אירן ממשיכה להתפרס בדרום סוריה בקרבת גבול ישראל – סקירה צבאית

כשעמדו כוחות צבא סוריה בפני אחת המשימות הגדולות  מאז פרץ המרד בסוריה בשנת 2011 – כיבוש מחוזות דרעא וקונייטרה שבדרום מערב סוריה הםעמדו בפני איום ישראלי לשבור כל מתקפה שכזאת שתביא את הכוחות האירנים לגדר גבולה בגולן.

הרוסים התערבו והחלו לתווך בין 3 הצדדים: צבא סוריה ובעלי בריתם האירנים,ישראל וצבא המורדים.

הפתרון שהושג בסופו של יום היה שצבא המורדים ייכנע ויעשה סולחה עם צבא סוריה ויצטרף לשורותיו,צבא סוריה ישתלט על כל האזור והוא יהיה השליט היחיד לאורך גבול ישראל ואילו האירנים יורחקו לכ-85 ק"מ מזרחית מגבול הגולן.

נציגו האישי של הנשיא פוטין בסוריה -אלכסנדר לברנטיב – ألكسندر لافرنتييف   אף נתן בטחונות לישראל  שלא יהיו כוחות אירנים כלשהם,לא חיילי משמרות המהפכה האירנים ולא לוחמים שיעים שגוייסו מרחבי העולם השיעי באסיה ואומנו על ידי אירן והפועלים תחת פיקודו של הגנרל קאסם סולימני,ליד גבולה.

ואכן ישראל התרצתה ואיפשרה לצבא סוריה להשתלט ללא אבדות כמעט על כל מחוז קונייטרה וכן להתפרס לאורך גדר הגבול בגולן.גם כוחות משטרה רוסים התפרסו ב-6 עמדות גבול בגולן כדי להבטיח יישום ההסכמים ההדדיים.

אלא שהסכמים וביטחונות לחוד ומציאות לחוד.

כוחות צבא סוריה והמיליציות הנתונות לפיקודה לא מצליחות למנוע הסתננות גורמים יעים הנאמנים לאירן למרחב השטח בתחום ה-85 ק"מ מגבול ישראל ורוסיה,או אינה מסוגלת או אינה רוצה,גם היא למנוע זאת ובכך היא מפרה את התחייבויותיה לישראל.

מאזן הכוחות בדרעא

השליטה על מחוז דרעא מתחלקת בין כוחות מיליציית אחמד אלעודה – "أحمد العودة" הכפופה לגייס 5 הנאמנה לרוסים ,כוחות דיויזיה 4 שריון , מיליציית אלנימר בפיקודו של תת אלוף סוהיל אלחסן וכוחות העילית של החיזבאללה (כוח רדואן) הלבנונים וחטיבת אלחסין השיעית-עירקית.

כוח רדואן וחטיבת האימאם אלחסין העירקית פרוסות באזור א-לג'ה – "اللجاة" – שבצפון מחוז דרעא . החיזבאללה כרגע עוסק בהקמת בסיס צבאי גדול עבור אנשיו באזור הידוע כקשה לתנועה.

מקורות יודעי דבר הדגישו כי אנשי החיזבאללה החלו בהריסת מבנים ושדות חקלאיים בגזרה המקיפה את כפרים שבאזור א-לג'ה והם: סטח אלקעדאן – אלשיאח – אלמדורה – עלאלי אלשומרה – חוש חמאד – אלצ'הר – אלסחאסל וזאת כדי להקים מתחם צבאי גדול שיוכל להקל בקשירת מרחב מחוז דרעא לגשר היבשתי האירני המתפרס ממחוז חומס דרך המדבר הסורי שבמזרח המדינה בואכה הגבול העירקי.

בעיר דרעא ובגזרות המרכזיות של המחוז הכוללות את הישובים הבאים: אלמזיריב – אליאדודה – טפס – עתמאן – ח'ראב אלשחם – תל שהאב – זיזון (المزيريب – اليادودة – طفس – عتمان – خراب الشحم – تل شهاب – زيزون) התפרסו, מי שהיו פעם פלוגות לוחמות בצבא סוריה החופשי וחתמו על הסכם סולחה עם הצבא הסורי והצטרפו לשורותיו ,בתאום עם מנגנוני הביטחון הסורים ודיוויזיה 4 , והקימו בכל רחבי האזור מחסומים ונקודות ביקורת צבאיות .

דיויזיה  4 הקימה 2 בסיסי הדרכה לאנשיה באזור אלמזריב וזיזון שבדרום המדינה ומחזור ראשון של קורסים הסתיים ב-9 לאוקטובר 2018 וחניכיו פוזרו בין היחידות הפזורות בדרום סוריה.

ואילו הכוחות הנאמנים לאירן הקימו מאחזים צבאיים באזורים הסמוכים לעיירות איזרע ואיבטע , "إزرع وإبطع" ,שם התפרסו כוחות מחטיבת אבו אלפדל אלעבאס – "لواء أبو الفضل العباس" העירקים תוך שהם לובשים את מדי צבא סוריה.

