פרטים חדשים על מבצע הקומנדו הישראלי במסיאף ב-8 בספטמבר. הסיפור המלא – חלק א’

  • כוחות ישראליים ביצעו מבצע נועז במסיאף, שכוון למעבדה סודית לפיתוח נשק מדויק עבור חיזבאללה.
  • מסוקים ישראלים הפילו יותר מ-100 קומנדו, והמתחם הסתער לאחר שהשומרים נהרגו.
  • המבצע נמשך 15 דקות והושמד ציוד הקשור לפיתוח טילים מתקדמים.
  • ישראל הודיעה לארצות הברית לפני המבצע, שנחשב לתחילתה של מערכה חשאית נגד חיזבאללה.

ה”ניו יורק טיימס” חשף פרטים חדשים על מבצע שביצעו כוחות ישראליים, אותה תיאר כ”נועזת”, במתקן במסיאף ב-8 בספטמבר, וציין כי התקיפה כוונה למעבדה סודית לפיתוח נשק מדויק השייך לחיזבאללה הלבנוני.

 

בתחילה, התקיפה נראתה כמו כל פעולה אחרת, אך היא עמדה בסימן כניסת כוחות מיוחדים ישראלים ישירות לאתר,  שם הנחיתו  מסוקי סער יותר מ-100 לוחמים, והם הצליחו להיכנס למתחם ללא עימות עם השומרים שנהרגו קודם לכן בהתקפות האוויר הראשונות.

לפי העיתון, המבצע, שנמשך 15 דקות בלבד, התמקד בהשמדת ציוד הקשור לפיתוח טילים מתקדמים.

מקורות יודעי דבר חשפו לערוץ סוריה טי וי – יומיים לאחר המבצע – פרטים מדהימים על התקיפה הישראלית בעיר מסיאף, ממערב לעיר חמה, שכללה הנחתה מהאוויר, קרבות פנים אל פנים, הרוגים ושבויים במרכז מחקר צבאי גדול ששימש לייצור נשק כימי.הפעולה על האתר במציאף לא הוגבל לפשיטת כוחות קומנדו אלא הוא כלל תקיפות אוויריות, , קרבות על הקרקע ולכידת איראנים.

המקורות הסבירו שמסוקים ישראלים ריחפו בשמי אזור היעד, ולא נחתו על הקרקע, שם בוצעה הנחתת הכוחות באמצעות כבלים, בשיתוף עם מל”טים ישראלים שהרסו באזור התקיפה את כל כלי הרכב של כוחות הביטחון וניתקו את כל הדרכים המובילים למקום ההנחתה, ולפי המקורות, המבצע כלל קרבות על הקרקע שהביא למותם של שלושה סורים ולפציעתם של אחרים, כולל אזרחים.

قصف إسرائيلي على مصياف | تلفزيون سوريا

 

פרטים חדשים על המבצע

ה”ניו יורק טיימס” אמר כי הפשיטה על מעבדת נשק סודית הייתה אחת הפעולות הישראליות הנועזות ביותר נגד חיזבאללה שנתמך על ידי איראן מזה שנים, כאשר אנשי הקומנדו נחתו באמצעות מסוקים בלילה כמעט ללא ירח.

שומרים מחוץ למעבדת הנשק הסודית במסיאף שבצפון מערב סוריה  נהרגו עוד קודם לכן בסדרת תקיפות אוויריות כאשר מסוקים של חיל האוויר הישראלי התקרבו.

תחילה, התקיפה ב-8 בספטמבר נראתה כמו פעולות אחרות שביצעה ישראל שכוונו לאתר זה במשך זמן רב. גורמים ישראלים סברו כי איראן וחיזבאללה הלבנונית מתכננים לייצר דור חדש של טילים מדויקים באתר זה.

אבל זה היה מבצע אחר: מסוקים טסו נמוך וללא אורות, ועד מהרה ירדו עשרות קומנדו במדי הסוואה באמצעות כבלים והסתערו על המתחם, שבחלקים מסוימים היה ממוקם יותר מ-200 רגל מתחת לאדמה, לפי גורמים אמריקאים, אירופאים וישראלים. 

מה שבא לאחר מכן היה אחד המבצעים הצבאיים הנועזים ביותר נגד חיזבאללה מזה שנים.

