021 מתוכנן להיפתח נמל חיפה החדש; את הנמל בונות החברות אשטרום ושפיר הנדסה בהשקעה של 4 מיליארד שקל לערך; הנמל מתוכנן להיות מנוהל על ידי חברת ההפעלה הסינית SIPG משנגחאי במשך 25 שנה; הוא אמור להוביל לשיפור התעבורה הימית לישראל וממנה ולירידה ביוקר המחייה עקב התחרות שתתפתח עם נמלי הים הוותיקים. ואולם, לצד היתרונות, המהלך טומן בחובו השלכות שליליות רבות, בעיקר ביטחוניות ואסטרטגיות, המאפילות על הרווח הכלכלי המתוכנן למדינת ישראל. אציג את חלקן.
ראשית, מסירת הפעלה של נמל אסטרטגי חשוב לידיים זרות משמעותו איבוד יכולת השליטה המלאה של ירושלים על עורק תעבורה חיוני למדינת ישראל וממנה. לצורך חידוד הדברים נסו לשער את ההשלכות השליליות שיתלוו למסירת ניהול נמל התעופה החדש המתוכנן לקום בצמוד לבסיס רמת דוד של חיל האוויר, לידי חברה זרה, סינית לדוגמה.
שנית, לאחרונה רבו הדיווחים לפיהם מנצלת סין תשתיות שהיא בונה במדינות זרות כדי לבצע ריגול, איסוף ולוחמת סייבר וכן להפעלת מנוף לחץ פוליטי באותן מדינות. באמצעות השתלטות על נמלי ים סין גם מחזקת את האחיזה האסטרטגית שלה במסווה של בסיסי לוגיסטיקה, הכשרות ושמירת שלום. לאחרונה דווח כי סין מבקשת לפעול צבאית בסוריה. נסו אם כן לתאר את נמל חיפה ״הסיני״ כנמל יעד לכוחות סיניים שייצאו לאמן את כוחות משטר אסד בסוריה או את כוחות חיזבאללה בלבנון והאם תוכל ירושלים למנוע מהלכים מעין אלו – היא לא.
שלישית, הבסיס הגדול והחשוב ביותר של חיל הים הישראלי מצוי במרחק טפח מהנמל ״הסיני״, מה שיאפשר לחברת SIPG לעקוב בזמן אמת אחר פעילות החיל שכבר לא תהיה חשאית כל כך. הניהול הסיני יציב סכנה קשה על אפשרויות הפעולה של זרוע הים עקב יכולתה של החברה הסינית לאסוף מודיעין על סד״כ הכלים והתנועה שלהם ועל אימוני הכוחות וכשירותם. בנוסף, טכנולוגיות וניסויים רגישים במכון דוד הסודי עלולים אף הם להיחשף לעיניים סיניות ולמצוא את דרכם אל הקשות באויבותינו – בראשן איראן. שערו את ההשלכות הקטסטרופליות של עיניים ״סיניות״ הצופות על מהלך צבאי ישראלי מתוכנן מעבר לים האדום לדוגמה, שיתוכנן להתבצע באמצעות הפלטפורמות התת-מימיות האסטרטגיות של ירושלים. מסירת מידע מודיעיני מעין זה על תוכניותיה של ישראל לידיים עוינות עלולה להתבצע לא רק בשל קרבה אידיאולוגית של סין לאויבות ישראל אלא, גם עבור תשלום נכבד לחברת SIPG שכישות כלכלית עשויה לגלות בנתיב זה ערוץ ראוי, ואולי אף מניב הרבה יותר מתפעול הנמל, להגדלת רווחיה.
רביעית, ואולי החשוב מכל, למהלך מסירת ניהול הנמל לידי חברה סינית כבר מתלווה פגיעה קשה בקשר ההדוק של מדינת ישראל עם השותפה החזקה והאמינה ביותר שלה, ארה״ב. כפי שפורסם לאחרונה, גורמים אמריקאים רשמיים כבר מאותתים לירושלים כי ההפעלה המתקרבת של נמל חיפה בידי הסינים תמנע את המשך היחס האמריקאי לנמל חיפה כנמל בית, על כל המשתמע מכך.
בחינת הדברים מעלה את החשש כי ההחלטה למסירת ניהול הנמל החדש בחיפה לידי חברה פרטית זרה סינית לא נוהלה באופן שיטתי. מסתמן גם שלא כל השיקולים היו מונחים על שולחן הקברניטים בעת קבלת ההחלטה והיא הייתה למעשה טעות אסטרטגית חמורה של מדינת ישראל. לפיכך, נדרשת ירושלים לבחון בהקדם את אפשרויות ביטול ההסכם עם חברת SIPG הסינית על השלכותיו השליליות: העלות הישירה בטווח הקצר כוללת קנסות יציאה מההסכם שיושתו על ירושלים; העלות העקיפה לטווח הארוך כוללת פגיעה קשה ביחסים עם סין שעלולים להיות קשים אף יותר מהשלכות ביטול עסקת הפלקון בעבר.
לאור הניתוח לעיל נראה שהנזק הביטחוני-אסטרטגי המתלווה מביצוע ההסכם עולה על תועלתו הכלכלית. הסיכוי שביטול ההסכם ייצא אל הפועל נמוך, אך אפשרי, וזאת במידה ומספיק כוחות בדרגים המשפיעים ישוכנעו ובהקדם בחשיבותו של המהלך.

הדמיה של נמל חיפה העתידי

הדמיה של נמל חיפה העתידי – נון שנער אדריכלים

קרדיט: דה מרקר – ד״ר עופר ישראלי, גאוסטרטג ומומחה למדיניות ביטחון בין-לאומי והמזה״ת, הוא מרצה ועמית מחקר בכיר במכון למדיניות ואסטרטגיה, בית הספר לאודר לממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה, במרכז הבינתחומי, הרצליה.

 

2 thoughts on “הנמל הסיני בחיפה:סכנה אסטרטגית וביטחונית. ד״ר עופר ישראלי

כתיבת תגובה