הסנקציות האמריקאיות סודקות יחסי מדינות הסהר השיעי עם אירן

הרושם המידי כיום אצל המתעניינים במדינות הסהר השיעי בהובלת אירן, הכוללים את עירק וסוריה ולבנון ,נוטים לחשוב שההשפעה האירנית על מדינות אלו מוחלטת ולמעשה הן לא מסוגלות להוציא לפועל מדיניות עצמאית אחרת יטעמו מנחת זרועה של אירן .

אמנם אנחנו לא רואים מרידה גלויה באירן במדינות אלו אך מתוך מקרים המגיעים לאמצעי התקשורת העולמיים נראה כי השליטה האירנית רחוקה ממה שנדמה.

כשארה"ב הכריזה שהיא נסוגה מהסכם הגרעין עם אירן ואיימה על מדינות העולם כי מי שיסחר עם אירן יוטלו גם עליו סנקציות כלכליות מצמיתות נטו לחשוב כי המדובר רק בחברות ענק בעולם המערבי יירתעו וימלאו את הסנקציות האמריקאיות ואילו חברות בתוך הסהר השיעי אפילו לא יטריחו עצמן ליישר קו עם האמריקאים.

אך מקרים בודדים המתפרסמים באמצעי התקשורת במערב ,ככל הנראה, הם מבחינת היוצא מהכלל המעיד על הכלל,והם מלמדים הרבה על האחיזה האירנית במדינות הסהר השיעי.

כך למשל המריא מטוס אירני מחברת אירן-איר משדה התעופה הבין לאומי של ביירות כשיעדו שדה התעופה הבין לאומי בעיר משהד שבאירן.

אלא שהמטוס נאלץ לבצע נחיתת חרום בשדה התעופה הבין לאומי של טהרן כי מלאי הדלק במכלי המטוס אזלו ולא היה אפשר למטוס להשלים טיסה רציפה ליעדו.

מתברר כי שלטונות לבנון לא מרשים יותר למכור דלק מטוסים לחברות התעופה האזרחיות מאירן : אירן-איר ומאהאן בעוד שלטונות אירן משקיעים מיליארדי דולרים בכלכלה הלבנונית.

למרות ההערכה כי בעל הבית האמיתי של שדה התעופה הבין לאומי של ביירות והחברות הפועלות בתחומה הוא החיזבאללה אין לעיל ידו לאלץ את החברות לאספקת דלק מטוסים בבירות לספק לאירנים דלק מטוסים , מוצר הנמצא בתוך רשימת הסנקציות האמריקאיות על אירן . הם יודעים והיה שחברות בלבנון ינסו להפר את הסנקציות האמריקאיות התגובה האמריקאית " תמחק" למעשה את שדה התעופה של ביירות מרשימת אתרי הנחיתה שהאמריקאים מאשרים וכמו כן היא לא תרשה למטוסים הממריאים מביירות להיכנס לשמי ארה"ב, גזרה שאפילו חברות לבנוניות לא יכולות לעמוד בפניו .

כתיבת תגובה