בתחילה נראה כי מדובר בהתקפה בודדת על מתקן נשק של חיזבאללה, אך כעת נראה כי מדובר במה שנראה כמתקפת הפתיחה במערכה החשאית הגדולה נגד חיזבאללה.

לטענת העיתון, הדיווח שלו התבסס על ראיונות עם גורמים אמריקאים, אירופאים וישראלים הבקיאים בהיבטים של המבצע, שכן הגורמים דיברו בתנאי אנונימיות כדי לאפשר חשיפת מידע רגיש.

دمشق وطهران تدينان أعنف هجوم إسرائيلي يستهدف سوريا منذ سنوات | أخبار | الجزيرة نت

 

ישראל היא בת ברית קרובה של ארצות הברית

לפני ביצוע הפשיטה, הודיעה ישראל לבכירים אמריקאים, בהם גנרל מייקל קורלה, מפקד פיקוד מרכז של צבא ארה”ב. באותו יום, גנרל קורלה היה בישראל בביקור בחדר המלחמה התת-קרקעי העמוק של פיקוד הצפון של צה”ל, שם הציג בפניו הצבא את תוכניות הקרב נגד חיזבאללה. 

המודיעין הישראלי היה מודע למיקומי עמדות השמירה ולמתווה המתקן ולאחר שהשומרים נהרגו באותו לילה, כ-100 חיילי קומנדו ישראלים שנחתו ממסוקים הצליחו להיכנס למקום ללא קרב.

באמצעות מפות, הקומנדו התפצלו לצוותים, שלכל אחד מהם הוטל להרוס חלק אחר של המתקן.

الغارات الإسرائيلية على سوريا | تلفزيون سوريا

 

ההנחתה נמשכה כ-15 דקות

המפעל, הממוקם בסמוך לעיר מסיאף בצפון מערב סוריה, ידוע רשמית בשם “המרכז למחקרים מדעיים בסוריה”, אך למרות שהוא נמצא בשליטה נומינלית של משרד ההגנה של המשטר הסורי, גורמים במערב טוענים כי חיזבאללה ואיראן מבצעות פעולות מבוקרות שם.

המפעל ממוקם במרחק של כ-30 מייל בלבד מגבול לבנון, וזו הסיבה שלטענת גורמים ישראלים ואמריקאים, חיזבאללה מייצר את הנשק שלו שם ולא באיראן. העברת טילים ונשק מאיראן ללבנון היא מסע מפרך של יותר מ-1,000 מיילים ומתמודדת עם אתגרים רבים.

במשך שנים עוקבת ישראל ומנסה להרוס את המתקן ואת הקשורים אליו. בשנת 2018, עזיז אסבר, אחד ממדעני הטילים החשובים בסוריה, נהרג במסיאף בעקבות פיצוץ מכונית שלדעת המקורבים בוצעה על ידי המוסד הישראלי.

שנה קודם לכן תקפו מטוסי קרב ישראלים את מסיאף והרגו שני בני אדם על פי גורמים סורים, כחלק מהמאמצים של ישראל למנוע מהמשטר הסורי ומחיזבאללה להשיג נשק מתקדם.

בשנים האחרונות, כוחות המשטר הסורי העבירו את הציוד שלהם לאתר המוגן היטב הזה כדי לרכז את יכולות ייצור הטילים שלהם, ואיראן וחיזבאללה החלו לשפר את השטח התת-קרקעי שהפך ליעד מבוצר.

חיזבאללה התכוון להשתמש בטילים המפותחים באותו אתר נגד ישראל, כך לפי גורמים המכירים את המודיעין.

בהתחשב בכך, הפשיטה ב-8 בספטמבר הייתה המשך למאמץ הארוך של ישראל להרוס את המרכז ולשינוי ברור במלחמתה שנמשכה כמעט שנה מעזה לחיזבאללה.

בכירים ישראלים אמרו לעמיתיהם האמריקאים לאחר הפשיטה כי האסטרטגיה משקפת את לקחי הפיגוע ב-7 באוקטובר. כאשר ממשלת ישראל תאסוף מידע על כך שכל פעם שנציג איראני ינסה לפתח נשק חדש, הצבא הישראלי יפעל לעצור זאת.

התקיפה במסיאף הייתה גם סבב הפתיחה בסדרת התקפות שמטרתן לעצור את התקפות הטילים והכטב”מים חוצי הגבולות של חיזבאללה.

53

קרדיט: סוריה טי וי    קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות