נכשל המאמץ הרוסי להוציא את החיזבאללה מהגולן הסורי. תמונת מצב

עד כה הצליח המשטר הסורי ובעלי בריתו מרוסיה לסיים את הסכסוך עם מחצית מאנשי הדרום בחתימת הסכמים עם המורדים שיקבלו את תנאי הסולחה או יתפנו לצפון המדינה,אך בעיית  הנוכחות האירנית בדרום סוריה ,הנחשבת לאחת הבעיות הגדולות של האזור,מסרבת להיפתר- כך מוסר כתב רשת אלמודון הערבית.

אזור "משולש המוות",המשתרע בין הערים דרעא-דמשק-קונייטרה נחשב בעיני האירנים כבעל חשיבות עליונה בשל קרבתו לגבול ישראל.

השטח של "משולש המוות", המקשר בין הכפרים דראע, קונייטרה ודמשק, הוא החשוב ביותר לאיראן ולמיליציותיה בדרום סוריה, בשל קרבתה לגולן הכבוש. מדיניות המיליציות הפרו-איראניות נראתה ברורה יותר לאחר שסירבה לצאת מ"משולש המוות "שבשליטת המיליציה של חיזבאללה. למרות החתימה על הסכם "הסדר" של סיעות האופוזיציה ב"משולש המוות "ומסירת חלק מנשק כבד, התעקשו המיליציות הפרו-טרנסיות להישאר באזור. העניין קבל משנה תוקף לאחר שהמילציות השיעיות-אירניות שהשתלטו על אזורים בגולן הסורי סרבו להתפנות למרות שהמשטר הסורי חתם על הסכמי הכניעה עם המורדים והתחייב להרחיק את האירנים מהאזור. המורדים כבר מסרו את רוב הנשק הכבד שברשותם,וזאת על פי ההסכם שחתמו עם משטר אסד אך המשטר הסורי אינו יכול להוציא את האירנים והחיזבאללה מהאזור כפי שהתחייב מצדו.

מקורות באופוזיציה הסורית מסרו לסוכנות הידיעות אלמודון כי החיזבאללה מסרב לסגת מהעיירות: דיר אלעדס, אלהבאריה, דיר מאכר, דנאג'י, חמרית, וכן מתלי מרעי ופאטמה ותל איובא הסמוכים לעיירות אלו הסמוכות לגולן.

המקורות גם אישרו כי מפקדי כוחות המורדים באזור ג'בא , ליד לונייטרה, כבר נפגשו עם משלחת שכללה קצין רוסי , מפקד חטיבה 90 של צבא סוריה המחזיקה את קו הגבול עם ישראל מקונייטרה צפונה, וראש אגף הביטחון הצבאי היושב בסעסע כדי למצוא דרכים להחזרת תושבי האזור לכפריהם ועריהם שהחיזבאללה השתלט עליהם לאחר נסיגת כוחות המורדים. הפגישה נמשכה יומיים מבלי להגיע להסכם היות והקצין הרוסי הודה בשיחות כי החיזבאללה מסרב לצאת מהאזור וכי העניין הועבר לטיפולו הישיר של הנשיא אסד וראש המודיעין הלאומי-האלוף עלי ממלוכ שהבטיחו להחליט בנושא בימים הקרובים.

משימת הרוסים והמשטר הסורי להוציא את החיזבאללה מאזור "משולש המוות" לא תהיה קלה  ובמיוחד לאחר שהחיזבאללה והמיליציות השיעיות כבר התבססו באזורים המזרחיים של מחוז דרעא ואף החלו לנהל בעצמם מו"מ עם מפקדי המורדים המקומיים כדי שלוחמיהם יצטרפו למיליציה שהחיזבאללה יקים,יממן,יאמן ויעמוד בראשה.

מקורות באופוזיציה ידעו לספר כי מפקדים בכירים בחיזבאללה הגיעו לאזור ובקשו להפגש עם המפקדים הבכירים של  המורדים בעיירה צידא שממזרח לעיר דרעא ,אך לא ידוע להם תוצאות המפגשים. כמה מתושבי העיירה בצרא א-שאם,שכבר פועלים בשורות החיזבאללה,ניסו להיכנס לעיירה צידא אך הכוחות הרוסים מנעו זאת מהם.

מצד שני לאחר שכוח אלנימר בפיקודו של תת אלוף סוהיל אלחסן נתקלו בקשיים עצומים בלחימתם נגד כוחות דאעש במפגש הגבולות ואף סבלו אבדות קשות בקרבות עימם,הנאמדות ביותר מ-100 הורגים ופצועים,הורו הרוסים לכוחות החיזבאללה שממזרח לדרעא לצאת מערבה ולעזור לכוח אלנימר להכריע את דאעש.

הבימוי ידי מיליציות נאמנות טהראן מ "המשולש של מוות" לא נראה קל עבור רוסיה המשטר, במיוחד לאחר מיליציות אלה החלו כדי להתפשט הכפריות של המגן המזרחי, פגישת ניסיונות בלתי הנלאים עם מנהיגי אופוזיציה שם.

כניסת כוחות החיזבאללה לאגן נהר הירמוק ולאזורים שליד גבול ירדן מלחיצים מאוד את הממלכה הירדנית שרואים איך האיום של דאעש מחליף צורה לאיום אירן-חיזבאללה שהוא לא פחות מסוכן לביטחונה של ירדן.

הרוסים ששלחו בכוונת מכוון את כוח אלנימר ,הנאמן להם ועושה דברם,שישתלט על האזורים הסמוכים לגבול ישראל ולגבול ירדן, הובכו מאוד בעקבות כישלונו בקרב  נגד דאעש, שכבר ראו איך הם מסלקים את המיליציות האירניות מגבול הגולן וירדן ועכשיו הם נאלצו לבקש מהם להגיע לעזרת בעלי בריתם.

גיוס לוחמים למיליציות השיעיות מקרב תושבי דרום סוריה היא תופעה שקיימת כבר זמן לא קצר והוא החל לאחר שאירן העריכה כי יקשה עליה לקיים כוח צבאי פעיל המורכב מלוחמים עירקים ואפגנים ופקיסטנים על אדמת סוריה לכן היא שוב מחקה את "מודל החיזבאללה" בו היא מגייסת נאמנים מתושבי המקום ומאפשרת למוטת השליטה האירנית להיות אפקטיבית בדרום סוריה ליד גבולות ישראל וירדן.

אירן  אף לא נרתעת מלגייס לשורות בכירים בצבא סוריה ,שהשתתפו באופנסיבה על דרום המדינה,כדוגמת תת אלוף צאלח אלעבדאללה ורס"ן דריד אלעוד ,ששמותיהם הוזכרו כמועמדים פוטנציאלים לעמוד בראש המיליציות האירניות שיוקמו בדרום סוריה.

 

מפת חזית הגולן המעודכנת:

 

כתיבת תגובה