מצגת הפריסה החדשה של הכוחות האירנים בדרום סוריה:

באזור איזרע  נמצאת מפקדת  דיויזיה 5 ששלחה את חטיבה 112  (במקום חטיבה 61 שנשחקה והושמדה במהלך שנות מלחמת האזרחים בסוריה) לתפוס את קו גבול הגולן בגזרה שמקונייטרה דרומה עד למפגש הגבולות עם ירדן. באיזרע גם נמצאות מפקדות אזוריות של אירן והחיזבאללה ולא מן הנמנע שגורמים בחטיבה 112 הנמצאים בגולן הסורי הדרומי מעדכנים באופן שוטף את הפיקוד האירני באשר לנעשה על הגבול הישראלי.

אירן מרחיבה את נוכחותה באזור בעזרת גיוס מתנדבים מקומיים והמרת דתם לשיעים

מקורות יודעי דבר מדווחים כי אירן פתחה ,באמצעות החיזבאללה והמיליציות העירקיות , משרדי גיוס והמרת לדת השיעה בעיר דרעא,ובמיוחד בפאתיה המזרחיים,שם היא מנסה לפתות את בני המקום ,במשכורות גבוהות יחסית של 250-300 דולר לחודש , שזה הרבה יותר טוב ממה שצבא סוריה משלם , להתגייס למיליציות שבפיקודה.

אותם מקורות אישרו כי המצטרפים החדשים מועברים לבסיס הדרכה (בה"ד) של חטיבה 313 הנמצא באזור העיירה איזרע . הבסיס נקרא "בסיס פלוגות אלערין" ( "سرايا العرين") שם גם עוזרים להם להמיר את דתם מסונים לשיעים וכן מכשירים אותם במקצועות צבאיים שונים.

המקורות אף מוסרים כי בכירים בחיזבאללה נפגשו עם ראשי השבטים המקומיים בין חודש ספטמבר לחודש אוקטובר השנה במטרה לשכנע אותם לסייע בגיוס בני השבטים שלהם לשורות המיליציות החדשה המוקמת ,מה שיעזור גם לשבטים להגן על האזורים בו הם חיים.

לא מהיום ישנה תחרות בין דיויזיה 4 ומיליציית אלנימר מצבא סוריה לגנרל סולימני בגיוס לוחמים לשורות יחידותיהם .

גורמים באזור יודעים להגיד כי המיליציות האירניות כבר הצליחו לגייס כ-1600 לוחמים חדשים לשורותיהם לאחר שרובם הסכימו גם להמר את דתם מסונים לשיעים.

הרחבת השליטה על הדרום הסורי ועל השטח הקרוב לגבול ישראל הינו יעד אירני מוכר זה מכבר שבמהלכו מנסים האירנים להפיץ את התורה השיעית שלהם בקרב צעירים בסוריה תוך שימוש במתקנים ממלכתיים של  משטר אסד.

המשרד לענייני הוקף במשטר הסורי אף מארגן סמינריונים בכל רחבי מחוז דרעא כדי לקדם את רעיון השיעה והמרצים העיקריים הם מקורבים לחסן פדל-אללה מבכירי החיזבאללה בלבנון.

تقرير استقصائي: إيران تَتَمدَّد بالجنوب السوري رغم الضمانات الروسية وتستخدم "التشيُّع" لتعزيز نفوذها

תובנות ברקע הידיעה:

*- זאת הפעם הראשונה שמתפרסמת אינדיקציה שאירן מתכוונת להרחיב את הגשר היבשתי מטהרן למימי הים התיכון גם לדרומה של סוריה.

*- הרחבת הגשר נועדה לא רק לפעולה נגד ישראל אלא גם להרחיב את בסיס הפעולה האירני מול ירדן . אירן מנסה כבר זמן לא קצר לפעול להחלפת השלטון בירדן ולהדחת המלך לא רק כדי להרחיב את הסהר השיעי שהיא הקימה אל גם לנסות ולהשתלט על הגבול המערבי של ירדן מול מדינת ישראל ובכך להשלים איגוף מלא ,בצפון וממזרח של ישראל על ידי כוחות פרוקסי אירנים שיפעלו לשיתוק כל פעילות ישראלית נגד מערך הגרעין האירני שבתוך כמה שנים יחזור לסורו.

*- אי המעש הרוסי כלפי התפרסות האירנים מול גבול הגולן הישראלי יצריך את ישראל להחלטות קשות וראש ממשלתה-בנימין נתניהו כבר רמז על כך כשאמר ,לרגל מלאת 45 שנים למלחמת יום הכיפורים,כי הוא לא ירתע ממכה מקדימה אם יתברר שזה מהלך נחוץ לביטחונה של ישראל. לאמור אם יראו שמערכי האירני בגבול הגולן הולכים ולובשים צורה מאיימת ישראל לא תהסס לתקוף אותם, אפילו במחיר התלקחות מלחמה עם החיזבאללה , ולהשמידם.

*- הבסיסים הצבאיים הגדולים שבונים החיזבאללה ואירן כמה עשרות קילומטרים מגבול ישראל נועדו בבוא הזמן לאפר קליטת עשרות אלפי לוחמים שיעים שיקודמו לאזור במקרה של חשש להתפרצות עימות מזויין בין אירן לישראל. מזכ"ל החיזבאללה כבר התבטא באומרו כי בכל מערכה עתידית בין ארגונו לישראל יבואו עשרות אלפי לוחמים שיעים לעזרת ארגונו וילחמו לצידו. בסיסים אלו חייבים להיות מושמדים בעתיד הקרוב . אין כל הצדקה לקיומם.

 

מצגת:הגשר היבשתי האירני מטהרן לים התיכון

 

כתבות בנושא הגשר היבשתי:

 

כתיבת תגובה