בקצרה מול אויבינו – מעודכן עד ליום 23-5-2024

בשבוע האחרון, בלט ארוע איתור 4 גופות חטופים הי”ד, במתחם תת קרקעי בצפון הרצועה. חשוב להבין שכנראה 4 הנרצחים שגופתם אותרה אינם היחידים מבין החטופים שאינם בין החיים. עד כה הודיעה ישראל, על למעלה מ- 30 חטופים שהוכרזו כחללים, וכנראה שמלבדם יש עוד לא מעטים למרבה הצער שנרצחו בשבי. נראה שיחיא סנואר מבין שהסיכוי לעסקה נמוך, ולככן הוא אינו מהסס לרצוח חטופים. לתפיסתו, די לו בכמות קטנה של חטופים שיהוו עבורו מגן אנושי.

בחמאס טוענים אמנם, שהחטופים שגופתם אותרה לא נרצחו על ידם, וכי הם עושים כל מאמץ להבטיח לחטופים הישרדות, בעוד ישראל מסכנת את חייהם בהפצצות על הרצועה. במקביל דוחים בחמאס את הטענות על אכזריות יוצאת דופן בסרטון המתעד את חטיפת התצפיתניות מנחל עוז. להבנתי, לפחות בחלק ששוחרר לפרסום הדבר המחריד ביותר אינו האכזריות, הממש לא בלתי צפויה של המחבלים הארורים, אלא בעיקר הכשלון המזוויע של צה”ל, שמשך שעות כלל אינו מגיע לגזרה, ומותיר את הבנות לבדן. את המסקנות מההתנהלות הזו, אני מותיר לקוראים.

הנה הסרטון למי שמעוניין לצפות בו, עם האזהרה הברורה, שמדובר בסרט קשה במיוחד:
https://www.facebook.com/100000495733391/videos/512970457724309?idorvanity=357103281849

במקביל, מתרחב המבצע הישראלי ברפיח, וכבר עתה, יותר ממחצית העקורים התפנו מהאזור, והתנועה מתרחבת במקביל להרחבת שטחי הלחימה. עם זאת, נוכח העובדה שהנתיב מרפיח לצפון, בדגש על גזרת ח’אן יונס לא נחסם אפילו בתוואי שמעל הקרקע שלא לדבר על הנתיב שמעליו, הרי שמדובר במהלך סרק, שאין בכוחו להביא להשמדת היכולות של חמאס, או לגרום לשחרור החטופים. נראה שבמה שנוגע ליעדים אלו שהם יעדי העל של המלחמה, לפיקוד הצבאי בישראל אין מושג, כיצד להשיגם.

בתוך כך, נחשף, כי במהלך הפעילות במרחב רפיח נחשפו לא מעט מנהרות שחצו את הגבול לכיוון הצד המצרי, חלקן מתאימות גם למעבר כלי רכב. בתשובת ישראל לבית הדין הבינ”ל בהאג, דובר על לפחות 50 מנהרות כאלה. לא בכדי, מצרים שהחשיפה הזו מביכה אותה מאוד, החלה לאיים בצינון היחסים עם ישראל והצטרפה לתביעת דרום אפריקה בבית הדין הבינ”ל בהאג: “על ראש הגנב בוער הכובע”. המשמעות הברורה, היא שבכירי החמאס לא בהכרח עודם ברצועה, ואיתם כנראה גם חלק מהחטופים החיים. הזמן היקר שחלף, התנהלות הלחימה מצפון לדרום, נתנו לאנשי החמאס את כל הזמן בעולם להיערך ולנטרל את האיום הישראלי.
לחימה עזה מתנהלת בשבועות האחרונים גם בצפון הרצועה, ובדרום העיר עזה. לחימה זו, גבתה למרבה הצער לא מעט קרבנות מצידנו, ובראשם אנשי הצנחנים שנפגעו מפגז טנק ישראלי שנורה לעברם בשוגג.

הנה תמונות מפיצוץ מבנה של מחבלים בג’באליה:
https://www.facebook.com/reel/3854075354828255

הבעיה העיקרית, בהתנהלות צה”ל ברצועה היא שגם לאחר השלמת הפעולה, ישראל אינה משתלטת על השטח, והתוצאה הודאית, הטרור יחזור לשם. חשוב להבין שבמשך שנים נבנה תו”ל של השלטת ממשל צבאי בשטח כבוש, יחידות הממשל התאמנו על כך, והיום הן מגלות שמדובר בתו”ל לא רלבנטי, משום שבניגוד להערכה לפיה, יהיה בשטח גורמים אזרחיים לא מעורבים שיסכימו לשתף פעולה, המציאות העזתית מלמדת שגורמים שלהם כח , הינם חלק אורגני של הטרור, ואילו הגורמים שאינם חלק מהטרור, כה חלשים שאין כל סיכוי להישען עליהם. בנוסף, תנאי מרכזי להשלטת משטר צבאי הינו מיגור כמעט מוחלט של יכולות הטרור לנהל לחימה בשטח, וגם תנאי זה לא מומש נכון לעכשיו.

