האופוזיציה האיראנית חושפת דרכים ושיטות אספקת נשק איראני לחות’ים בתימן

קווי אספקה ​​צבאיים איראניים לחות’ים בתימן נחשפו על ידי ארגון מוג’הדין העממי של איראן, מה שמוכיח את תמיכתה של איראן בחות’ים בתימן.

 על פי דיווח של רשת פוקס ניוז , הגילוי הזה מגיע בזמן קריטי שבו המזרח התיכון עד למתיחות וסכסוכים מתגברים. הדו”ח חושף כיצד האייטולות של איראן מספקים נשק ואימונים לחות’ים, מה שמשפר את יכולותיהם הצבאיות ומחמיר את המשבר ההומניטרי בתימן.

תמיכה איראנית זו היא חלק מאסטרטגיה רחבה יותר שמטרתה להרחיב את השפעתה באזור ולחזק את מעמדה מול מעצמות אזוריות ובינלאומיות מתחרות.

זה בא לאור הלחץ הבינלאומי המתגבר על איראן  בשל תוכניות הגרעין שלה ותמיכתה במיליציות חמושות במספר מדינות.

האופוזיציה האיראנית חשפה ראיות משכנעות המעידות על מעורבות ישירה של בכירי המשטר האיראני בתמיכה בחות’ים בהתקפותיהם נגד ספינות בים האדום.

פוקס ניוז דיגיטל הביאה עדויות שסופקו על ידי ארגון המוג’הדין העממי של איראן ( PMOI/MEK ) שלטענתה מראות כיצד איראן תומכת בקבוצת הטרור שבסיסה בצפון תימן.

החות’ים ביצעו יותר מ-50 תקיפות נגד ספינות ששטו בים האדום ומפרץ עדן מאז ה-7 באוקטובר.

ה-MEK הבחין במספר שיטות ומיקומים המשמשים את כוח קודס של משמר המהפכה האיראנים ( IRRGC-QF ) כדי לשלוח מגוון כלי נשק, כולל מל”טים, טילי שיוט, טילים בליסטיים, מוקשים נגד ספינות, ציוד מכ”ם ומערכות תקשורת לחות’ים.

הם ציינו כי חלק מהטילים שברשות החות’ים מיוצרים על ידי ארגון התעשייה האווירית האיראנית, שמשרד האוצר האמריקאי הטיל עליו סנקציות.

 דו”ח סוכנות הביון הביטחונית מפברואר 2024 מתאר את תמיכת איראן בחות’ים באמצעות השוואות זו לצד זו של מערכות מל”טים וטילים חות’ים  מול אלו המיוצרים באיראן.

בין הטילים הבליסטיים שברשות שתי המדינות נמצא הטיל האיראני שהאב 3, אותו מכנים החות’ים “שיטפון – טופאן”.

כוח קודס  משתמש בנמל, מזרחית לעיר ג’סק, כדי לשלוח ציוד צבאי לחות’ים בתימן.

מאגר הנשק החות’י כולל גם טילים איראניים ששימשו בתקיפה על ישראל. הדו”ח של DIA מציג גם את השרידים של מה שהם מאמינים שהוא טיל שיוט  שהחות’ים כינו אותו “קודס-4”.

בדיווח שלו לפוקס ניוז דיגיטל, ה-MEK סיפק תיאור רחב של השיטות בהן השתמש כוח קודס כדי להעביר חומרים צבאיים לתימן.

ארגון המוג’הדין העממי אמר כי משמרות המהפכה “הפעילו לחץ על כמה בעלי סירות מקומיים”  כדי שיעבירו נשק לסירות של החות’ים “10 מיילים מחופי תימן”.

בהזדמנויות אחרות, ה-MEK דיווח כי איראן עשויה לשלוח חומרים לתימן לאחר ש”הובאו קודם לכן לאדמת אפריקה”.

הדו”ח מציין כי איראן מסתירה לפעמים כלי נשק בתוך פגושים, שהם “בולמי זעזועים גדולים שמונעים מאניות להתנגש ברציפים ומכשולים אחרים”.

לעתים, דיווח ה-MEK, הפגושים הותקנו מתחת למים במיקום שנקבע מראש, “ונאספו על ידי כלי שיט אחר עם GPS מובנה “.

