טורקיה נשברה- רוצה לנטוש את סוללות האס-400 הרוסיות תמורת חזרה לאף-35

באיחור אופייני לרודנים , שבהתחלה הגאוותנות והתחושה של “אני ואפסי עוד” משתלטת על תהליך קבלת ההחלטות שלך לטובת אגו שבשמיים ואחר כך , כשמתברר לך שיצאת אידיוט , וההחלטות שלך לא רק שלא נכונות אלא גם מותירות את ארצך מפגרת טכנולוגית מול יריבים אזוריים, אחרי שהשקעת מיליארדי דולרים כדי למצב את מעמדך כמעצמה אזורית,  והנה כל תהילתך עברה ופסה לה משמי האזור והפכת לבדיחת שכניך.

אז, סוף סוף ארדואן , הרודן הטורקי , הבין את מצבו האזורי החדש , כעוד מנהיג קריזיונר עם החלטות כושלות , ולאחר שראה איך מערכת הנ”מ הרוסית שבזבז עליה מיליארדי דולרים , אינה ממלאת את משימתה ונפרצת בקלות , הוא כבר החליט, אם כי עדין לא פרסם זאת , להשבית או למכור לצד שלישי את סוללות האס-400 שקנה מהרוסים , מה שיאפשר לו לבקש מארה”ב לשקול שוב את השתלבותו מחדש בפרוייקט האף-35 וגם להחיות את מפעלי הייצור של חלקי מטוס זה.

 

כלי תקשורת בטורקיה דיווחו כי יש חדשות שטורקיה עובדת על נוסחה שתגרום לאנקרה לוותר על טילי ה-S-400 הרוסיים שרכשה כדי לשכנע את ארצות הברית להסיר את האיסור שהטילה עליה לרכישת מטוסי F-35 -35.

ב-27 באוגוסט דיווח העיתון Cumhuriyet כי המילה שהסתובבה ב”שדולות” הטורקיות הייתה שאנקרה הציעה לוושינגטון כי מערכות ההגנה מפני טילים S-400 שנרכשו מהקרמלין לפני חמש שנים יוכלו להיות ממוקמות באחסון מאובטח, עם הזכות לארה”ב לפקח עליהן באופן שוטף.

בינתיים, כלי תקשורת בארה”ב דיווחו לאחרונה על מכירה חוזרת אפשרית של המערכות להודו או לפקיסטן . מכירת מערכות אלו לאחת מהמדינות הללו עשויה לא להכעיס את מוסקבה.

ארצות הברית גירשה את טורקיה, חברת נאט”ו, מתוכנית לייצור ופיתוח רכיבים ל-F-35 – מטוס חמקן מתוצרת לוקהיד מרטין ומטוס הקרב המתקדם בעולם – לאחר שממשל ארדואן דחה את בקשתה לא לממש את רכישת מערכות טיל ה-S-400  מהרוסים תמורת 2.5 מיליארד דולר מכיוון שטכנולוגיית ההגנה מפני טילים עשויה להוות איום ביטחוני על נתוני הביצועים של ה-F-35 ואינה תואמת למערכות המשמשות את בעלות הברית של נאט”ו.

 

יוון, יריבתה האזורית, ניצלה את המשבר והוציאה הזמנה למטוסי F-35 שעשויים להעניק לה עליונות אווירית על שכנתה מעבר לים האגאי. אנקרה גם נמנעה מהצגה פומבית של מערכות ה-S-400 שנמסרו לה על ידי מוסקבה. בסוף 2020, טורקיה לא הכחישה ולא אישרה שיגור של כמה טילי S-400.

גורם בכיר בשגרירות ארה”ב באנקרה, שאליו פנה העיתון Cumhuriyet, לא הכחיש את הידיעות על אחסון טילי ה- S-400, ואמר: “הכדור נמצא כעת במגרש של טורקיה”.

על פי הדיווחים, הוא חזר על התנאים של וושינגטון למכירת מטוסי F-35 לטורקיה, ואמר: “הדרישות של טורקיה לרכישת מטוסי F-35 ידועות היטב”.

מקורבים ששוחחו עם העיתון Cumhuriyet אמרו כי ממשלת טורקיה מבקשת להשיג טייסת אחת של מטוסי F-35A וטייסת אחת של מטוסי F-35B.

שגריר ארה”ב באנקרה, ג’ף פלייק, צוטט כאומר: “אנו מברכים על כל התקדמות לקראת פתרון סוגיית S-400 ופתוחים לחידוש דיונים בנוגע להשתתפות טורקיה בתוכנית F-35”.

קרדיט: ערביכ דפנס    קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות ומשרד ההגנה האמריקאי