ארסנל הנשק של חזבאללה

מאז מלחמת לבנון השנייה ב-2006 ובמקביל לשקט היחסי לאורך הגבול, קידם חזבאללה, בסיועה של איראן, באופן נמרץ ומהיר את בניין הכוח הצבאי שלו עד שהפך בשנים האחרונות לאיום הקונבנציונאלי המרכזי על ישראל. ארסנל הנשק של חזבאללה מוערך במעל ל-150,000 טילים ורקטות, היקף הגדול כמעט פי 10 מזה שעמד לרשות חמאס והג’יהאד הפלסטיני לפני ה-7 באוקטובר 2023. מעבר לכך, הוא כולל טילי שיוט וטילים בליסטיים וכן טילים בעלי יכולת דיוק מרשימה, לא רק לטווח קצר (כפי שלמדנו בחודשים האחרונים) אלא גם לטווח רחוק.

קרדיט: רשתות חברתיות

 

חזבאללה פעל גם לשיפור יכולתו במרחב האווירי נוכח נחיתותו מול חיל האוויר הישראלי, אשר פעל באופן חופשי במרחב האווירי הלבנוני. לשם כך נועדה הצטיידותו בכטב”מי האיסוף והתקיפה המשופרים וכן במערכות הגנה אווירית, אמצעים שלא הכרנו בזירה הפלסטינית. ארסנל אמצעי הלחימה העצום של חזבאללה, אותו הוא שומר בתיאום מלא עם איראן לאפשרות של מלחמה רחבה, טרם בא לידי ביטוי ב”מלחמת ההתשה”, אותה בחר חזבאללה לנהל מול ישראל מאז ה-8 באוקטובר.

בישראל נרשמת כוננות שיא להתמודדות מול האיום ההולך וגובר בגבולה הצפוני. שכבות ההגנה של מדינת ישראל כוללות את מערכת כיפת ברזל או שרביט קסמים כנגד טילים לטווח בינוני, או מערכת חץ 2 ו-3 כנגד טילים בליסטיים ארוכי טווח. את הכטב”מים והרחפנים, אשר נורו לישראל בחודש מאי בשיעור שיא, ניתן ליירט באמצעות טילי נ”מ, מערכת כיפת ברזל או תותחים בעלי קצב ירי גבוה ובעתיד באמצעות נשקי לייזר רבי עוצמה.

קרדיט: חוקרי מכון INSS: אורנה מזרחי, יהושע קליסקי ומורן דיטש    קרדיט לתמונות: INSS ורשתות חברתיות