כשדה גול עיצבן את צ’רצ’יל במלחמת העולם השניה

“אני אבהיר לכל העולם שהאישיות של גנרל דה גול היא המכשול היחיד והעיקרי בין הדמוקרטיות הדגולות של המערב לבין תושבי צרפת, שלהצלתם אנחנו באים, לא משנה מה יהיה המחיר” – את המילים הקשות הללו על מנהיג צרפת החופשית הופיעו במכתב שחיבר ראש ממשלת בריטניה, וינסטון צ’רצ’יל, שעות לפני הפלישה של בעלות הברית לנורמנדי, ואשר נחשף רק כעת, במלאות 80 שנה למבצע הדרמטי ששינה את מהלך מלחמת העולם השנייה.

לקראת הפלישה, שמכונה “מבצע אוברלורד”, צ’רצ’יל הזמין את דה גול, ששהה באלג’יריה, להגיע ללונדון במטוסו של ראש הממשלה. אולם כאשר התברר לצ’רצ’יל כי המנהיג הצרפתי אינו מוכן לשדר נאום, בדומה למנהיגים האחרים של בעלות הברית, ואף אינו מוכן לאפשר ל-120 קציני קישור צרפתים להצטרף לכוחות האנגלו-אמריקאיים, הוא הביע את כעסו במכתב זועם.

“ניסיתי מאד במקרים רבים, במהלך ארבע שנים, ליצור בסיס הגיוני מסוים לידידות איתך. הפעולה שלך בצומת הזה משכנעת אותי שאין יותר זכות קיום לתקווה הזו”, כתב צ’רצ’יל במכתב שהתגלה בארכיון הבריטי ואשר פורסם היום בגרדיאן.

הוא כינה את הוראתו של דה גול לקציני הקישור “פעולה בעלת אופי בוגדני”. “אני חש שזו חובתי לומר לכך בהזדמנות הנוחה הראשונה, תוך התחשבות במבצעים הצבאיים, שאני אבהיר לעולם שהאישיות של גנרל דה גול היא המכשול היחיד והעיקרי בין הדמוקרטיות הדגולות של המערב ובין תושבי צרפת, שלהצלתם אנחנו באים, לא משנה מה יהיה המחיר”.

הוא סיכם את המכתב באומרו כי “אני לא מוצא טעם להישארותך והמטוסים יעמדו לשירותך מחר בלילה, אם מזג האוויר יתיר זאת”.

אולם המכתב לא נשלח מעולם מאחר שדה גול הסכים להתפשר. הוא הודיע שיישא נאום, ששודר מאוחר יותר מנאומיהם של יתר המנהיגים, והוא גם התיר לעשרים מתוך 120 קציני הקישור להצטרף לכוחות שנחתו בחופי נורמנדי. על המכתב שהתגלה בארכיון נכתב באותיות גדולות “לא להוציא”.

Churchill et de Gaulle - International Churchill Society

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי     קרדיט לתמונות:צ’רצ’יל סוסייטי