על הדומה והשונה בינינו לשכנינו בשכונה

אנחנו יודעים שישראל היא סוג של אי בשכונה המזרח תיכונית, וביותר ממובן אחד.
כולנו יודעים שישראל היא דמוקרטיה אמיתית ויחידה מסוגה במזרח התיכון, כולנו יודעים שבישראל יש עיתונות חופשית וכלי התקשורת אינם שופר של השלטון, כולנו שאנחנו אי מערבי בתוך שכונה ערבית, וזה מתבטא בדרכים שונות.

גם דברים שאולי לא לא זוכים לתשומת לב רבה, יכולים להעיד על המשותף ועל השונה, וגם מעט על התרבויות בשכונה, ואפשר לראות הבדלים וכמובן גם הבדלים תרבותיים בין מדינות ערב למדינות המערב ובהן ישראל.

 

אם רק ניתן מבט למזרח התיכון, אחד הדברים שקל יהיה לראות את ההבדלים, זה איזה סרטונים הופכים להיות ויראליים בשכונה, לעומת הסרטונים הויראלים בישראל ובמערב, ומה שמופיע בהם, וכדוגמה אביא בפניכם סרטון (המצורף לפוסט הבא) שלפני יומיים החל לחרוך את הרשתות והעיתונות בשכונה.

בסרטון שצולם במג’ארדה (المجاردة = Al Majardah) בירת נפת מג’ארדה שבמחוז עסיר (عسير = Asir) בערב הסעודית, נראה אחד מאורחי חתונה של מוחמד אליאס, ניגש אל אל החתן ושם שטר של 500 ריאל בין הכאפייה לעקאל (שזה ממש לא מעשה מקובל) ולאחר מכן החתן ביקש מאחד מבני משפחתו להסיר את השטר מראשו.

 

כמו בישראל ומקומות אחרים, מתנת חתונה כספית היא מעשה מקובל ונקראת אל-עניה (العانيه = Aniyah) וכמו אצלנו נהוג לשים את הכסף במעטפה (שעליה רשום שם הנותן) ומקובל גם להחזיר לנותן המתנה סכום דומה, כשמקבל המתנה יתארח בחתונת אחד מבני משפחתו.

שימו לב שבסוף הסרטון רואים את הבחור שלקח את השטר מראש החתן, שם את השטר בתיבה המונחת על שולחן, ואדם אחר רושם את הרשומה המתבקשת.

הרעש שעשה הסרטון עם כל מני פרשנויות שונות ומשונות למעשהו החריג של האורח, חלקן תוהות לפשר המעשה החריג, חלקן מבקרות את המעשה, בהן אף ביקורת חריפה, ויש גם מי שהשווה את המעשה לתחיבת שטרות לבגדי רקדנית בטן, וחלקן סתם נבזיות, גרמו לעבדולקאדר אליאס (عبدالقادر إلياس) אבי החתן, לפרסם ברשת שמדובר בסרטון מחתונת בנו, ושהאורח המכובד הידוע בנדיבותו רצה להראות את השתתפותו בשמחת החתן, ולאחר מכן שמו את השטר שניתן במתנה, בתיבה המיוחדת לאל-עניה – המתנות הכספיות.

Middle East - Wikipedia

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון      קרדיט לתמונות: ויקיפדיה