החלטות רציונאליות הן היעילות ביותר להשגת הבטחון הלאומי

בתחום הבטחון יש חשיבות עליונה לקבלת החלטות רציונאליות ויש חשיבות גדולה לא פחות להמנע מקבלת החלטות אמוציונליות והחלטות שמעדיפות את האינטרס האישי ו/או הארגוני ו/או האידיאולוגי.

החלטות על הדרך הן היעילות ביותר להשגת הבטחון הלאומי.

ההחלטות הרציונאליות בתחום הביטחון חייבות להיות מבוססות על התייחסות מיקצועית לאיומים הנוכחיים והעתידיים (עד 10 שנים) ומתן תשובות נכונות בתחום הארגוני, התורתי, הכמותי והטכנולוגי.

תשובות שיוכלו להתמודד ביעילות עם האיומים ולסכל אותם.

יעילות זה מחיר נמוך ככל הניתן למדינה ולעם ומחיר גבוה ככל הניתן לגורמים התוקפניים.

האם הכלל הזה ברור לכולם? בוודאי!

האם הכלל הזה ממומש? בהחלט לא!

בעשרות השנים האחרונות בהחלט לא! ולכן כשלנו במלחמת לבנון השניה ,בשנת 2006, ולכן אנחנו מצויים מאז טבח ה 7 לאוקטובר במצב הרע הזה.

 

הצפי לעתיד – חמור ביותר!, זאת מאחר וכעת דרושים עשור שנים לפחות כדי לתקן את הנזק שגרמו ההחלטות הבטחוניות הלא רציונאליות שמומשו כאן ובנוסף התהליך של תיקון המחדלים עדיין לא החל.

קבלת החלטות רציונליות הוא מצב שאין ספק שאם היה מתבצע, לו קבלת ההחלטות היתה מתבצעת קצת יותר מהשכל ומעט פחות מהרגש הציבורי ומהשיקולים האישיים והארגוניים של בכירים במערכת הביטחון, שיקולים שגוברים על האינטרסים המערכתיים,  אזי כל הטבח הזה של ה 7 לאוקטובר ועוד 101 אירועים בטחוניים קשים אחרים שהתרחשו מאז מלחמות יום הכיפורים, לבנון השניה שנת 2006 וכד’, לא היו יכולים להתרחש או שמספר האבדות והנפגעים שלנו שם היה קטן משמעותית.

מאז מלחמת יום הכיפורים הוכח שוב ושוב שקבלת החלטות לא ראציונאלית בתחום הביטחון מבטיחה למדינת ישראל וצה”ל גם אבדות ונפגעים רבים ומנגד מבטיחה לאויב השגים גדולים, השגים שאחרת לא היו לו.

 

להלן מס’ דוגמאות ספורות ממאות החלטות לא רציונאליות שקיבלו מערכת הביטחון וצה”ל במהלך 55 השנים האחרונות.

1, החזרת גלעד שליט תמורת שחרור מעל 1000 אנשי טרור, חלקם מנהיגי טרור לרבות יחיא סינוואר ,המנהיג הרצחני של ארגון החמס, ומי שהוא האחראי הראשי לטבח ה 7 לאוקטובר.

הלחץ הציבורי היה גדול מאוד אך המחיר? אלפי אבדות ונפגעים ולי ברור שהמחליטים ידעו ובוודאות מלאה שרבים רבים ישלמו בחייהם ובגופם ונפשם בגלל ההחלטה הלא רציונאלית הזו.

 

2, חיסול פרויקט הלייזר בשנת 2007.

כל בר דעת ידע אז, ויודע גם היום ,שהיירוט של איומים אוויריים באמצעות טילים נגד רקטות, טילים וכטב”מים יקר מאוד, כמה יקר? לערך פי 10 עד 20 מעלות האיום.

עלות היירוט באמצעות תותחי לייזר זניחה ביחס ליירוט באמצעות טילים נגד טילים.

המשמעות : טילים נגד טילים תמיד יהיו מעטים, יהיו במחסור, והם לא נועדו ליירט את האיום המסתכם בעשרות אלפי רקטות קלות, פצמ”רים, רקטות כבדות ארוכות טווח, טילים מדויקים, כטב”מים ועוד.

טילים נגד טילים יעילים יחסית במב”מ היא המלחמה שבין המלחמות. יעילים ליירט מתקפות קצרות בזמן ובכמות השיגורים.

חיסול פרויקט הלייזר הוא כנראה גדול המחדלים הביטחוניים של מערכת ביטחון מאז מלחמת יום הכיפורים.

קרדיט: האנליסט אלי בר און – מתמחה בכלכלה, טכנולוגיה של אמל”ח כטילים מדויקים ולייזרים רבי עוצמה, ראש צוות הגנה אקטיבית ואש מנגד של המכון לטרור של אוניברסיטת רייכמן ובחקר ביצועים.      קרדיט לתמונות: ערוץ הטלגרם שירה – יוצרת תמונות AI

 

3, צמצום גודל הצבא הקרבי.

הפיכת צה”ל ,במודע, לצבא שלא מסוגל להלחם במלחמה רב זירתית, זאת בתקופה בה האוכלוסיה גדלה ב 130% והתל”ג פי 7.3.

אין הסבר להחלטה הזו ,זולת אמונה שאין לה אחיזה במציאות, אמונה שתם עידן המלחמות הגדולות.

הליך כזה התרחש גם במדינות אירופה (לא בארה”ב וסין) והתוצאות בהתאם.

 

4, הגנה על הישובים בגבול באמצעות גדר נגד גנבים.

הגנה מפני פלישה של אלפי לוחמי טרור, הגנה על ישובים צמודי גבול וגם מרוחקים במקצת מהגבול.

אין מחשבה שמתכתבת עם המציאות לדרך ההגנה הזו והתוצאות הם הטבח של ה 7 לאוקטובר.

פסל האדם החושב:

האדם החושב – ויקיפדיה

קרדיט לתמונות: ויקיפדיה