המערכה על גבעות אלצאפא במחוז סוידאא'-מחירה של פרסטיז'ה

אף אחד לא האמין כי אזור שכוח אל הזרוע סלעים וולקניים ההופך תא שטח לא גדול לבלתי עביר לכלים כבדים,צחיח בצורה קיצונית שאינו מאפשר תנאי מחיה אנושיים כלל , למורסה דלקתית מכאיבה ביותר עבור משטר אסד ולא פחות לכוחות הרוסים בסוריה.

באזור המדברי שבמזרח מחוז סוידאא' ישנם שרשרת גבעות זרועות סלעים וולקנים שכוחות דאעש שנסוגו מכל רחבי דמשק ודרום סוריה החליטו להתמקם בו ולנסות להלחם משם במשטר הסורי ובבעלי בריתו.

לפני כ-3 חודשים,כשהתברר למשטר אסד כי הוא לא יוכל להוציא לפועל את האופנסיבה הנרחבת שתכנן לכיבוש מחדש של כל מחוז אידליב בצפון סוריה ,עקב הסכמות בין רוסיה,אירן וטורקיה (הסכם סוצ'י), שאסד אפילו לא היה צד בהן,הוא הפנה את כוחותיו, שעד אז התרכזו בצפון המדינה, לעבר דרום מזרח המדינה בניסיון לטהר את מעוזי דאעש האחרונים שחצצו בינו לבין גבול ירדן וגבול עירק.

בתחילה נשלחו צוותי קרב מדיוייזית שריון 1 ודיויזית הקומנדו 14 לעבר גבעות אלצאפא,מתוך מחשבה שסד"כ זה יספיק להביס כמה מאות לוחמי דאעש המצויידים בנשק קל ובינוני,כולל טילי נ"ט. אלא שתנאי השטח הקשים לתנועה מנעו מכוחות צבא סוריה לתמרן את הכלים הכבדים שלהם והם נאלצו להזיז כוחות לחימה קרקעיים מול דאעש שצלפו ללא רחם וקטלו רבים מאוד בהם.

התוצאה מבחינת הצבא הסורי היתה נוראה. במשך 3 חודשים נהרגו להם בגזרת לחימה צרה זאת כ-800 חיילים וביניהם קצינים בכירים. גם כוחות הקומנדו הסורים מדיויזיה 14 שניסו את מזלם בלחימה פנים אל פנים עם דאעש נחלו תבוסה מחפירה והם נאלצו לסגת מהחזית להתארגנות מחדש ממערב ליד שדה התעופה אלחולחולה של חיל האוויר הסורי.

הרוסים, שמונעים כבר זמן רב מכל הכוחות האירנים להשתתף בקרבות חשובים,כדי למנוע מהם את התהילה במקומית,לא סטו גם הפעם ממנהגם ולא איפשרו למיליציות האירניות והחיזבאללה לבוא לעזרת צבא סוריה בגזרה זאת.

בשבועות האחרונים,הגיעו במטכ"ל הסורי למסקנה כי בסד"כ הסורי הנוכחי בחזית הלחימה באלצאפא הם לא יצליחו להכריע את הקרב ובעצה אחת עם הרוסים העבירו צוותי קרב מנוסים מדיוייזה 4 שריון של האלוף מאהר אסד וממיליציית כוח אלנימר של תת אלוף סוהיל אלחסן משטחי ההערכות באזור אידליב לעבר אזור הלחימה במזרח מחוז סוידאא.

טורי שריון ותותחים יחד עם נוסעי גייסות משוריינים ואוטובוסים רבים עמוסים לוחמים נצפו בדרכים כשהם עושים את דרכם מצפון למזרח לאזור אלצאפא.

אלא שגם הפעם נחלו הסורים אכזבה קשה וגם התגבור המשמעותי הזה לא הושיע ולא הצליח לדחוק את דאעש מהאזור.

אלא שהפעם החליטו במטכ"ל הסורי-רוסי לחקות את שיטת "אלרוטה המזרחית" ,שם ריכז הצבא הסורי כמעט את מחצית מהסד"כ הלוחם שלו על מנת להכריע את המערכה.

פקודות הוצאו וצוותי קרב חטיבתיים ומעלה מדיויזיות רבות הוחשו לשדה המערכה באלצאפא כך שכרגע מתרכזים שם , כמעט רב הסד"כ הלוחם של צבא סוריה, היחידות הבאות:

*- דיויזיה 1 שריון.

*- דיויזיה 3 שריון.

*- דיויזיית חי"ר ממוכן 10.

*- דיויזיית שריון 4 יחד עם יחידת משגרי הרקטות שלה מסוג גולן.

*- דיויזיית שריון 9 .

*- דיויזיית קומנדו 15.

*- קורפוס 5 חי"ר ממוכן.

*- חטיבת אלקודס הפלשתינית.

*- כוח אלנימר.

ובנוסף,בצורה מאוד יוצאת דופן,הזעיקו הרוסים את כוחות העילית של החיזבאללה על מנת שיסייעו בלחימה הקרקעית,מסלע לסלע, נגד דאעש. הרוסים ,כך נראה,ויתרו על הפרסטיז'ה שלהם כדי להבטיח את הצלחת הקרב.

בנוסף קידמו הרוסים מבנה של מסוקי קרב שיתנו סיוע צמוד לכוחות הקרקע שיתקדמו בשטח הקשה לתנועה. מעניין מה ההפתעה שדאעש מכינים לרוסים בדמות טילי כתף מתקדמים שהשיגו בעבר?

על פי החימוש שהוזרם לאזור – המתקפה על מעוזי דאעש תכלול ירי מסיבי ממשגרי הרקטות , חיפוי צמוד ממסוקי הקרב הרוסים מלמעלה,בסיסי אש מרוחקים מעשרות הטנקים שהובאו לזירה ואחר כך התקדמות איטית של כוחות חי"ר תוך טיהור השטח מנוכחות דאעש.

דבר אחד כבר ברור-הצבא הסורי לא ייקח שבויים.

מצגת סד"כ הכוחות במערכה על גבעות אלצאפא:

אגב, רוב הסד"כ המתרכז במזרח סוידאא' יושב בדרך שגרה בבסיסי קבע מדרום וממערב לדמשק ומהווים את חגורת ההגנה על הבירה הסורית. עם תום הקרבות באלצאפא ,בהנחה שלא יתווסף נקודת משבר חדשה ברחבי סוריה, יחזרו היחידות ויערכו ממש מול גבול ישראל וזאת בנוסף למערך שאירן מקימה כפי שכתבנו אך לאחרונה.

 

 

כתיבת תגובה