מה עומד מאחורי דברי נציגי הקהילה היהודית באיראן?

לאחר חיסול הנייה בטהראן, שופרות המשטר האיראני דאגו לפרסם שהומיון שמח (همایون سامه یح = Homayoun Sameh) נציג הקהילה היהודית של איראן בפרלמנט האיראני גינה בחריפות את חיסול חלאת חמאס, ואמר “דמו הטהור של המוג’אהד האציל הזה שבילה את חייו בלחימה נגד המשטר הציוני הגזלן ובדרך לשחרור קודס א-שריף (אחד משמות ירושלים א.א.) ושחרור האומה הפלסטינית המדוכאת מלפיתת הכובשים הציוניים, לעולם לא יהיה לשווא.”

אזכיר שזו לא הפעם הראשונה שיוצאות הודעות בשמו של נציג היהודים במג’לס, וגם ב 18 באוקטובר 23, פורסם בשופרות המשטר האיראני שהומיון שמח מודיע שהקהילה היהודית באיראן “מחכה לנקמה קשה במשטר הישראלי, על הפצצת בית החולים אל-אהלי בעזה, שבה נהרגו לפחות 500 איש” (אזכיר שמדובר במקרה בו רקטה של הגי’האד האסלאמי פגעה בחצר בית החולים אל-אהלי בשכונת זייתון בעזה, שבו נהרגו כ 50 פלסטינים).

 

ואזכיר גם שלאחר המתקפה האיראנית על ישראל באפריל האחרון, פרסמו שופרות התעמולה של המשטר שהומיון שמח גינה את ישראל ושיבח את המתקפה האיראנית על ישראל, ואפילו ידע להסביר את התכנון הצבאי המפורט של המשטר ומה שקרה במהלכה.

וכן אזכיר שבשנת 2013, לאחר נאומו של ראש ממשלת ישראל נתניהו בעצרת האו”ם, בו דיבר על שלילת החופש בחברה האיראנית, הומיון היה נשיא הקהילה היהודית באיראן, ושלח מכתב לנשיא ארה”ב ברק אובמה, בו הוא תיאר את מצב הקהילה היהודית, ואמר שאין על הקהילה היהודית באיראן מגבלות ויש להם חופש מלא, ושבקהילה היהודית כמו כל האיראנים, תומכים בזכותה של איראן לעשות שימוש באנרגיה גרעינית לצורכי שלום.

 

באותה שנה פורסם ראיון שלו בסוכנות הידיעות השיעית shafaqna, ונוסף לדבריו שהקהילה היהודית זוכה לחופש מלא, והכל בסדר וכמה שטוב להם באיראן וכמה שהמשטר דואג להם, הוא גם אמר שישראל היא זו “שמתעללת ביהודים” וגם “שהציונות היא מפלגה פוליטית שמנצלת את היהדות” ואף הוסיף “שהציונות היא כמו דאעש של היהודים”.

צריך להבין שאמנם על פי החוק האיראני, יש נציגי מיעוטים דתיים בפרלמנט, וכך יש “ייצוג” גם לנוצרים, לזרואסטרים, ושלכאורה אמור להיות ליהודים ולמיעוטים האחרים חופש פולחן וזכויות כמו לכל אזרח איראני, בפועל היהודים והמיעוטים האחרים נרדפים, ולא תמיד נציגי קבוצות המיעוט יכולים לומר את דבריהם לעיתונות באופן חופשי, ואפשר להניח שבמקרים רבים, הדברים מוכתבים להם ע”י המשטר, וברור להומיון שמח, נציג הקהילה היהודית, שהקהילה כולה תסבול מנחת זרועו של המשטר הרקוב והאלים, אם יעז לחרוג מדברים שהוכתבו לו.

 

לא תמיד דברי נציגי הקהילה היהודית באיראן מתקבלים בישראל בהבנה ובוודאי שלא בברכה. אפשר לומר שבקרב קהילות יהודים יוצאי איראן בישראל ובעולם, דבריו של הומיון אמנם לא מתקבלים בברכה ולא מסכימים עם הדברים, אבל הם לפחות מבינים את מסכת הלחצים המופעלים עליו ומהיכן מגיעים הדברים, וברור להם שהוא לא חופשי לומר מה שהוא באמת חושב ומרגיש.

צריך גם לזכור ולהבין שהמשטר הרצחני של המולות באיראן, מפעיל לחץ לא מתון על הקהילה היהודית לומר דברים נגד ישראל בכלל ובקשר למלחמת חרבות ברזל בפרט, ובדרכו האלימה ותפיסת עולמו המעוות, המשטר יוצא מתוך נקודת הנחה שאם יראה לעולם שיש לו לגיטימציה מהקהילה היהודית באיראן, לתקוף את “הישות הציונית”, הוא יקבל בכך “תעודת הכשר” לתקוף שוב את מדינת ישראל.

אפשר להניח שעל רקע הדברים האלו, שוב פורסם גם היום בשופרות התעמולה של המשטר, מכתב שיצא ב 31 ביולי מטעם ועד קהילת יהודי טהראן, וכמובן עלה גם באתר האינטרנט של ועד הקהילה, ובפרסומי המשטר נאמר בין היתר: “יהודי איראן דורשים שאיראן תנקום במשטר הציוני”.

 

תרגום חופשי לטקסט במכתב:

חיסולו של איסמאעיל הנייה, ראש המשרד המדיני של חמאס בטהרן, הוא פשע טרור והפרה ברורה של החוק הבינלאומי.

השהיד המוג’אהיד, שהיה פעמים רבות בין נושאי הדגל של התנועה לשחרור ירושלים, שמת מות שהידים, לא הפסיק את פעולות ההתנגדות וההגנה על תושבי עזה המדוכאים, גם לאחר שאיבד את בני משפחתו, איבד את חייו בפיגוע ציוני, שהרגו אותו בבוגדנות, במקום הבטוח בטהרן.

קהילת יהודי איראן הביעה את תנחומיה לעם הגיבור הפלסטיני, וללוחמי חזית ההתנגדות והמנהיג העליון על רצח איסמאעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של תנועת חמאס, וממתינה בקוצר רוח לתגובה נחרצת. והולמת לרצח זה.

קרדיט:  ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון