בקצרה מול אויבינו – מעודכן עד ליום 5-6-2024

השבוע חשף נשיא ארה”ב ג’ו ביידן, כי ראש ממשלת ישראל נתניהו הביע הסכמה למהלך של עסקה מדורגת, שבסיומה שחרור כל החטופים בתמורה להפסקת אש והתחייבות לשיקום הרצועה. מדובר ברעיון כללי, שאין לו כל היתכנות, ומטרתו לאפשר לפחות את המהלך הראשון של שחרור נשים, וגברים שאינם בגיל הגיוס.
בכל מקרה, החשיפה הסבה כנראה מבוכה קשה לראש הממשלה, שכביכול הסכים למהלך של הפסקת אש מוחלטת ללא חיסול החמאס. למרות שכותב שורות אלו אינו מגדיר את עצמו כמומחה לפוליטיקה הישראלית, הרי שאין ספק שהלחץ מבית ומחוץ, מביא את ראש הממשלה לא אחת הסכים לדברים שהוא אינו מאמין בהם, מתוך נסיון לגלגל את הכדור למגרש השני, ולא אחת התוצאה היא שהוא נאלץ לשלם במטבע קשה, ללא כל תמורה.

 

לא בכדי, גם אחרי אינספור התקפלויות, בכל הנוגע להכנסת סיוע לרצועה, מוצא עצמו ראש הממשלה כנאשם מול בית הדין הבי”ל בהאג, דבר שלא היה יכול להתרחש, ללא הסכמה בשתיקה של הממשל האמריקאי. יצויין, כי על פי דיווחים לא מאומתים בשלב זה, חמאס דחתה גם את ההצעה הנוכחית.
ברקע לדברים, ממשיך צה”ל בהשלמת ההשתלטות על אזור הגבול מול מצרים – “ציר פילדלפי”, פינוי האוכלוסיה מרפיח, תקיפות קרקעיות במחנות המרכז, ודרום העיר עזה, לאחר שהפעולה בג’באליה בשבוע שעבר הושלמה והכוחות יצאו מהאזור.

כן נמשכות הפצצות מהאויר כנגד יעדי טרור ברחבי הרצועה. צמצום מסויים של שטחי הפעולה הקרקעיים, הביא לצמום גם במספר הנפגעים בקרב כוחותינו, אך עדיין נתקלים כוחותינו, בלא מעט מארבים ומלכודות, ומשלמים מחיר לא פשוט למרבה הצער. השבוע גם הצליחה חוליית מחבלים לחדור מאזור רפיח לאזור כרם שלום, ולפצוע שני חיילים, טרם שאנשיה חוסלו.

הנה תמונות מפיצוץ מבני מחבלים בשכונת זיתון בעזה:
https://www.facebook.com/reel/1116599012957996/?group_id=357103281849&s=group

במהלך הפעילות בציר פילדלפי נחשפות עוד ועוד מנהרות, המוכיחות שבניגוד לטענת המצרים,, הם לא חסמו כליל את נתיב ההברחות בין סיני לרצועה. עובדה זו משמעותה שניתן היה להבריח לסיני ומשם לכל מקום בעולם, חלק מהחטופים, לצד בכירים בחמאס, באין מפריע. לפי דיווחים נוספים, נתגלו בשטח סימנים שעמדות מצריות, שימשו כמסתור למתקני שיגור רקטות של החמאס. ישראל הרשמית ממשיכה בתוך כך לשמור על שמם ה(לא) טוב של המצרים, מטעמים שברורים רק למי שבחר בקו זה.
בחמאס, מבליטים כל ארוע בו הם מסבים אבדות לכוחות, גם כדי לגייס את תמיכת הרחוב, וגם כדי לעורר דה – מורליזציה בשורות החברה בישראל, וזאת לצד הבלטה של כל סימני שבר ומחלוקת בתוך ישראל, דוגמת הפגנות מתנגדי הממשלה, במסווה של משפחות החטופים, או כל מסווה אחר. גם ההפגנות בעולם לתמיכה בפלסטינים זוכות להבלטה רבה בתקשורת החמאס, במטרה להוכיח שהלחץ הבינ”ל על ישראל גובר.

במקביל, שב הדובר רעול הפנים של החמאס, המכונה “אבו עבידה” על טענתו, לפיה אנשי החמאס חטפו חייל צה”ל שחדר למנהרה בג’באליה, והוא אף פרסם תמונה של גופה. אלא שבסופו של דבר התברר שמדובר באזרח אלג’יריה שהסתנן לרצועה, במטרה לסייע לחמאס. עדיין, הפרסום סייע ל”אבו עבידה”, לשקם חלקית את אמינותו, לאחר שהוכיח שהיה בסיס כלשהו לפרסום, והוא לא בדה דברים מליבו.
בה בעת, ממשיכים אנשי החמאס להשתלט על הסיוע הזורם לרצועה בהיקף לא מבוטל, גם לאחר השבתת מעבר רפיח והמזח הימי האמריקאי. מול הנסיונות של האוכלוסיה למחות נגדם, או להשתלט על הסיוע הם מגיבים ב”יד ברזל”, כולל ירי לעבר כל מי שמעז לצאת נגדם. אין ספק שהביקורת על החמאס מתגברת, אך האיום החמאסי, לצד שליטת הארגון בתקשורת מונעים מביקורת זו להפוך למאסה קריטית שתמוטט את הארגון.

הנה תמונות של אשה עזתית המביעה את מרת נפשה מהתנהלות החמאס, למרות הפחד:
https://www.facebook.com/reel/377754831944977

באיו”ש, נמשכים נסיונות הפיגוע. שני מחבלים אנשי פת”ח נורו למוות בידי מארב של צה”ל סמוך למעבר ניצני עוז. שני בקת”ביסטים ממחנה הפליטים עקבת ג’בר, חוסלו אף הם, ובמחנה הפליטים בלאטה נהרג אחד מבכירי החמא”ס במבצע מסוערב, לאחר שניסה לפתוח באש לעבר כוחותינו. לצידו נהרג מחבל נוסף.

הנה תמונות מהחיסול בבלאטה:
https://www.facebook.com/100000495733391/videos/1691768228298654?idorvanity=357103281849

במקביל, נמשכים הנסיונות לפגוע בכוחותינו במהלך הפעילות בשטח, אם כי ניכר שההצלחות הדלות של המחבלים הורידו במעט את הרוח ממפרשיהם. הדבר בא לכלל ביטוי, בכך שקבוצה לא מבוטלת של חרדים נכנסה רגלית לקבר יוסף בשכם, ללא תיאום, ורוב האנשים יצאו לבסוף בשלום, בליווי צה”ל, פרט לאחד השותפים לכניסה שטעה בדרך, ומצא עצמו קרבן ל”לינץ'”, ממנו ניצל רק בעזרת אנשי המשטרה הפלסטינית.

הנה תמונות מניטרול מטעני נפץ באזור קלקיליה:
https://www.facebook.com/reel/350393074418287

חשוב לציין, שלאחרונה ניכרים מספר נסיונות של הרש”פ לשקם, ולו חלקית את נוכחותה בשטח. במסגרת זו ביקר מחמד מצטפא, ראש ממשלת הרש”פ בג’נין, תחת אבטחת אנשי הפת”ח והמנגנונים. בטובאס ופארעה, סילקו אנשי המנגנונים מחסומים שהציבו אנשי החמאס והג’האד האסלאמי. בחברון נעצר אדם שפרסם דברי נאצה כנגד המנגנונים, ואדם אחר נורה ונפצע בידי פעילי פת”ח.
למרות זאת, נרשמו השבוע באיו”ש לא מעט גילויי אנרכיה, כמו שוד בנק אלים בבית לחם, שוד חנות תכשיטים בחברון ודקירת שוטר תנועה בלב חברון:
https://www.facebook.com/100000495733391/videos/429603569844739?idorvanity=357103281849

הרש”פ גם הודיעה על תשלום מחצית משכר עובדי המנגנון הציבורי, לקראת חג הקרבן, כשהמינימום לתשלום יעמוד על 2000 ₪. גורמי כלכלה, מעריכים שהדבר יביא להתעוררות מסויימת בשווקים. הדיבורים על קריסת הרש”פ, שדווחו בתקשורת הישראלית, כביכול מצד גורמי בטחון, לא מקבלים ביטוי ברחוב, למעט חששות ליציבות המערכת הבנקאית, על רקע החלטת שר האוצר בישראל להימנע משיפוי המערכת הבנקאית, בכל הנוגע להתנהלותה מול הבנקים ברש”פ.
ולמרות זאת, ניסו גורמי החמאס בעיקר, אך גם גורמים ברש”פ לעורר מחאות סביב העליה ההמונית יחסית של יהודים להר הבית ביום ירושלים, ומצעד הדגלים. ניכר שהציבור ברובו עייף, והבין שכל התנגדות תהיה חסרת תוחלת, ולפיכך, נשמר השקט בבירה וסביבתה.

ובצפון: חזבאללה מגביר הירי לעבר ישובי הגבול, כולל פגיעה בנהריה באמצעות כטב”מ, פגיעות בצפת, ובישובים נוספים בלב הגליל, ולא רק לאורך הגבול. השבוע גרמו טילי החזבאללה לשריפות ענק בגליל, לצד פגיעה קשה במבנים, כולל בקרית שמונה. לשיא הגיעו הדברים בתקיפה המשולבת של בסיס צה”ל בכניסה לחורפיש, שם נהרג חייל צה”ל הי”ד ונפצעו נוספים. ישראל מצידה, מגיבה בהמשך הפצצות נקודתיות בדרום לבנון והבקאע, אך נמנעת כרגע מתקיפת הדאחיה, שם ממוקמות מפקדות חזבאללה. דוברי הממשלה וצה”ל ממשיכים לדבר ללא הכרה, על תגובה קשה בדרך, ומתעלמים מהכלל הבסיסי: if you want a shoot, don’t talk.

הנה תמונות מהגליל המוצת:
https://www.facebook.com/reel/1192263682124843

תמונהתמונה

תמונה

תמונה

 

עם או בלי קשר האיראנים שוב מאיימים בתגובה קשה, ובנקמה על חיסול, סעיד אבייר, נציג משמרות המהפיכה בסוריה , בהפצצה הממיוחסת לחיל האויר הישראלי בחלב. ייתכן שנראה בקרוב עוד ארועים נוסח ליל התקיפה האיראנית, למרות שחזבאללה עושה זאת הרבה יותר מקצועי וכואב.
לסיום, היציאה למכה מאיו”ש החלה וברובה התנהלה באופן סדיר, בעוד מעזה, לא היתה יציאה של עולי רגל. גם באיו”ש, כמה מאות מעולי הרגל, גילו לאחר הגעתם לירדן, כי נפלו קרבן ל”עוקץ”, והחברה שטיפלה בהם, לא דאגה להם לאשרות כניסה, מה שאילץ אותם לשוב לאיו”ש ב”פחי נפש”.
בשבת יחל ככל הנראה , חודש ד’ו אלחג’ה, שהיום העשירי שלו, פותח את חג הקרבן המוסלמי.

עקב חג השבועות, לא תצא סקירה בשבוע הבא. שבת שלום, חודש סיון טוב וחג שבועות שמח.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו”ש   

קרדיט לתמונות ולסרטונים: רשתות חברתיות  קרדיט לתמונות השער: מתן רחמני – יוצר תמונות ב-AI