NYT:ישראל משתמשת בחשבונות מזויפים ברשתות החברתית כדי לתמוך במלחמתה בעזה

ישראל ארגנה בשנה שעברה קמפיין השפעה, שכוון להציף מחוקקים בארה”ב והציבור האמריקני במסרים פרו-ישראליים, שנועדו לחזק את התמיכה בפעולותיה במתקפה בעזה, על פי גורמים המעורבים במאמץ ובמסמכים הקשורים למלחמה.

ארבעה גורמים ישראלים אמרו כי הקמפיין הסודי הוזמן על ידי משרד התפוצות הישראלי, גוף ממשלתי המקשר בין יהודים ברחבי העולם למדינת ישראל. המשרד הקצה כ-2 מיליון דולר למבצע ושכר את Stoic, חברת שיווק פוליטית בתל אביב, לביצועה, כך לפי גורמים ומסמכים. לפי הניו יורק טיימס .

הקמפיין החל ונשאר פעיל בפלטפורמת X, ובשיאו נעשה שימוש במאות חשבונות מזויפים שהתחזו לאמריקאים אמיתיים ב-X, בפייסבוק ובאינסטגרם כדי לפרסם תגובות פרו-ישראליות. החשבונות התמקדו במחוקקים אמריקאים, במיוחד אפרו אמריקאים דמוקרטים, כמו הנציג האקים ג’פריס, מנהיג המיעוט בבית הנבחרים מניו יורק והסנאטור רפאל וורנוק מג’ורג’יה, עם פוסטים שקוראים להם להמשיך ולתמוך כספית בישראל. 

בינה מלאכותית ומדיה חברתית

קרדיט: אלחורה

שימוש ב-ChatGPT

ChatGPT, צ’אט בוט המופעל על ידי בינה מלאכותית, שימש ליצירת רבים מהפוסטים, והקמפיין יצר גם שלושה אתרי חדשות מזויפים בשפה האנגלית הכוללים מאמרים פרו-ישראליים.

הקשר של ממשלת ישראל למבצע ההשפעה, ש”ניו יורק טיימס” אימת עם ארבעה חברים שעבדו פעם במשרד התפוצות, ומסמכים על הקמפיין, לא היה ידוע בעבר.

חברת Fake Reporter, ארגון ישראלי לניטור דיסאינפורמציה, זיהה את המאמצים הישראלים הללו בחודש מרץ.

בשבוע שעבר,חברת Meta, בעלת פייסבוק ואינסטגרם, ו-OpenAI, המייצרת את ChatGPT, אמרו שגם הם איתרו את מבצע ההשפעה הישראלי והשביתו את התהליך.

מומחי מדיה חברתית אמרו כי המבצע הוא המקרה המתועד הראשון של ממשלת ישראל שמארגנת קמפיין להשפעה על הממשל האמריקאי. אמנם קמפיינים מתואמים, הנתמכים על ידי הממשלה, אינם נדירים, אך בדרך כלל קשה להוכיח אותם.

איראן, צפון קוריאה, סין, רוסיה וארה”ב נחשבות לתומכות במאמצים דומים ברחבי העולם, אך לעתים קרובות הן מסתירות את מעורבותן על ידי מסירת ביצוע העבודה כמיקור חוץ לחברות פרטיות או שמנהלים את המבצע דרך מדינה שלישית.

“התפקיד של ישראל בעניין זה פזיז ועלול להיות לא יעיל”, אמר אחיה שץ, מנכ”ל Fake Reporter. שישראל “תנהל מבצע שמתערב בפוליטיקה האמריקנית זה חסר אחריות לחלוטין”.

משרד התפוצות הישראלי הכחיש את מעורבותו בקמפיין ואמר שאין לו כל קשר אליו.

Meta ו-OpenAI אמרו בשבוע שעבר שלקמפיין הישראלי לא הייתה השפעה נרחבת. התברר שהחשבונות המזויפים צברו יותר מ-40,000 עוקבים ברחבי X, פייסבוק ואינסטגרם. אבל חברת מטא אמרה שרבים מהעוקבים האלה היו כנראה בוטים ולא יצרו קהל גדול.

Will ChatGPT Take Over the Digital World?

“חיילים דיגיטליים” של ישראל

המבצע החל שבועות ספורים לאחר תחילת המלחמה באוקטובר, על פי גורמים ישראליים ומסמכים הקשורים למאמץ.

עשרות סטארטאפים טכנולוגיים ישראלים קיבלו באותו חודש מיילים והודעות וואטסאפ שהזמינו אותם להצטרף לפגישות דחופות כדי להפוך ל”חיילים דיגיטליים” עבור ישראל במהלך המלחמה, לפי הודעות שראה הטיימס.

חלק מהמיילים וההודעות נשלחו מפקידי ממשל ישראלים, בעוד שאחרים הגיעו מסטארטאפים וחממות טכנולוגיות.

הפגישה הראשונה התקיימה בתל אביב באמצע אוקטובר, ושלושה משתתפים אמרו כי נראה שמדובר במפגש לא רשמי שבו ישראלים יכולים לנדב את כישוריהם הטכניים כדי לסייע למאמץ המלחמתי של המדינה. הם הוסיפו כי השתתפו גם גורמים ממספר משרדי ממשלה.

למשתתפים נאמר שהם יכולים להיות “לוחמים למען ישראל” וכי ניתן לנהל “קמפיינים דיגיטליים” מטעם המדינה, על פי הקלטות הפגישות.

גורמים ישראלים אמרו כי משרד התפוצות הורה על קמפיין המכוון לארצות הברית. נקבע תקציב של כשני מיליון דולר, לפי מכתב אחד שראה ה”טיימס”.

חברת סטואיק נשכרה לנהל את הקמפיין. “סטואיק” אומרת באתר האינטרנט שלה ובלינקדאין שהיא נוסדה ב-2017 על ידי צוות של אסטרטגים פוליטיים ועסקיים, ומכנה את עצמה חברת שיווק פוליטית ובינה עסקית.

גורם רשמי ישראלי אמר שייתכן כי התקשרו עם חברות אחרות לנהל קמפיינים נוספים.

קרדיט: ולתמונות: סוריה טי וי