כדי שניתן יהיה להתחיל במהלך של השלטת ממשל צבאי, חובה בשלב ראשון לנקות את השטח מאוכלוסיה, לרכז את התושבים במתחמים מוגדרים, ואז לבנות תשתית לממשל צבאי, אליה יחזרו רק מי שייבדקו פרטנית ויסודית ויסכימו לשתף פעולה באופן מלא עם הממשל הישראלי. מדובר בתהליך שיחייב בהחלט הקצאת כח אדם ניכר, משאבים ולא מעט זמן, אבל במציאות הנוכחית הוא היחיד שעשוי להביא תוצאות.
לצד זאת, תצויין תחילת הפעלת המזח האמריקאי בחוף עזה. בשלב זה, באופן חלקי, ובפועל גם המזח הזה, הפך לערוץ אספקה והתעשרות של אנשי החמאס, שבוזזים את רוב הסחורות שהגיעו דרכו. השבוע פרסם העתונאי אהוד יערי, כי חמאס הרוויח כחצי מליארד שקלים מאז תחילת הלחימה, כתוצאה ממכירת סחורות שהתקבלו כסיוע הומניטארי לרצועה. אין בכוחי להעריך את הסכומים, וספק אם יש מישהו כזה, אבל על תופעת הסחר של החמאס בסיוע ההומניטארי דיווחנו בהרחבה בסקירות אלו, ואת המליונים שעומדים לרשות החמאס ברצועה, ראו רבים, כולל המליונים שאותרו במנהרת המסתור של יחיא סנואר בח’אן יונס, כבר לפני מספר חודשים.

ביהודה ושומרון- כוחות צה”ל ביצעו בתקופה האחרונה לא מעט פעולות נקודתיות מוצלחות נגד הטרור, חיסלו לא מעט מחבלים, בעיקר בצפון איו”ש (ג’נין, טול כרם, טובאס שכם ועוד), ופעלו נגד מספר משרדי חלפנים שסייעו לגורמי הטרור. במבצע של למעלה מ48 שעות, חיסלו חיילינו בג’נין 12 מחבלים, אך חשוב להבין, מדובר ב”טיפה בים” של טרור. בנוסף, חוסל מחבל מהכפר בית פג’אר שבגזרת בעת לחם, לאחר שניסה לבצע פיגוע דקירה במסום הקונטיינר, בכביש נחל קדרון, המחבר את אזור עוטף ירושלים ואת אזור שומרון ובנימין, עם גזרת בית לחם וחברון.
הבעיה העיקרית בהתנהלות צה”ל באיו”ש היא, שמדובר בהמשך הנסיון ליבש ביצה באמצעות דליים, ולהרוג כל יתוש בנפרד. זו הסיבה שאחרי כל הרוג יוצאת הלוויה ובה עשרות חמושים.

הנה דוגמא להלוויה בכפר בלעא – 5 דקות מכפר סבא, בה מכריזים בגלוי “ח’יבר ח’יבר יא יהוד, צבא מחמד עוד ישוב”, ו”כלבי השב”כ, תודיעו שהעימות (אשתבאכ), תיכף מגיע”. למי שחושב שארועי עוטף עזה לא יישנו: https://www.facebook.com/100000495733391/videos/7979052012113877?idorvanity=357103281849

במקביל, מתגבר מאוד איום המטענים בצפון השומרון, כאשר כמעט בכל פעילות נתקלים הכוחות במטעני ענק. נכון לעכשיו, לא נרשמו נסיונות של ממש להוציא את המטענים מתוך הערים, אבל אין לדעת, עד מתי יימשך הדבר.

הנה תמונות מהפעלת מכונית תופת כנגד דחפור ישראלי בג’נין:
https://www.facebook.com/reel/466235355889162

 

חשוב להדגיש שביהודה ושומרון ישראל נהנית מחופש פעולה כמעט מוחלט. ועדיין, לא צה”ל ולא הרש”פ מצליחים להתגבר על כנופיות הטרור החמושות, לא בשל חוסר יכולת לעשות זאת, אלא בשל אי הבנת האיום, וחוסר נכונות לשאת בהשלכות של מהלך מאסיבי לעקירתו שמחייב פגיעה לא רק במחבלים, אלא במי שיוצרים עבורם סביבה נוחה להטמעות בשטח.

