המומחה העולמי מספר אחד ללוחמה בשטח בנוי: “חיזבאללה ספג נזק קטסטרופלי”. ראיון של העיתונאי אריאל כהנא

ישראל הראתה שוב שכאשר היא מותקפת, יש ביכולתה לעשות את הבלתי אפשרי״.

הייתה לי השבוע הזדמנות לשוחח עם ג׳ון ספנסר, המומחה העולמי מספר אחד ללוחמה בשטח בנוי.

את מה שהיה לו לומר כל ישראלי אולי כל אדם בעולם צריך לדעת.

המומחה מספר אחת בעולם ללוחמה בשטח בנוי: “חיזבאללה ספג נזק מסיבי, קטסטרופלי”

ג’ון ספנסר, שנחשב על ידי רבים למומחה מספר אחת בעולם ללוחמה בשטח בנוי, נפעם ממה שעשתה ישראל בעזה (“זה דבר ששום צבא בעולם לא עשה, ואני מאמין שלא מסוגל לעשות”), מעריך שהמערכה בצפון תלויה בהחלטת המשטר בטהרן (“הוא זה שיחליט כמה מחיזבאללה אפשר להשמיד”) ובטוח שישראל השיבה לעצמה את יכולת ההרתעה .

בפתח חצייה השני של שיחת הזום אמר לי ג’ון ספנסר משפט שצריך להדהד בכל כדור הארץ.

“כל מה שהעולם שמע על עזה, מנוגד לעובדות ושגוי. מה שישראל עשתה שם כדי להגן על אזרחים – למרות מה שחמאס רצה – היה הישג מדהים. אני באופן אישי, כמי שעוסק בלוחמה אורבנית, חשבתי שהוא אינו אפשרי”.

רב-סרן ג’ון ספנסר הוא אחד שיודע. אחרי שירות קרבי ממושך בצבא האמריקני, כחייל וכמפקד, בכלל זה פעמיים בעיראק, הפך ספנסר לאחד המומחים המובילים בעולם ללוחמה בשטח בנוי. יש אומרים מספר אחת בעולם.

איך אתה רואה את הביצועים של צה”ל בלבנון נכון לרגע זה?

“עד לפני שבוע, אלפי הרקטות שירה חיזבאללה היו כישלון של ההרתעה הישראלית. בשבוע האחרון, עם התקפת הביפר (שישראל לא לקחה עליה אחריות – א”כ), וההתקפה על הנהגת חיזבאללה, אתה באמת רואה את ישראל אומרת ‘די’. 11 חודשים שהצפון לא מיושב. 80,000 ישראלים, כפי שאתה יודע יותר טוב ממני, לא מסוגלים לחזור הביתה. זה לא יכול יותר להימשך כך. אז אתה רואה את ישראל, במיוחד באמצעות חיל האוויר, משקמת לדעתי את ההרתעה הדרושה כדי להגיע להורדת ההסלמה, ולהביא את חיזבאללה לנקודה שיפסיק. ישראל וכל האומות למעשה ניסו את האמצעים הדיפלומטיים כדי להגיע לזה, אבל לפעמים טרוריסטים מבינים רק כוח”.

קרדיט: העיתונאי – אריאל כהנא     קרדיט לתמונות: אלשעשאע