פעמים אחרות, הפגושים הוצמדו לסירות איראניות. ב-13 באוגוסט 2019, ה-MEK אמר כי פגושים “באורך של עד שישה מטרים הוצמדו לספינה ברציף בושהר יומיים לפני היציאה”.

ה-MEK הוסיף: “נשק וציוד צבאי הוסתרו בתוך הפגושים הללו”, אך לקבוצה לא היה מידע על היעד הסופי של המשלוח.

ב-27 במאי 2020, ה-MEK אמר כי התימנים ציידו דוברה “עמוסה בנשק קל” מעמדה שני מיילים מעיירת החוף ג’סק.

הם גם ציינו כי רציפי בהמן, קבוצה של “כ-80 או 90” מעגנים סודיים שנבנו לאורך חוף מפרץ וים עומאן בהוראת חומייני ב-1982, נותרו “מחוץ לפיקוח של איראן”. ה-MEK אומר כי רציפי בהמן משמשים גם להברחת נפט ופטרוכימיקלים ולשליחת נשק לכוחות הפרוקסי, כולל החות’ים.

בנוסף לאספקת נשק לחות’ים, ה-MEK הסביר כי איראן מאמנת את החות’ים בשימוש בנשק מתקדם, ו”עוזרת לחות’ים להתפתח מכוח מיליציוני לכוח צבאי קונבנציונלי” על ידי הכשרת אנשי צבא חות’ים.

בראיון לפברואר ל-CBS, סגן מפקד פיקוד מרכז ארה”ב, סגן אדמירל בראד קופר, אישר כי אנשי משמרות המהפכה האיראנים “משרתים לצד” החות’ים בתוך תימן, “מייעצים להם ומספקים מידע על מטרות”.

בכירים מאוד בהנהגה האיראנית מעורבים ישירות בשמירה על יחסי איראן-חות’ים.

לפי ארגון מוג’הדין-א-חאלק, האלוף עבדול רזא שחלאי, הידוע גם בשם “חאג’ יוסף”, אחראי לפיקוח על התיאום עם החות’ים. הוא נעזר בתא”ל איסמעיל קאאני ובגנרל מוחמד רזא פלחזאדה, הידוע גם בשם “אבו בקיר” ואבו פטימה.

ה-MEK גם חושף כי מפקדה במשרד החוץ האיראני “סוקרת ומנתחת את ההשפעות של התקפות החות’ים”, בעוד האלוף ממשמרות המהפכה גולם עלי ראשיד, מפקד מטה פיקוד חאתם אל-אנביה, הוא “האחראי העיקרי לענייני צבא בתימן”.

פוקס ניוז אומר: ה-MEK גם טוען שהמועצה לביטחון לאומי של איראן קובעת את הקווים המנחים להתערבות והסלמה של תימן, וכי המנהיג העליון עלי חמינאי אחראי בסופו של דבר לסגירה ואישור החלטות הקשורות לעניינים מדיניים וצבאיים בתימן.

על חמינאי, שחלאי, קאאני, פלאחזאדה ורשיד הוטלו סנקציות על ידי משרד האוצר האמריקאי לבקרת נכסים זרים. משרד המשפטים הציע פרס של 15 מיליון דולר לכל מי שיספק מידע על שחלאי ,על תפקידו בתכנון רצח השגריר הסעודי בוושינגטון הבירה, ותפקידו בתכנון פיגוע בעיראק שבו נהרגו חמישה חיילים אמריקאים ושלושה נוספים נפצעו.

עלי סאפאווי, מוועדת החוץ של מועצת ההתנגדות הלאומית של איראן, שבסיסה בפריז, הפציר בקהילה הבינלאומית “להטיל אחריות על כוח קודס האיראני על ניצול החות’ים כדי לערער את היציבות באזור”.

כמו כן אמר סאפאווי, “זה יעביר מסר חזק לעם האיראני שהכוח העיקרי שאחראי על דיכוי ההתקוממויות שלו מוכר בעולם כישות טרור, ובכך נותן לגיטימציה להתנגדות נגדו”.

נשק איראני מוסלק בתוך מארזי ענק המוגנים ע”י צמיגים המושלכים לים ונאספים לפי שידורי GPS מובנים:

קרדיט: אלחליג’ פוסט