הנה תמונות מירי לעבר כוחות צה”ל בשכם:
https://www.facebook.com/reel/1164913271203876

ברקע לדברים, הנהגת הרש”פ בירכה רשמית על ההחלטה של מספר מדינות אירופאיות להכיר בה כמדינה, ועל החלטת התובע הכללי של בית הדין הבינ”ל בהאג להוציא צווי מעצר נגד ראש הממשלה ושר הבטחון, וייחסו לעצמם את “ההישגים המדיניים” הללו. מיד לאחר מכן, מצאה עצמה הרש”פ במבוכה גדולה מול האוכלוסיה, בעקבות הכרזת שר הבטחון על ביטול ההתנתקות בצפון השומרון, בהמשך לחקיקה בכנסת. בעקבות ההודעה הזו, קוראים רבים מאוד לביטול הרש”פ, או לפחות להפסקת כל סוג של תיאום בטחוני, הגם שבפועל אין ממש תיאום כזה. בנוסף, נשמעת קריאה למנגנוני הרש”פ לאמץ קו של לחימה מוגברת כנגד הנוכחות היהודית ביהודה ושומרון. גם בכירים ברש”פ קוראים לרפורמה מקיפה ברש”פ, אם כי להגרסתם, על הרש”פ החדשה לאמץ קו לוחמני יותר כנגד ישראל.

מנגד, בחמאס מנסים לנכס לעצמם את ההישג המדיני של ההכרה ב”מדינה הדמיונית”. לטענתם, מדובר בתוצאת המהלך אותו התניעו ב-07 אוקטובר, שהביא את ישראל לבידוד בינלאומי. לדברי אנשי החמאס, כשם שפינוי עזה נבע מהמאבק הצבאי שהובילו, כך גם שחרור שאר שטחי יהודה ושומרון ומדינת ישראל כולה יבוא רק מהמשך המאבק הצבאי.
בצפון- חזבאללה מגביר את עצמת האש, עשרות ולעיתים מאות ארועי שיגור נרשמים מידי יום של נשק נ”ט, רקטות תלולות מסלול וכטב”מים שגובים לא מעט נפגעים. העובדה שישראל ממשיכה לרקוד לפי החליל של נצראללה רק מגבירה את תיאבונו, ולאחרונה עברו אנשי הארגון לאיום מפורש: “כח רדואן, נערך לעימות בפנים”- כלומר, בתוך שטח ישראל.

 

החולשה הפנימית, הפילוג המתחדש, הקריאות להיכנע, וההכרזות של בכירים במדינה לפיהם ישראל לא יכולה להשיג את מטרות הלחימה ברצועה, מעמידים את ארצנו בפני איום שה- 7 באוקטובר נראה כחופשה מענגת, בהשוואה אליו.
לכך, יש להוסיף דיווחים על תגבורות איראניות לסוריה, הערכות ניכרת בעראק ובתימן ודיווחים לא מאושרים, אבל בהחלט לא בלתי סבירים, לפיהם האיראנים כבר מחזיקים בנשק גרעיני. אם מישהו לא מבין שה”עיירה בוערת” בעוד אנו עסוקים במלחמות פוליטיות קטנות, כדאי שיתעורר לפחות עכשיו.

שימו לב לסרטון הבא, אחד מני רבים שמפרסם חזבאללה, המציג באופן הברור ביותר את היעד: השמדת ישראל. אחרי 7 אוקטובר, אסור לזלזל בכוונות אויבינו פעם נוספת.

 

אמנם, מותו המאוחר מדי של נשיא איראן ראיסי, טורף במידה מסויימת את הקלפים במערכה המתנהלת בדרום ובצפון, נוכח התפקיד המכריע של איראן במתרחש. עם זאת, למרבה הצער, לא נראה שיהיה לארוע השלכות ארוכות טווח, אלא אם כן יביא הדבר להתקוממות פנימית באיראן, דבר שנכון לעכשיו טרם קרה בהיקפים שישראל מייחלת להם. בחמאס וחזבאללה יהרו לפרסם הודעות אבל, בעקבות התפגרותו של “התליין מטהראן”, וראשי החמאס והגא”פ (הניה וזיאד נח’אלה) אף הגיעו להלווית הצורר האיראני, ונפגשו עם ח’מינאי, אך הדגישו שההעלמותו מן העולם לא תשפיע על המשך המערכה, ואולי דוקא להיפך. מנגד, נצפו לא מעט חוגגים את המאורע המשמח.

הנה תמונות מחגיגות של אנשי “אלקאעדה” וה”סלפים” בעזה, בעקבות מות ה”תליין מטהראן”, תוך ציון חלקה של איראן בטבח מוסלמים במקומות רבים, ובראשם בעזה ובסוריה.

שבת שלום ול”ג שמח