מי צריך אוייבים? גרמניה תעצור את נתניהו אם בית הדין הפלילי הבינלאומי יוציא צו

דובר ממשלת גרמניה אמר אתמול, רביעי, כי גרמניה תעצור את ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו אם בית הדין הפלילי הבינלאומי יוציא נגדו צו מעצר.

בתגובה לשאלת עיתונאים בברלין האם גרמניה תממש את צו ה-ICC נגד נתניהו ושר ההגנה הישראלי יואב גלנט, אמר סטיבן הבסטריט, דובר קנצלר גרמניה אולף שולץ: “כמובן”. כן, אנחנו מצייתים לחוק”.

שופטי לשכת קדם המשפט של בית הדין הפלילי הבינלאומי שוקלים בקשה שהגיש התובע קארים חאן להאשים בכירים ישראלים ב”פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות”.

 

הרשות הפלסטינית כבר הודיעה על קבלת סמכות השיפוט של בית הדין הפלילי הבינלאומי בנוגע לפשעים שביצעה המדינה היהודית. עם זאת, ישראל אינה מכירה בסמכות השיפוט של בית המשפט לגבי פעולות הצבא הישראלי ברצועת עזה וביהודה ושומרון.

לאחר שעלו דיווחים ראשוניים על כוונותיו של חאן, הזהיר נתניהו בסוף החודש שעבר כי אם בית המשפט בהאג ייתן אור ירוק לצווי המעצר, זה יהווה “פשע שנאה אנטישמי חסר תקדים”.

חאן אמר ל-CNN ביום שני שהתובע של ה-ICC ביקש צווי מניעה נגד נתניהו וגאלנט בגין פשעים, כולל “גרימת רצח עם, גרימת רעב כאמצעי מלחמה, כולל שלילת אספקת סיוע הומניטרית ותקיפה מכוונת של אזרחים בסכסוך”.

 

חאן אמר כי האישומים הנפרדים נגד מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר, המנהיג ה”פוליטי” איסמעיל הנייה והמנהיג ה”צבאי” מוחמד אל-דיף כוללים “השמדה, רצח, לקיחת בני ערובה, אונס ותקיפה מינית במהלך המעצר”.

לאחר הודעתו של חאן הודיעה גרמניה כי היא מכבדת את עצמאותו של בית המשפט בהאג. משרד החוץ הפדרלי בברלין קבע: “בית הדין הפלילי הבינלאומי הוא הישג בסיסי של הקהילה הבינלאומית שגרמניה תמיד תמכה בו”. גרמניה מכבדת את עצמאותה ואת ניהול ההליכים כפי שהיא מכבדת עם כל בתי המשפט הבינלאומיים האחרים.

שגריר ישראל בגרמניה רון פרוסור פנה ביום שלישי ל-X (לשעבר טוויטר) כדי לבקר את מה שהוא תיאר כ”ההצהרות החלשות שאנו שומעים מכמה מוסדות וגורמים פוליטיים” בעקבות הודעתו של חאן.

“היועץ המשפטי לממשלה משווה את השלטון הדמוקרטי לחמאס ובכך עושה דמוניזציה ודה-לגיטימציה לישראל ולעם היהודי. הוא איבד לחלוטין את המצפן המוסרי שלו. לגרמניה יש אחריות לאפס את המצפן הזה”.

“חוק המדינה הגרמני עומד כעת למבחן”, אמר, בהתייחסו להבטחתה המפורסמת של הקנצלרית לשעבר אנגלה מרקל כי ביטחון ישראל הוא “נושא מרכזי עבור כל ממשלה גרמנית”.

דוברת ממשלת ישראל הפצירה ביום שלישי ב”מדינות העולם המתורבתות” להתעלם מצווי מעצר אם יונפקו על ידי בית משפט.

קרדיט: ערביכ דפנס    קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות